- فرهنگی

جای خالی نمایش‌های سنتی و روحوضی در تئاتر مشهد/ از جوان‌ها حمایت نمی‌شود

 

خراسان رضوی کارگردان نمایش «امضاء سلطان صاحبقران» گفت: با توجه به علاقه‌ همیشگی‌ام به نمایش‌های سنتی و روحوضی همیشه حسرت می‌خوردم که جای نمایش‌های سنتی و روحوضی در تئاتر مشهد خالی است.

امیرحسین الهی اظهار کرد: نمایش امضای سلطان صاحبقران یک نمایش موزیکال کمدی در فضای سنتی ایرانی است و یکی از بخش‌های مهم نمایش در ایران مربوط به نمایش‌های روحوضی وتخت حوضی است. سعی کردم با تولید این اثر نمایش‌های فراموش شده ایرانی را بار دیگر زنده کنم و یک نمایش سنتی به روی صحنه ببرم.

وی در خصوص موضوع و محتوای نمایش «امضاء سلطان صاحبقران» عنوان کرد: امضاء سلطان صاحبقران یک نمایش کمدی است که به اتفاقات دربار ناصرالدین شاه قاجار می‌پردازد و هر کدام از شخصیت‌های نمایش قصه و داستان مخصوص خود را دارند. متن نمایش برگرفته از بخشی از واقعیت است که با تخیل آمیخته شده؛ به همین دلیل تلاش کردیم مخاطب از تماشای نمایش لذت ببرد.

کارگردان نمایش «امضاء سلطان صاحبقران» در خصوص طرح اولیه این نمایش خاطرنشان کرد: ایده اولیه نمایش به حدود یک سال پیش باز می‌گردد، تمرینات نمایش را نیز از ۸ ماه پیش آغاز کردیم و موفق شدیم امسال نمایش را روی صحنه ببریم. نمایش ترکیبی از بازیگران کار اولی در کنار بازیگران حرفه‌ای و باتجربه است و همین همدلی اعضاء با یک‌دیگر باعث موفقیت نمایش شده است.

الهی با اشاره به اینکه جای خالی نمایش‌های سنتی در تئاتر مشهد احساس می‌شود، گفت: به نمایش‌های سنتی و روحوضی علاقه زیادی دارم و همیشه حسرت می‌خوردم که جای نمایش سنتی و رو حوضی در تئاتر مشهد خالی است؛ اغلب نمایش‌های رو صحنه کلاسیک و برگرفته از نمایشنامه‌های بیگانه با فرهنگ ما است. آخرین نمایش موفق روحوضی مربوط به نمایش «هتل ایران» در ۷ سال گذشته است و تاکنون نمایش موفقی که متفاوت از سایر نمایش‌ها باشد، ندیده‌ام و با توجه به این شرایط  تصمیم گرفتم تا نمایشی سنتی را روی صحنه ببرم.

وی افزود: پس از تحقیق و مطالعاتی که داشتم به این نتیجه رسیدم که در خصوص دوران ناصرالدین شاه اطلاعات بیشتری دارم و می‌توانم نمایشی از آن دوران را روی صحنه ببرم. به مرور زمان جزئیات  و اتفاقاتی به متن داستان اضافه شد و سبک نمایش از جدب به کمدی تغییر پیدا کرد.

جای خالی نمایش‌های سنتی و روحوضی در تئاتر مشهد/ از جوان‌ها حمایت نمی‌شود

کارگردان نمایش «امضاء سلطان صاحبقران» در مورد استقبال مخاطبان از نمایش اظهار کرد: استقبال مخاطبان در این چند شب اجرا بسیار خوب بوده و با رضایت مخاطبان روبه‌رو شده‌ایم. روزهای پایانی اجرای نمایش است و در تلاشیم تا پس از ایام دهه فاطیمیه نمایش را تمدید کنیم.

الهی در خصوص وضعیت تئاتر در مشهد گفت: وضعیت تئاتر مشهد نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده است و هیچ حمایتی از جوانانی که وارد این حوزه می‌شوند، صورت نمی‌گیرد اما امیدوارم شرایط در ادامه بهتر از گذشته شود.

وی ادامه داد: نسبت به دوران شیوع کرونا وضعیت سالن‌های نمایش و تعداد آثار روی صحنه بهتر از قبل شده است. تمام گروه‌هایی که روی صحنه هستند کار بزرگی می‌کنند و از موانع و سختی‌های زیادی برای اجرای نمایش عبور می‌کنند، البته می‌توان گفت که این مخاطبین هستند که با حضور در سالن و تماشای تئاتر از آن حمایت می‌کنند.

ایسنا