- فیلم و سینما

رتبه بندی فیلم های کریستوفر نولان (Christopher Nolan) بر اساس راتن تومیتوز

کریستوفر نولان (Christopher Nolan) در طول دو دهه یکی از معتبرترین و پر طرفدار ترین کارگردانان صنعت سینما بوده است. نولان  12 فیلم را کارگردانی کرده است، از جمله سه گانه معروف شوالیه تاریکی (Dark knight)  با بازی کریستین بیل (Christian Bale) در نقش بتمن(Batman)، که بیشتر آنها به دلیل داستان های منحصر به فرد، سینماتوگرافی (هنر سینما اعم از کارگردانی و فیلمبرداری و… ) و بازیگران پر ستاره خود شناخته شده‌اند. در ادامه به معرفی این فیلم‌ها پرداخته‌ایم.

نولان چندین فیلم پیشگام و نوآور مانند میان ستاره‌ای (Interstellar)، ممنتو (Memento)  و شوالیه تاریکی (Dark knight) را ساخته است که این فیلم (شوالیه تاریکی) بنیان نوینی در عرصه فیلم های ابرقهرمانی ایجاد کرد.

فیلم جدید نولان، اوپنهایمر (Oppenheimer) نام دارد که با حضور بازیگرانی چون، کیلیان مورفی (Cillian Murphy) ، رابرت داونی جونیور (Robert Downey jr) ، امیلی بلانت (Emily Blunt) ، مت دیمون (Matt Damon) و … همراه است.

 12- تنت  Tenet 2020 

امتیاز راتن تومیتوز 69/100

تنت فیلم سینمایی بلندپروازانه نولان (Nolan ) در ژانر اکشن علمی – تخیلی با بازی جان دیوید واشنگتن John David Washington و رابرت پتینسون (Robert Pattinson) است.

نولان(Nolan ) برداشتی خاص و منحصر به فرد از سفر در زمان و دستکاری زمان ارائه می دهد، موضوعی که در چندین فیلم او تکرار می شود با این حال، به نظر می رسد این فیلم سردرگم کننده ترین فیلم او باشد، زیرا مخاطب زمان زیادی را صرف درک مسیر معکوس در زمان می کند که باعث میشود داستان کمی در پس زمینه نامفهوم می شود.

میان ستاره Interstellar 2014

11- میان ستاره Interstellar 2014

امتیاز راتن تومیتوز 73/100

حساس ترین فیلم علمی تخیلی موجود در کارنامه نولان( Nolan )، بین ستاره‌ای (Interstellar) نام دارد که یک فیلم ماجراجویی علمی تخیلی فضایی منحصربه‌فرد است که به بهترین شکل می‌توان آن را «یک تجربه واقعی» توصیف کرد. داستان کوپر (Copper)، فضانورد سابق که کشاورز شده بود را دنبال می‌کند که ماموریت دارد تا سیاره دیگری را برای نجات بشریت بیابد.

10- حیثیت  The prestige 2006

امتیاز راتن تومیتوز 76/100

در ظاهر، The Prestige فیلمی بر اساس دو شعبده باز رقیب، رابرت آنژیر (Robert Angier ) و آلفرد بوردن (Alfred Borden) است که هر دو یک حقه را انجام می دهند و در تلاش برای تخریب یکدیگر هستند و میخواهند از رازهای همدیگر سر دربیاورند. داستان به یک تریلر روانشناختی هیجان انگیز و فریبنده تبدیل می شود. دیوید بوی( David Bowie ) در نقش مخترع مشهور نیکولا تسلا ( Nikola Tesla ) در فیلم حضور دارد.

۹- تعقیب   Following 1998

امتیاز راتن تومیتوز 83/100

اولین فیلم نولان ( Nolan)توسط خود او کارگردانی، نویسندگی و حتی ویرایش شد و به گونه ای برنامه ریزی که با کمترین هزینه ممکن ساخته شود. مدت زمان فیلم کمی بیش از یک ساعت است که این فیلم را تبدیل به کوتاه‌ترین فیلم او میکند.  داستان یک نویسنده مبارز را روایت میکند که تصمیم به تعقیب یک دزد میگیرد تا از او و کارهایش برای نوشتن رمان خود الهام بگیرد.

8- بتمن آغاز می‌کند  ‌‌‌‌‌‌Batman begins 2005

امتیاز راتن تومیتوز 84/100

ساختن فیلم درمورد بتمن ( Batman)، پس از فاجعه بتمن و رابین 1997( Batman and Robin 1977 ) کار بسیار حساس و دشواری بود. اما هشت سال بعد، نولان برای احیای Crusader Caped ( لقب بتمن ) انتخاب شد. Batman Begins آغازگر سه گانه ای است که به طور کامل قهرمان نمادین داستان را به عنوان مردی تاریک و متفکر به تصویر می کشد که این موضوع باعث می‌شود بتمن در این سری بسیار متفاوت و شگفت انگیز ظاهر می شود.

تلقین  Inception 2010

۷- تلقین  Inception 2010

امتیاز راتن تومیتوز 87/100 

شاید پیچیده ترین فیلم نولان(Nolan) و یکی از فیلم هایی است که پایان مبهم آن هنوز به شدت مورد بحث قرار می گیرد. کاب (Cobb) رهبر گروهی از سارقین است، اما یک تفاوت اساسی با سارقین معمولی دارند و آن این است که آنها اطلاعات را از ضمیر ناخودآگاه سوژه خود بدون اینکه آنها بویی ببرند می‌دزدند.

استفاده نولان (Nolan) از زمان در این فیلم خاص و حماسی است. ناخودآگاه هر فرد از چند لایه تشکیل می شود و هر چه وارد قسمت های عمیق تر ناخودآگاه می شوید ، زمان در بیرون (جهان واقعی ) کند می‌شود.

۶- شوالیه تاریکی برمی خیزد  The dark knight rises 2012

امتیاز راتن تومیتوز 87/100

این فیلم نتیجه نهایی سه گانه شوالیه تاریکی( Dark knight ) است که تولید این سه گانه هفت سال طول کشید، بتمن(Batman) در این فیلم پس از وقایع شوالیه تاریکی (Dark knight) دچار ناراحتی عمیق و دوریگزینی شده که به مدت  هشت سال مخفی شده است. بین (Bane‌)، یکی از اعضای طرد شده گروه سایه ها، وارد گاتهام (Gotham)شده و شهر را ویران می کند . او با نصب بمب های مخرب در سراسر شهر مردم ‍‍‍را گروگان میگیرد و این چالش سختی برای بتمن(Batman) است

5- بی خوابی Insomnia 2002

امتیاز راتن تومیتوز 92/100

تنها فیلم کریستوفر نولان(Christopher Nolan ) است که او فیلمنامه را ننوشته و در نگارش آن مشارکتی نداشته است و فیلمنامه نویسی آن توسط هیلاری سلتز (Hillary seiltz) انجام شد. بی خوابی دو کارآگاه لس آنجلسی را نشان میدهد که در حال بررسی یک قتل در آلاسکا هستند. پس از کشتن تصادفی شریک زندگی خود، دورمر (Dormer) در حال مباررزه و کلنجار با بی خوابی و عذاب وجدان خود است و از روشنایی روز آلاسکا فراری است …

۴- دانکرک  Dunkirk 2017

امتیاز راتن تومیتوز 92/100

نولان(Nolan ) با این فیلم قدم خود برای ورود به دنیای فیلم های جنگی را برمی دارد. همچنین این اولین فیلم او است که هیچ بازیگری به عنوان نقش اول ندارد (اگرچه تام هاردی( Tom Hardy)، کیلین مورفی( Cillian Murphy) و مایکل کین(Michael Caine)در آن حضور دارند). داستان سفر چند سرباز متفقین را روایت می کند که در سواحل دانکرک فرانسه به دام افتاده اند، و نیروهای آلمانی در حال تلاش برای از بین بردن آنها هستند.

۳- یادگاری  Memento 2000

امتیاز راتن تومیتوز 93/100

مطمئنا پیچیده ترین و گیج کننده ترین فیلم نولان(Nolan)، این فیلم است، فیلمی که با روایتی از هم گسیخته ارائه شده است. لئونارد (Leonard) دچار فراموشی انتروگراد است و پس از حمله دو مرد به او دیگر قادر به خلق و تولید خاطرات جدیدی نیست.

این فیلم روایتی شکسته با سکانس های سیاه و سفید ( به ترتیب زمانی ) و سکانس های رنگی ( به ترتیب معکوس ) دارد. بیننده و لئونارد باید بفهمند جان جی ( John G ) کیست، چه ارتباطی با مرگ همسرش دارد و همه شخصیت‌های دیگر چگونه در داستان جا می‌گیرند؟ اگر این فیلم را بدون توضیح و تفسیر ببینید حداقل باید سه بار تماشایش کنید تا داستان را به طور کامل درک کنید و متوجه شوید.

2- فیلم اوپنهایمر Oppenheimer 2023

امتیاز راتن تومیتوز 94/100

کیلیان مورفی ( Cillian Murphy) در نقش شخصیت تاریخی جی رابرت اوپنهایمر (Robert Oppenheimer ) در آخرین ساخته موفقیت آمیز نولان ظاهر می شود. این فیلم در ژانرتریلر بیوگرافی حماسی  زندگی و کار اوپنهایمر (Oppenheimer ) به عنوان یک فیزیکدان نظری را روایت می کند که در ادامه پروژه مهم منهتن را رهبری کرد، و باعث شد او عنوان “پدر بمب اتمی” را در جامعه علمی و دنیا شناخته شود.

در کنار دیگر بازیگران عالی این اثر، مورفی (Murphy)در نقش دانشمند درگیر، متفکر و صریح که کار بحث برانگیز و نوین او باعث می شود به سمت سیاست سوق پیدا کند ظاهر می شود. داستان عمیق اوپنهایمر  (Oppenheimer)با جلوه‌های بصری فوق العاده (و البته جلوه‌های عملی)، موسیقی متن مسحورکننده، و روایت آرام فیلم ( این کار عامدانه انجام گرفته ) باعث ایجاد تنش در طول فیلم می‌شود، روایت می‌شود.

جای تعجب نیست که توانسته است طرفداران و منتقدان را به طور یکسان در راتن تومیتوز تحت تاثیر قرار دهد و در حال حاضر با شوالیه تاریکی 2008 (Dark Knight 2008 ) امتیاز برابری دارد. با توجه به این که فیلم در روز های اول اکران خود به سر می برد ممکن است با امتیازات و نقد های دیگر این حایگاه تغییر کرده و رتبه اول را از آن خود کند.

شوالیه تاریکی The dark knight 2008

۱- شوالیه تاریکی The dark knight 2008

امتیاز راتن تومیتوز 94/100

دومین قسمت و بهترین فیلم سه گانه شوالیه تاریکی(Dark knight) این فیلم است.شوالیه تاریکی را می توان عامل تغییر مسیر فیلم های ابرقهرمانی در سینما دانست. این فیلم یک فیلم جنایی/هیجان‌انگیز یکتا به رهبری کریستین بیل (Christian Bale) و هیث لجر (Heath Ledger) است، که حضور بازیگران مکمل عالی همچون گری اولدمن (Gary Oldman)، مایکل کین (Michael caine)، مورگان فریمن (Morgan Freeman) و آرون اکهارت (Aaron Eckhart) و … باعث موفقیت هرچه تمام تر آن شده است.

هیث لجر ( Heath Ledger ) به طور نمادین و به درستی پس از مرگش برنده اسکار برای بازی در نقش جوکر (Joker) شد. مهمتر از آن، اسکار به دلیل حذف شوالیه تاریکی از نامزدی بهترین فیلم، فهرست نامزدی خود را به ده فیلم افزایش داد و قطعا آن را به تاثیرگذارترین فیلم نولان(Nolan) تا به امروز تبدیل کرد.

فقط زمان تعیین خواهد داد که آیا اوپنهایمر (Oppenheimer)موفق به شکستن این تساوی و پیشی گرفتن از امتیاز شوالیه تاریکی ( The Dark knight ) در راتن تومیتوزمی شود یا نه. این اتفاق در صورت وقوع یک شاهکار و اتفاق به یاد ماندنی خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید