- فرهنگی

تجدید چاپ دو اثر نوجوان از مجموعه ادبیات کهن ایران

دو کتاب «قصه‌های خواندنی گلشن راز» و «رباعیات خواندنی خیام» از مجموعه ادبیات کهن ایران برای نوجوانان به کوشش انتشارات پیدایش تجدید چاپ شدند.

 انتشارات پیدایش مجموعه‌ای دارد با عنوان «ادبیات کهن ایران» که ویژه گروه سنی نوجوانان بالاتر از ۱۴ سال است. دو عنوان از این مجموعه به تازگی تجدید چاپ شده‌اند. کتاب «قصه‌های خواندنی گلشن راز» که پلی برای ارتباط با شعرها و کتاب‌های عرفانی است به چاپ پنجم رسیده و کتاب «رباعیات خواندنی خیام» به چاپ ششم.

«قصه‌های خواندنی گلشن راز» با بازنویسی ناهید رضاعلی و تصویرگری مانلی منوچهری منتشر شده است. «گلشن راز» اثر شیخ سعدالدین محمود بن امین‌الدین عبدالکریم بن یحیی شبستری معروف به محمود شبستری است. شبستری از علما، عارفان و شاعران بزرگ قرن هفتم است. او در شبستر متولد شد؛ اما علاقه به کسب علم، شبستری را راهی شام، مصر و حجاز کرد. «گلشن راز» از مهم‌ترین آثار اوست که در جهان به‌عنوان اثری ادبی و عرفانی توجه‌های زیادی به خود جلب کرده است.

در معرفی این کتاب آمده است:

«شاید وقتی شبستری “گلشن راز” را می‌سرود، فکر نمی‌کرد این کتاب نه فقط در ایران بلکه در جهان یکی از آثار ارزشمند ادبی و عرفانی محسوب شود. شبستری در این کتاب به دور از لفاظی و به کمک تمثیلات ساده، مفاهیم عرفانی را روشن می‌کند و عمق معانی را آشکار می‌کند.».

«قصه‌های خواندنی گلشن راز» ۱۹۶ صفحه دارد و چاپ پنجم آن به بهای ۱۹۵ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب بعدی که از مجموعه «ادبیات کهن ایران» به چاپ ششم رسیده است «رباعیات خواندنی خیام» نام دارد. این اثر را مهدیه نظری گردآوری و علی نامور تصویرگری کرده است. «رباعیات خواندنی خیام» گزیده‌ای از رباعیات حکیم عمر خیام است. عمر خیام نیشابوری فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر رباعی‌سرای قرن پنجم و ششم هجری است. اگرچه مقام علمی خیام، برتر از جایگاه ادبی‌اش است؛ اما به‌خاطر رباعیاتش در میان شعرا شناخته شده است.

گزیده‌ای از متن این کتاب:

«گر یک نفست ز زندگانی گذرد

مگذار که جز به شادمانی گذرد.

خیام نیشابوری حکیم، عارف، سیاستمدار، دانشمند و شاعر خراسان برای همه ما یک پیام به جا گذاشته است: فکر گذشته افسوس است و اندیشه آینده افسانه. هرکس حال را بیابد، نمی‌بازد. اگر از تمام پیام‌های خیام فقط «آن» یا «دم» را به غنیمت بگیریم و بشناسیم و به کار ببندیم و آن را زندگی کنیم، بس است.»

«رباعیات خواندنی خیام» ۹۶ صفحه دارد و چاپ ششم آن به بهای ۱۱۰ هزار تومان در بازار کتاب عرضه شده است.

ایبنا