- فرهنگی

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز در خردادماه با برگزاری ویژه برنامه های متنوع آموزشی و ترویجی میزبان کتابخوانان و دوستداران یار مهربان شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، کتابخانه های عمومی شهرستان شیراز در خردادماه با برگزاری ویژه برنامه های متنوع آموزشی و ترویجی میزبان کتابخوانان و دوستداران یار مهربان شدند. در ادامه گزارشی از این برنامه ها را می خوانید:

سلامتی، کاردستی، نقاشی و کتابخوانی در کتابخانه عمومی فرصت شیرازی

کتابخانه عمومی فرصت شیرازی برنامه «سلامتی با کتاب» را با همکاری مرکز بهداشت یقطین و دبستان شهید محمدحسین فهمیده (۱)، با اجرای برنامه های مختلف از جمله نشست کتابخوان، مسابقه طناب کشی و تغذیه سالم برگزار کرد.

در این برنامه ابتدا کودکان به همراه مادرانشان از کتابخانه بازدید کردند و بخش ها و خدمات مختلف کتابخانه به آن ها معرفی شد. سپس در نشست کتابخوان کودک پنج نفر از کودکان به معرفی کتاب های مورد علاقه خود پرداختند؛ سیدعلی سماوی کتاب «گوسفندی که می خواست بزرگ باشد»، اباالفضل کشاورز کتاب «جوجه اردک زشت»، امیرحسین جهانشاهی کتاب «حلزون خرگوشی» و عرشیا خادمیان کتاب «مرغ سرخ پا کوتاه» را معرفی کرد.

مسابقه طناب کشی و معرفی کتاب توسط مادران از دیگر برنامه های این نشست بود؛ سمیه عبدالهی کتاب «اثر مرکب»، ندا صابری کتاب «کنترل خشم در خانواده»، الهه اوجی کتاب «تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه» و لیلا خادمیان کتاب «خانواده شاد و با نشاط» را معرفی کرد.

دنیای رنگارنگ

ویژه برنامه «دنیای رنگارنگ» نیز به همت کتابخانه فرصت شیرازی با حضور اعضا کودک، روز دوشنبه ۲ خرداد ماه، برگزار شد.  در ادامه قصه گویی از کتاب «المر» صورت گرفت. سپس کشیدن پازل رنگارنگ المر به کودکان آموزش داده شد و کودکان با استفاده از مربع های رنگی یک المر زیبا نقاشی کردند.

کارگاه آموزش نقاشی

کتابخانه عمومی حجاب شیرازی، کارگاه آموزش نقاشی و طراحی در دو گروه سنی کودک و نوجوان برگزار کرد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

همچنین، کارگاه کاردستی آموزش کفشدوزک نیز به منظور تقویت هوش و استعداد کودکان برگزار شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

نشست کتابخوان در کتابخانه وصال شیرازی

در ادامه برنامه های کتابخانه عمومی وصال شیرازی، نشست کتابخوان با حضور جمعی از مادران و اعضای کتابخانه برگزار شد. در این نشست ۵ کتاب معرفی شد. در این نشست، میترا خالصی به معرفی کتاب «احساس رضایت» اثر رابرت الکس جانسون، جری رول پرداخت؛ زهرا رمضانی کتاب «شش کلاه تفکر» اثر ادوارد دوبونو را معرفی کرد. «جستارهایی در باب عشق»  اثر آلن دوباتن توسط سارا منیعات حمودی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. سمیه شیروانی کتاب «معنای زندگی» نوشته آلن دوباتن را معرفی کرد و در پایان کتاب «مغزتان را دوباره سیم کشی کنید» نوشته جان بی آردن توسط فاطمه نیازی معرفی شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

کتابخانه عمومی روزبهان شیراز نیز روز چهارشنبه ۴ خردادماه اقدام به برگزاری کارگاه اوریگامی کرد. در این کارگاه به اعضای کودک و نوجوان کتابخانه طرز ساخت تانک و موشک کاغذی آموزش داده شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

نشست کتابخوان اسوه‌ها

کتابخانه نظامی گنجوی شیراز با همکاری کتابخانه عمومی محمد بهمن بیگی به مناسبت سالروز فتح خرمشهر اقدام به برگزاری نشست کتابخوان کرد.

در این نشست، احمدرضا عامری، کتابدار کتابخانه اندیشه شیراز، کتاب «تبسم های جبهه» را معرفی کرد. در ادامه زهرا دستخوش، مسئول کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی، کتاب «من زنده ام» را به اشتراک گذاشت. سپس زهرا کشاورز، مسئول کتابخانه عمومی عبدالله خفیف، کتاب «دختر شینا» را معرفی کرد. کتاب «نبرد درالوک» توسط جواد رنجبر، مسئول کتابخانه عمومی نظامی گنجوی معرفی شد. فیروزه قشقایی، مسئول کتابخانه محمد بهمن‌بیگی نیز کتاب «خاکهای نرم کوشک» نوشته سعید عاکف را معرفی کرد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

«روایان ایثار» در نشست کتابخوان

کتابخانه روزبهان نیز روز چهارشنبه ۴ خرداد ماه به مناسبت روز مقاومت و ایثار و آزادسازی خرمشهر میزبان نشست کتابخوان راویان ایثار شد.

در این نشست اعضای کودک و نوجوان کتابخانه به خوانش کتاب هایی با موضوع دفاع مقدس پرداختند. محمد صداقت‌پور قسمتی از کتاب «خاکریز ۲۰۲» نوشته علی عبدی بسطامی، هلنا اسماعیلی بخشی از کتاب «نجات الاغ» نوشته فاطمه دهقان نیری؛ آرمین رفیعی صفحاتی از کتاب «سنگ‌ریزه‌هایی که شمارش نشدند» نوشته فاطیما فاطری؛ هستی خلج بخشی از کتاب «عباس دست طلا» نوشته محبوبه معراجی پور و میترا سه‌دهی، مسئول کتابخانه روزبهان صفحاتی از کتاب «خاک های نرم کوشک» را خواند.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

در همین راستا، کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی در دو گروه سنی کودک و نوجوان روز چهارشنبه ۴ خرداد، به همت کتابخانه‌ی میرزا فتحعلی حجاب شیرازی برگزار شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر

به‌مناسبت سالروز آزادی خرمشهر، محمدرضا ابراهیمی، مسئول کتابخانه شهید دستغیب به‌دعوت اداره عقیدتی سیاسی فرماندهی آماد و پشتیبانی منطقه شیراز نیروی زمینی ارتش، در جمع کارکنان کادر و پایور این فرماندهی به سخنرانی با موضوع آزادسازی خرمشهر پرداخت.

وی در این برنامه، به سیر تاریخ و تمدن‌ ایران و منطقه خوزستان و اروند از دوران باستان تا معاصر و اهمیت این منطقه اشاره کرد و درباره زمینه‌ها، علل و چگونگی آغاز جنگ ایران و عراق و مقاومت، اشغال و آزادسازی خرمشهر بر اساس مستندات تاریخی توضیح داد. همچنین، نقش نیروهای مختلف ارتش ایران در جنگ به‌ویژه در خرمشهر را تشریح کردو در پایان به معرفی چندین کتاب مستند درباره جنگ تحمیلی و آزادسازی خرمشهر پرداخت.

در جریان این برنامه، ده‌ها جلد نشریه در موضوعات مختلف از سوی کتابخانه شهید دستغیب به کتابخانه مشارکتی شهید صیاد شیرازی ارتش اهدا و درباره بهبود فرایند خدمات‌ این کتابخانه و برگزاری برنامه‌های مشترک با فرماندهان و مسئولان پادگان گفت‌وگو شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

مدیریت کسب و کار در صنایع دستی

کارگاه «مدیریت کسب و کار در صنایع دستی» با همکاری کتابخانه شهید دستغیب شیراز، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز در این دانشکده برگزار شد.

در این کارگاه حسین خلیلی، مدرس و پژوهشگر اقتصاد هنر به طرح مباحث تعاریف و تقسیمات صنایع دستی، وضعیت صنایع خلاق و اقتصاد صنایع دستی، وضعیت کسب و کار صنایع دستی در ایران، زمینه‌های کسب و کار صنایع دستی، ملزومات مدیریت کسب و کار، آشنایی با طرح و برنامه کسب و کار در صنایع دستی پرداخت.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

شیراز نگین ایران

کتابخانه عمومی روزبهان روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۱ اقدام به برگزاری اولین جلسه  تور ادبی فرهنگی شیراز نگین ایران کرد. در این برنامه در ابتدا حاضرین از موزه نارنجستان قوام و سپس از خانه زینت الملوک بازدید کردند. فریبا کریمی، دبیر انجمن ادبی زیر گنبد کبود توضیحاتی در مورد تاریخچه بناها داد. در قسمت موزه موسیقی محمد زارعی سازهای موجود را معرفی کرد و قطعاتی برای بازدیدکنندگان اجرا کرد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

فرزندان، سرمایه های زندگی

به مناسبت هفته ملی جمعیت وبینار آموزشی «فرزندان، سرمایه های زندگی» در شیراز با تدریس  سارا جوادپور، کارشناس باروری سالم و جمعیت مرکز بهداشت شهدای والفجر برگزار شد. وی فرزندآوری را یکی از مولفه های مهم علم جمعیت دانست و گفت: ایران جزو کشورهایی است که با روند نزولی جمعیت و پدیده سالخوردگی مواجه است.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

جهانی بدون دخانیات

کتابخانه عمومی نظامی گنجوی روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ با همکاری مرکز بهداشت شهدای سلامت انقلاب به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی کرد.

محمد خادمی، کارشناس برنامه ضمن بیان مقدمه ای از وضعیت مصرف مواد دخانی در ایران و جهان وارائه مطالبی درباره گسترش مصرف مواد دخانی به تنوع اینگونه مواد اعتیادآور و شگردهای جدید سودجویان در تبلیغ و ارائه آن به نوجوانان اشاره کرد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

نقاشی

کارگاه آموزشی طراحی و نقاشی در دو گروه سنی کودک و نوجوان روز چهار شنبه ۱۱ خرداد به صورت حضوری در کتابخانه‌ی میرزا فتحعلی حجاب شیرازی برگزارشد. در این کارگاه به گروه سنی کودک طراحی میوه و سبد میوه و هم چنین اضافه‌کردن حشرات احتمالی که در میوه‌ها زندگی می‌کنند، آموزش داده شد و به گروه سنی نوجوان طراحی مزرعه و رنگ آمیزی صحیح آموزش داده شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

پویش «محیط پاک»

به مناسبت روز جهانی محیط زیست کتابخانه عمومی فرصت شیرازی پویش «محیط پاک» را با حضور اعضا کودک و مادران آن ها، روز دوشنبه ۱۶ خرداد ماه با اجرای برنامه های مختلف برگزار کرد.

در ادامه قصه گویی از کتاب «نجات دنیا در چند ساعت» صورت گرفت و کودکان با مفاهیم بازیافت، بازکاهی، بازسازی و بازمصرف آشنا شدند. سپس چند شعر از کتاب «مجموعه شعر همسایه با طبیعت» برای کودکان خوانده شد و کتاب «ما زمین و آسمان را دوست داریم» توسط کودکان جمع خوانی شد. پس از آن کتاب های «کامیون سبز و زباله ها به کجا می روند» معرفی و خوانش شد.

همچنین، ساخت کاردستی با وسایل بازیافتی آموزش داده شد. کودکان با استفاده از سی دی، کاردستی ماهی تزئینی درست کردند. در پایان به پاک سازی محیط پرداخته شد و به کمک کودکان و والدین آن ها زباله های محیط اطراف کتابخانه جمع آوری شد.

نشست کتابخوان دهه کرامت

نشست کتابخوان کتابخانه ای ویژه دهه کرامت به همت کتابخانه عمومی حجاب شیرازی روز سه شنبه ۱۰ خردادماه برگزار شد. در این نشست کتاب «بانوی ملکوت» اثر آیت الله علی کریمی‌جهرمی توسط طاهره نصیری زاده معرفی شد. کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» اثر مهدی غلامعلی توسط کتایون زاهدی، کتاب «حضرت معصومه علیه‌السلام موسوعه مخدرات اهل بیت(ع)» اثر علی اکبر مهدی پور توسط طیبه رضائی و کتاب «به فرزندان خود روش فکر کردن بیاموزید» اثرادوارد دوبووار توسط زهرا کریمی معرفی شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

طراحی

اولین جلسه آموزش تخصصی طراحی از پایه ویژه افراد ۱۳ سال و بالاتر روز چهارشنبه ۱۸ خرداد به همت کتابخانه عمومی طلوع قلات برگزار شد.

در این جلسه کتاب هایی در زمینه هنر و طراحی توسط فریبا نوبخت؛ مدرس کلاس معرفی شد در اولین جلسه، طراحی اشکال هندسی و شیوه صحیح استفاده از مداد و طراحی خطوط به کارآموزان آموزش داده شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

آموزش پیشگیری از اعتیاد در کتابخانه های عمومی

به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات کارگاه آموزشی «راهکارهای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر» به همت کتابخانه عمومی شهدای سلامت شهر صدرا و با تدریس پروین دریکوند، روانشناس بالینی و روان درمانگر، روز سه شنبه ۱۰ خرداد، برگزار شد.

در این کارگاه، پرمصرف‌ترین و زیانبارترین مواد اعتیادآور، چگونگی ایجاد اعتیاد، انگیزه‌های شروع سوءمصرف مواد، باورهای غلط در شروع و تداوم مصرف مواد و نقش خانواده‌ها در معتادپروری مطرح شد. سپس واکنش خانواده ها به مسئله اعتیاد بیان و نشانه ها، عوارض و پیامدهای مصرف مواد مخدر توضیح داده شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

گرامیداشت روز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر در کتابخانه وصال شیرازی

جشن دهه کرامت و روز دختر، روز پنج شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۱، به همت کتابخانه عمومی وصال شیرازی با حضور جمعی از کودکان، مادران و اعضای کتابخانه برگزارشد. در این جشن کودکان به تهیه کاردستی، شعرخوانی و جمع‌خوانی کتاب پرداختند.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند
 

آموزش ساخت کاردستی

کتابخانه عمومی روزبهان به مناسبت دهه کرامت، روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ به برگزاری کارگاه کاردستی برای اعضای کودک و نوجوان اقدام کرد. در این کارگاه، طریقه ساخت مسجد چند بعدی آموزش داده شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

کتابخانه شهدای سلامت شیوه مدیریت اضطراب امتحان را آموزش داد

کارگاه آموزشی «مدیریت اضطراب امتحان و راهکارهای مطالعه موثر» به همت کتابخانه عمومی شهدای سلامت شهر صدرا و با تدریس پروین دریکوند، روانشناس بالینی و روان درمانگر، روز سه شنبه ۱۷ خردادماه، برگزار شد.

در این کارگاه، اضطراب به طور کلی و اضطراب امتحان به طور خاص، عواملی که منجر به اضطراب امتحان می شود، نقش والدین در ایجاد اضطراب امتحان در فرزندان، راهکارهای کاهش اضطراب امتحان، اضطراب امتحان و کمال گرایی، اضطراب امتحان و اهمال کاری، اضطراب امتحان -مدیریت زمان-برنامه ریزی و راهبردهای مقابله با اضطراب امتحان، بررسی شد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

«سلام ضامن آهو،سلام دختر باران، سلام چلچراغ شیراز»

کتابداران شیراز به مناسبت دهه کرامت به برگزاری نشست کتابخوان «سلام ضامن آهو، سلام دختر باران، سلام چلچراغ شیراز» در ۱۹خرداد ماه ۱۴۰۱ اقدام کردند.

در این نشست رمضانعلی زارع، مسئول کتابخانه قطب الدین شیرازی کتاب «ماه هشتم» نوشته مهدی غلامعلی از انتشارات دارالحدیث قم را معرفی کرد. سودابه رضایی، مسئول کتابخانه حافظیه کتاب «هدیه احمدی» تالیف محمدجعفر شاملی و محمد هادی سلامی را معرفی کرد. فریبا زارعیریال کتابدار کتابخانه سبزپوشان کتاب «در عصمت» را ارائه کرد. معصومه نامجو، مسئول کتابخانه شوریده شیرازی در مورد کتاب «برای ضامن آهو» صحبت کرد و غلامرضا عاقل زاده، مسئول کتابخانه شوشتری کتاب «چلچراغ شیراز» را معرفی کرد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

ویژه برنامه نورکرامت

به مناسبت دهه کرامت، کتابخانه روزبهان نشست کتابخوان نورکرامت را برگزار کرد.

در این نشست کتاب «آفتاب هشتمین» نوشته لیلا شمس توسط میترا سه دهی مسئول کتابخانه روزبهان معرفی شد. هلنا اسماعیلی کتاب «رضا جان خوش آمدی» نوشته مجید ملامحمدی از انتشارات به نشر را ارائه کرد. شهراد کشاورز مطالبی در مورد کتاب «قصه های کوچک از زندگی چهارده معصوم» نوشته مجید ملامحمدی و محمود پوروهاب از انتشارات بوستان کتاب بیان کرد. کتاب «مهربان ترین آقای دنیا» را نازنین‌زهرا گلی‌پور و هستی خلج کتاب «مرغابی‌های مهمان» نوشته مجید ملامحمدی از انتشارات به نشر را معرفی کرد.

کتابخانه های عمومی شیراز میزبان دوستداران یار مهربان شدند

کارگاه نقاشی

کارگاه هفتگی نقاشی خلاق ویژه دهه کرامت روز پنج شنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۱ به همت کتابخانه عمومی وصال شیرازی با حضور جمعی از کودکان، مادران و اعضای کتابخانه برگزار شد. در این جلسه به کودکان کشیدن مسجد، گلدسته ها و حرم امام رضا (ع) آموزش داده شد.

پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

دیدگاهتان را بنویسید