- فرهنگی

گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی

علیرضا قیامتی استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد در نشست فرهنگی با باشندگی ۵۰ تن از اساتید برجسته دانشگاه فردوسی افزود: خردورزی رکن فرهنگ ایرانی است و فقط در این فرهنگ است که خردورزی زیربنای اخلاق محسوب می‌شود. 

او اضافه کرد: در فرهنگ ایرانی، خرد زیربنای اخلاق و اخلاق زیر بنای دین است، یعنی اگر کسی خردمند باشد، قطعا اخلاق‌مدار است و اگر کسی اخلاق‌مدار باشد، به قطع و یقین دیندار محسوب می‌شود.

قیامتی با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی است تصریح کرد: ایرانیان با هر باوری، با هر نگاهی و با هر گونه سلیقه‌ای با شاهنامه کنار هم جمع می‌شوند.

او اظهار داشت: ما همه یک ملت واحدیم، پناهگاه ملی ما فرهنگ ماست که به آن می‌پردازیم تا بتوانیم در بهتر گسترش دادن اندیشه‌های ایرانی اسلامی پاینده باشیم و بیشتر از این تلاش نماییم.

قیامتی یادآور شد: خردسرای فردوسی اردکان با وجود اینکه تازه پا گرفته، اما راه‌های بسیار بزرگی را پیموده و در این راه بسیار موفق بوده، این خردسرا هم در تربیت شاهنامه خوانان کودک و نوجوانان و هم در تربیت بزرگانی که دوست داشتند دل در گرو شاهنامه داشته باشند موثر واقع شده است.

سید حسین پایدار دبیر همایش خردسرای فردوسی در اردکان نیز افزود: این همایش با حضور ۵۰ تن از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد که بسیار دانش پژو و شاهنامه خوان هستند با هدف برقراری یک ارتباط موثر با دانشگاه فردوسی مشهد و با آشنایی با شاهنامه پژوهان و فرهنگ آشنایی با فرهنگیان اردکانی برگزار شد.

وی تاکید کرد: در نظر داریم که شاهنامه خوانی را در خانواده‌های اردکانی گسترش دهیم.
بازدید از بافت تاریخی و اماکن دیدنی اردکان، بافت شریف آباد، گنجینه قنات و سلامت و آتشکده زرتشتیان از دیگر برنامه‌ها بود.

این همایش به منظور گرامیداشت روز معلم در اردکان برگزار شد.