- اجتماعی

۴۰ درصد از خبرنگاران کشور زن هستند

مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:هم اکنون ۴۰ درصد از خبرنگاران و اهالی رسانه عضو سامانه جامع رسانه ها و همچنین ۲ هزار مدیر مسوول رسانه های مختلف در کشور زن هستند و بار سهم قابل توجهی از فعالیت رسانه ای کشور بر دوش آنهاست.

علیرضا شیروی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود:حضور پرتعداد زنان در عرصه رسانه ای کشور نشان دهنده تاثیرگذار آنان در بخش رسانه است که در این حوزه تاکنون جشنواره ای برگزار نشده است لذا نخستین جشنواره رسانه ای “خورشید”} با رویکرد بین المللی، برنامه ریزی شد تا زنان بتوانند از طریق این همایش جایگاه واقعی خود را برای مخاطبان خارجی تبیین کنند.

وی ادامه داد: زنان ایرانی نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می دهند به ویژه در سالهای اخیر نقش فعالی در حوزه های اجتماعی ایفا کرده اند و زنان شاخصی را در سالهای اخیر شاهد هستیم که فعالیت رسانه ای ویژه ای داشته اند.

مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به طور قطع برگزاری جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید می تواند در نمود و بروز هر چه بیشتر زنان ایرانی و فعال در حوزه رسانه موثر باشد به ویژه این که مهمانان زن از حدود ۴۱ کشور دنیا در این همایش حضور می یابند تا به نقش و ویژگی واقعی زنان ایرانی وقوف بیشتری داشته باشند.

شیروی افزود: در دوره جدید مدیریتی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری چنین جشنواره هایی برنامه ریزی شده است که در این راستا بعد از ۱۰ سال وقفه، نخستین جشنواره رسانه ای به میزبانی مشهد برگزار می شود.

وی اضافه کرد: هدف اصلی از برگزاری این همایش آن بود که احساس می شد در حوزه زنان به ویژه در سطح بین المللی همایش یا هم افزایی برای نزدیک کردن افکار و تبیین جایگاه واقعی زنان برگزار نشده است.

مدیر کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:نخستین جشنواره رسانه ای خورشید با رویکرد بین المللی که با حضور زنان فعال در عرصه رسانه و مهمانانی از کشورهای مختلف برای اولین بار در این سطح با برگزار می شود، در واقع می تواند به نحوی انحصار امپریالسیمی رسانه ای را با شکست مواجه کند و صداهای متنوع تری از زنان کشورهای غربی را به جهان انعکاس دهد.

شیروی اظهار کرد: هدف دیگر این جشنواره معرفی چهره واقعی زنان تاثیرگذار ایرانی به دنیاست که این چهره با وجود تبلیغاتی که در حوزه زنان علیه جمهوری اسلامی ایران می شود، از طریق خود فعالان رسانه ای کشورهای مختلف به جهان معرفی شود.

هشتم مهرماه امسال حدود ۱۰۰ نفر از بانوان و فعالان رسانه ای از ایران و ۴۱ کشور جهان در قالب نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید در مشهد گرد هم می آیند.

نخستین جشنواره بین المللی رسانه ای خورشید با شعار “زنان روشنگری می کنند” به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برنامه ریزی شده است که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید.

شیرین ابوعاقله (۳ آوریل ۱۹۷۱ – ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲) خبرنگار فلسطینی بود که به مدت ۲۵ سال در شبکه عربی زبان الجزیره فعالیت می‌کرد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد. در ۱۱ مهٔ ۲۰۲۲ درحالی که مشغول پوشش اخبار حمله نیروهای ارتش اسرائیل به شهر جنین در کرانه باختری بود مورد هدف نیروهای اسرائیلی قرار گرفت و به دلیل اصابت گلوله به سر جان باخت.

دیدگاهتان را بنویسید