- دکوراسیون داخلی

دکورسیون اتاق نشینمن:نکات حرفه ای که طراحان داخلی توصیه می کنند

اتاق نشیمن یکی از مهم‎ترین بخش‎های دکوراسیون هر خانه‌ای می‎باشد و طراحی اصولی آن نیاز به مهارت بالایی دارد. فرقی نمی‎کند که شما از کدامیک از سبک‌های دکوراسیون سنتی یا مدرن، رسمی یا خودمانی، جسورانه یا آرامش‎بخش را برای اتاق نشیمن‌تان استفاده می‎کنید، در هر صورت مهم این است که شما بتوانید فضای راحتی را بسازید و لحظات خوبی را با خانواده و دوستان‌تان در آن بگذرانید. بهتر است قبل از شروع دکوراسیون اتاق نشیمن با نکات و ترفند‏هایی که طراحان داخلی در این زمینه توصیه می‎کنند، آشنا شوید.

ترکیب رنگهای روشن و تیره

همانطور که می‌دانید رنگها تاثیر بسزایی در حال و هوای خانه دارند و طراحان داخلی همیشه توصیه می‌کنند که در انتخاب پالت رنگی دکوراسیون دقت زیادی بکنید. اگر برای دکوراسیون اتاق‎ نشیمن‎تان تنها به سمت رنگهای روشن بروید، احتمالا با فضایی بی‎روح مواجه خواهید شد. انتخاب رنگهای تیره نیز می‌تواند فضای نشیمن شما را شبیه به غار کند. اما ترکیب رنگهای روشن و تیره می‌تواند ظاهر دراماتیکی ایجاد کند که از لحاظ بصری دارای عمق بوده و تعادل در آن رعایت شده است. سعی کنید در طراحی فضای اتاق‎تان از رنگهای سیاه و سفید حتی در مقدار بسیار کم استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

ایجاد کنتراست در دکوراسیون اتاق نشیمن

کنتراست در دکوراسیون منزل یکی دیگر از مهم‎ترین اصول طراحی داخلی می‎باشد که به فضای زندگی شما روح و جان می‌دهد. علاوه بر رنگهای سیاه و سفید، شما می‌توانید با کمک انواع بافت‎ها، متریال‌ و اشکال مختلف نیز کنتراست را به فضای خانه‎تان بیاورید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

بازی با بافت‎ها

معمولا هر عنصری در دکوراسیون منزل حس و بافت خاص خود را دارد که شما با لمس سطح رویی‌شان به آن‎ها پی می‎برید. چرم، کتان، نخ، فلز، سنگ، شیشه و کاشی هر کدام بافت خاص خود را دارند و می‎توانند فضای دنج و راحتی را برای شما بسازند.

دکوراسیون اتاق نشیمن

کوسن‎های مبل نقطه‎ی شروع خوبی برای استفاده از بافت‎ها در دکوراسیون اتاق نشیمن هستند. از انواع مبلمان و لوازم تزئینی مختلف استفاده کنید و بافت‏های متنوع را حتی در دوزهای کوچک به دکورتان اضافه کنید.

کار با چوب

مطمئنا چوب یکی از مهم‎ترین متریال‎هایی است که شما به راحتی می‌توانید با کمک آن، حس گرمی و راحتی را به خانه‎تان بیاورید. روش‎های زیادی وجود دارد که شما می‎توانید کمک آن چوب را به خانه‎تان اضافه کنید. پانل‎های چوبی، میزهای کنار مبلی، قاب‎های عکس، پایه‏های مبل و تابلوهای هنری گزینه‏های مختلفی هستند که شما می‎توانید از آن‏ها استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

مبلمان و لوازم جانبی

مطمئنا بیشتر فروشگاه‎های مبلمان امکان خرید ست کاملی از مبلمان و لوازم جانبی را به شما می‎دهند اما شما مجبور به انجام آن نیستید. برای اتاق نشیمن‎های رسمی شما بهتر است تمامی اثاثیه‏ی اتاق را با هم مطابقت دهید اما برای فضاهای صمیمی و خودمانی می‌توانید مطابق با سلیقه‎ی خودتان پیش روید و محیط دنج و راحتی را بسازید.
دکوراسیون اتاق نشیمن

یکی از ایده‏های مطمئن برای ترکیب مبلمان در اتاق نشیمن استفاده از مبل پارچه‎ای با صندلی‏های چرم یا بالعکس است که باعث می‎شود کنتراست در فضای اتاق شما به وضوح دیده شود.

انتخاب پارچه‌های بادوام

زمانی که صحبت از اثاثیه می‎شود، مخصوصا در مورد اتاق نشیمن که بیشترین استفاده را دارد، دوام پارچه‎ از اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. البته این مورد تا حدود زیادی به سبک زندگی و اعضای خانوادتان بستگی دارد. اگر شما بچه‎ی کوچکی دارید یا اینکه از حیوانات خانگی مراقبت می‎کنید، بهتر است به سمت مبلمانی با پارچه مبلی تیره رنگ و بادوام بروید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

معمولا همه‎ی ما بین انتخاب مبل چرمی و پارچه‎ای مردد هستیم. شما باید با توجه به سبک زندگی خودتان مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. چرم گزینه‏ی عالی برای مبلمان می‌باشد که بسیار مقاوم بوده و می‌توانید به راحتی لکه‏ها را از سطح آن پاک کنید. اما با این حال مبلمان چرم همیشه در معرض خط و خش است و نسبت به مبلمان پارچه‎ای راحت‌تر خراشیده می‎شود. پارچه جین و مخمل گزینه‏های دیگری هستند که می‌توانند فضای گرم و پذیرایی را بسازند.

رنگ‎های پرجنب‌وجوش

با اینکه رنگهای پرجنب‎وجوش مثل قرمز و نارنجی می‎توانند باعث بی‌قراری و بهم‎ریختگی اعصاب شوند اما از طرف دیگر فضاهای خنثی نیز می‌توانند شما را کسل‎ کنند. سعی کنید به مقدار کمی از رنگ‏های جسورانه در پالت رنگی خنثی و آرامش‎بخش خود استفاده کنید و فضای جذاب و باطراواتی بسازید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

اگر در مورد انتخاب رنگهای بولد شک دارید، می‌توانید از طیف‌های مهتلف آبی که معمولا با هر دکوراسیونی به خوبی هماهنگ می‎شود، استفاده کنید.

فرش و قالیچه

الگوها یکی از ابزارهای قدرتمند طراحی داخلی هستند که می‌توانند جذابیت بصری خاصی به اتاق‌ نشیمن‎تان دهند و باعث شوند که لکه‎ها و کثیفی کمتر بنظر برسند. شما می‎توانید با انتخاب فرش مناسب الگوهایی را به پالت رنگی خنثی‌تان اضافه کرده و حس و حال گرمی را به اتاق‎های معاصرتان دهید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

میز و صندلی‎های متحرک

با انتخاب میز، چهارپایه، عسلی و صندلی‏های عثمانی سبک می‌توانند آن‌ها را به راحتی حرکت دهید و چیدمان‎های متنوعی داشته باشید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

رعایت فاصله‎ها

مهم نیست که چقدر اتاق نشیمن شما بزرگ است، شما باید با رعایت فاصله‎ی بین میز و صندلی‎ها بتوانید فضای نشیمن راحت و صمیمی را برای گفتگو فراهم کنید. فاصله‏ی مناسب صندلی‎ها برای یک دورهمی و گفتگوی راحت حدود ۸ فوت است به این معنی که قطر فضای نشیمن شما باید (فاصله‏ی بین مبل و صندلی‎ها) باید ۸ فوت باشد. یک مبل ال بزرگ ۱۲ نفره برای مهمانی‎ها گزینه‏ی بسیار عالی می‌باشد اما اگر می‌خواهید که اتاق نشیمن دنج و راحتی داشته باشید، بهتر است که از قطعات مبلمان کوچکتر استفاده کنید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

فضای دنج

و به عنوان نکته‏ی آخر پیشنهاد می‌کنیم که زیاد دکوراسیون اتاق نشیمن را سخت نگیرید. ایده‏های مختلف مثل دیوار گالری هنری، کوسن‌های رنگی، سبدهای حصیری و طراحی‌های خلاقانه مبلمان را در دکورتان استفاده کنید و فضای گرمی را برای خودتان بسازید.

دکوراسیون اتاق نشیمن

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با دکوراسیون اتاق نشیمن و نکات و ترفندهایی در اینباره آشنا کنیم. ما قبلا مطالب دیگری در مورد اصول اولیه طراحی داخلی و قوانین دکوراسیون داخلی را منتشر کرده‎ایم که می‎توانند در این راه به شما کمک کنند. حتما قبل از هر اقدامی اطلاعات کافی در مورد دکوراسیون اصولی بدست آورید تا بتوانید فضای راحتی را در اتاق نشیمن‎تان بسازید. همینطور بهتر است تئوری ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل را بدانید تا بتوانید فضای هماهنگ و منسجمی بسازید. مثلا رنگ‌های جسورانه مثل قرمز و نارنجی در دکوراسیون، یا الگوهای درشت باید بسیار محتاطانه و علمی بکار برده شوند زیرا هر گونه اشتباه باعث بی‌قراری و بهم‌ریختگی اعصاب می‎شوند. از طرف دیگر رنگ‎های خنثی مثل قهوه‌ای نیز در دراز مدت می‎توانند حس کسالت و خستگی را به شما القا نمایند. یادگیری این مطالب می‎تواند منجر به طراحی حرفه‌ای شما شود.

منبع:chibechin.com

دیدگاهتان را بنویسید