- فرهنگی

معاون فرهنگی هنری سازمان شهرداری اصفهان: حوزه‌های مختلف را برای هزینه کردن در عرصه هنر باید مجاب کنیم

معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: در جشنواره‌های بزرگ دنیا نیز سرمایه گذار را برای ساخت اثر مجاب می‌کنند و ما نیز باید کارهای سفارشی را از همین منظر مشاهده کنیم.
 

 میثم بکتاشیان معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، در نشست با اهالی تئاتر خیابانی اصفهان اظهار کرد: رسالت اصلی شهرداری، رسالت هنر برای هنر نیست در حالی که این کار را نیز انجام می‌دهد چون بخشی از وظایف هنر شهر تعالی دادن آن است.
وی افزود: وقتی هنر برای هنر مطرح می‌شود وظایف و رسالت دیگر دستگاه‌ها نیز پررنگ می‌شود اما به نوعی شهرداری نیز این رسالت را انجام می‌دهد.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: چرا هنرمندان تئاتر خیابانی اصفهان انجام کار سفارشی را خوب نمی‌دانند؟ بسیاری از بزرگان سینمای ایران نیز کارهای سفارشی انجام دادند و هنرشان این بود که امضای خود را پای این اثر بگذارند. اکنون نیز هنر شما این است که امضای خود را پای سبک‌های خودتان بگذارید.
وی تصریح کرد: در جهان شرکت‌های بزرگ فیلمسازی سفارش می‌گیرند و به این گونه کار می‌کنند اما آن چیزی که تولیدات آن‌ها را مشخص می‌کند خلاقیت و نوع نگاه هنرمند به آن موضوع و کیفیت اثر و دیدگاه فنی آن فرد در خلق اثر هنری است.
بکتاشیان با بیان اینکه تالار هنر یک بودجه محدودی دارد، گفت: اینکه مناطق یا اداره توسعه فرهنگ شهروندی و … به موضوع ورود می‌کنند را باید جزئی از سرمایه‌گذاری در حوزه تئاتر بدانیم.
وی ادامه داد: در جشنواره‌های بزرگ دنیا نیز سرمایه گذار را برای ساخت اثر مجاب می‌کنند و ما نیز باید کارهای سفارشی را از همین منظر مشاهده کنیم.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: هرچقدر بتوانیم حوزه‌های مختلف را برای هزینه کردن در عرصه هنر مجاب کنیم نکته مثبتی است زیرا در قالب هنر است که می‌توان به مردم در حوزه‌های گوناگون آموزش داد.
وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم تا همکاران خود را مجاب کنیم که هنر تنها ابزاری است که می‌تواند در ذهن افراد نقطه گذاری کند، گفت: هنر خلاق است، خلق شما هنرمندان هم موقعی موثر است که بتواند زایش ایجاد کند و در جامعه اثر گذار باشد.
بکتاشیان با انتقاد از اینکه موضوعات تئاتر این روزها دم دستی شده است، گفت: از هنرمندان می‌خواهم که برند خود را نشکنند و کیفیت کار خود را پایین نیاورند، ما در را به روی هنرمندان نبسته‌ایم و اگر ایده و خلاقیتی دارید ارائه کنید.
بیان دغدغه‌های اهالی تئاتر خیابانی
در این نشست اهالی تئاتر خیابانی اصفهان به بیان دغدغه ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.
بهمن گرامی در این نشست اظهار کرد: مشکل تئاتر خیابانی نداشتن کارگروه تخصصی این حوزه است که محورهای گوناگونی نیز دارد و باید به آن توجه کرد. فقدان این موضوع سبب شده تا تئاتر خیابانی ضربه‌های زیادی طی سال‌های گذشته بخورد.
وی افزود: یکی از محاسن این کارگروه، حفظ کرامت بازیگران این حوزه است و متأسفانه امروز پشت درهای بسته برای این تئاتر سیاست گذاری می‌شود.
کشانی از دیگر اهالی تئاتر اصفهان گفت: در دنیا شیوه اجرای نمایش تغییر کرده و نمایش‌های بیرونی از مهمترین این شیوه‌هاست. طی این سال‌ها پیرامون این حوزه سیاست‌گذاری‌های اشتباه صورت گرفته و نگاه به این حوزه، سبب ایجاد بحران شده است.
وی افزود: سیاست‌ گذاری در حالی اشتباه است که به ما موضوع داده می‌شود در حالی که اهالی تئاتر بیرونی باید دغدغه‌ها را نمایش دهند، پیشنهاد می‌دهم در این زمینه به صورت تخصصی کار کنیم.
رضایی اظهار کرد: بازیگران تئاتر خیابانی اصفهان در سراسر کشور خواهان دارند و حضور آن‌ها قابل توجه است اما مهمتر از حضور، این بوده که دیگر استان‌ها در حد رقابت با بچه‌های این استان نیستند و همین سبب می‌شود که در همه رقابت‌ها با دست پر برمی‌گردیم.
وی افزود: هنرمندان تئاتر اصفهان در دیگر استان‌ها جایگاه بسیار خوبی دارند، پس باید اجازه داد با موضوعات مختلف و نه سفارشی در این حوزه کار کنند، زیرا ایده‌های خلاقانه‌ای دارند و فقط کافی است نگرش انجام کارهای مناسبتی عوض شود.
گفتنی است؛ سپردن کار تئاتر خیابانی به دست اهالی این حوزه و سیاست‌گذاری با حضور هنرمندان این حوزه از مهمترین نکات مطرح شده در این نشست بود.

برنا