- فرهنگی

تئاتر، هنر تاثیرگذاری که می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: هنر فاخر تئاتر یکی از ابزارها و تکنولوژی‌های موجود برای انتقال محتوا و فرهنگ است که برخی ویژگی‌های آن، این هنر را از باقی هنرها متمایز می‌کند.

 پیام احمدی امروز در آیین رونمایی از پوستر سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری گفت: برون‌دادهای اجتماعی می‌توانند مثبت یا منفی باشند، مثبت مانند رشد علمی و منفی مانند آسیب‌های اجتماعی که سرچشمه‌ هر کدام، فرهنگ و باورهای مردم است.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: لذا اگر بناست مداخله‌ای در سطح اجتماع برای تقویت یک کنش یا مقابله با کنشی دیگر رخ دهد، بهترین کار سرمایه‌گذاری بر سرچشمه آن یعنی فرهنگ و باورهای عام است.

پروژه‌های فرهنگی امور متفرقه و تشریفاتی نیستند

احمدی، فرهنگ را مسئله درجه اولی دانست که امروزه به طرز ناجوانمردانه‌ای مورد تهاجم گسترده واقع شده است و اظهار کرد: بنابراین سرمایه‌گذاری بر ابزار و پروژه‌های فرهنگی امری لازم و ضروری‌ست و نباید به آن از جنبه امور متفرقه و تشریفاتی نگاه شود.

وی مطرح کرد: هنر فاخر تئاتر یکی از ابزارها و تکنولوژی‌های موجود برای انتقال محتوا و فرهنگ است که برخی ویژگی‌های آن، این هنر را از باقی هنرها متمایز می‌کند.

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: در دنیای کنونی بار سنگین فرهنگ‌سازی به تنهایی با هنرهایی از جمله سینما و تلویزیون که در این حوزه نقش‌آفرینی جدی می‌کنند، برداشته نمی‌‌شود.

تئاتر، هنری تاثیرگذار و فوق‌العاده

احمدی توضیح داد: تئاتر به واسطه نزدیکی بازیگر و مخاطب و انتقال پیام بی‌واسطه انسان به انسان امکان تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند، به نحوی که رهبر معظم انقلاب در باب این هنر فرمودند: برخلاف سینما و فیلم در تئاتر انسان، انسان را حس می‌کند و حرفشان را از زبان خودشان می‌شنود.

وی با اشاره به اینکه رشد و اعتلای هنر منجر به انتقال مفاهیم و فرهنگ‌سازی می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره استانی تئاتر مقدمه جشنواره تئاتر فجر کشور است.

حضور ۳ گروه هنری از استان در جشنواره فجر سال گذشته

در ادامه این نشست، شهرام فرجی، معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۱۷ گروه و ۶۰۰ نفر در این حوزه در استان فعالند، گفت: در سال گذشته ۳ گروه نمایشی و رادیویی از استان چهارمحال و بختیاری در جشنواره فجر حضور داشتند.

گفتنی‌ست سی و چهارمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری از تاریخ ۲۵ تا ۲۸ آبان‌ماه به سردبیری قاسم اسماعیلی برگزار می‌شود.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید