- اجتماعی, فرهنگی

نصب سردیس ابن‌سینا در آکادمی پزشکی فرانسه

سردیس ابو علی سینا توسط انجمن جهانی مطالعه، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان با حمایت سفارت این کشور در پاریس در سالن شورای مدیران آکادمی پزشکی فرانسه نصب شد.

سردیس ابوعلی سینا توسط انجمن جهانی مطالعه، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان با حمایت سفارت این کشور در پاریس در سالن شورای مدیران آکادمی پزشکی فرانسه نصب شد.

این سردیس به نشانه قدردانی و احترام عمیق برای یاد و خاطره دانشمند برجسته نصب شد. شرکت کنندگان در این مراسم از ازبکستان و جامعه جهانی و سفارت این کشور در فرانسه برای این ابتکار تشکر کردند.

همچنین در «پاریس» مراسم با شکوه اعطای جایزه بین المللی آویسنیا AVICENNIA INTERNATIONAL PRIZE برگزار شد. این جایزه را «تران با هوی» رئیس آکادمی پزشکی فرانسه اهدا کرد. در این مراسم «سردار رستم‌بای اف» سفیر ازبکستان در فرانسه نیز حضور داشت.

رستم بای اف در این مراسم گفت: ما از هیئت انجمن جهانی مطالعه، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان برای مشارکت در اجرای این پروژه تشکر ویژه داریم. از شما خواهش می‌کنم این سردیس را که در مقابل شما قرار دارد، به عنوان نمادی از همکاری‌های ما و هدیه‌ای از طرف مردم ازبکستان بپذیرید. این رویداد در تاریخ باقی خواهد ماند و سهم شایسته‌ای برای نسل جوان در مطالعه میراث دانشمند بزرگ ابن سینا خواهد شد.

«جوئل چندیلیه» استاد دانشگاه «پاریس» نیز در این مراسم نصب سردیس ابن سینا گفت: من بسیار خوشحالم که در این مراسم شرکت و از ابتکار انجمن جهانی برای نصب تندیس ابن سینا در آکادمی پزشکی فرانسه بسیار استقبال می‌کنم. 

«کریم افراک» اسلام شناس، کارشناس مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه نیز اظهار داشت: نصب تندیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و حکیم بزرگ در آکادمی پزشکی فرانسه برای همه ما یک افتخار و غرور بزرگی است. امروز ازبکستان ضمن درک عمیق اهمیت میراث علمی و معنوی به جا مانده از اندیشمندان و دانشمندان بزرگ بیش از هر زمان دیگری به میراث آنها توجه قابل ملاحظه‌ای دارد. این قابل تحسین است! 

همچنین در سالن آمفی تئاتر بزرگ آکادمی پزشکی «پاریس» مراسم باشکوه اهدای جایزه بین المللی ابن سینا برگزار شد.

امسال این جایزه عالی به نمایندگان اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه مدیترانه و کشورهای آسیای مرکزی برای مساعدت به تحقیقات فلسفی و پزشکی و همکاری بین کشورهای اتحادیه اروپا، مدیترانه و آسیای مرکزی اهدا شد. «بختیار فاضل اف» رئیس انجمن جهانی مطالعه، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان نیز در میان برندگان این جایزه قرار داشت. این جایزه را «تران با هوی» رئیس آکادمی پزشکی فرانسه اعطا کرد.

«مارک بونل» رئیس AVICENNE-France، دبیر اجرایی جایزه گفت: می‌دانیم که انجمن جهانی چندین پروژه بزرگ را اجرا می‌کند و برای مطالعه آثار ابن سینا توجه خاص دارد. ما تصمیم گرفتیم از این کار بزرگ و سخت قدردانی کنیم. مایلم از انجمن جهانی و «بختیار فاضل اف» برنده جایزه به خاطر تلاش‌هایش در حفظ میراث فرهنگی ازبکستان و تعمیم آن در خارج از کشور تشکر کنم.

گفتنی است، جایزه بین المللی  AVICENNIA INTERNATIONAL PRIZE در سال 2015 میلادی برای مساعدت به تحقیقات فلسفی و پزشکی و همکاری بین کشورهای اتحادیه اروپا، مدیترانه و آسیای مرکزی تأسیس شده است. این جایزه به دانشمندان یا شخصیت‌هایی که از طریق تحقیقات، انتشارات و همچنین اقدامات عملی در آشنایی با آثار ابن سینا متفکر بزرگ سهم خود را داشتند و برای برقراری صلح و گسترش همکاری‌های فرهنگی تلاش کرده‌اند، اعطا می‌شود.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید