- فرهنگی

رسالت انجمن‌‎های ادبی معرفی سربازان سرافراز ایران است

دبیر محفل ادبی اندیشه گفت: رسالت ما و سایر انجمن‌ها همین است که سربازان سرافراز این سرزمین را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.
 
در بندرعباس، محفل ادبی اندیشه، کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بندرعباس به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس، با موضوع آشنایی با شاعران ادبیات مقاومت و پایداری در آیینه هشت سال دفاع مقدس، در محفلی شاعرانه برگزار شد.

در این نشست ضمن شعرخوانی اعضا، دبیر انجمن محفل ادبی اندیشه ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا افزود: همه ما ممنون و مدیون رشادت‌های شهدا، جانبازان، ایثارگران، آزاده ها و رزمندگان غیرتمند این سرزمین بودیم و هستیم.

محمد رضا تولایی ادامه داد: هر کسی با ارادت قلبی، فارغ از هر جناح حزبی، سیاسی و مذهبی، اگر می‌خواهد ایران، ایران بماند، باید دینش را به شهدا و خانواده شهدا ادا کند.

این دبیر ادبیات اضافه کرد: کسی که عاشق ایران است باید عاشق ایثارگران و رزمندگان آن هم باشد، زیرا اگر خون شهیدان ریخته نشده بود، درخت این انقلاب تناور نمی‌شد و به بار نمی‌نشست.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت سایر انجمن‌های ادبی ابراز داشت: رسالت ما و سایر انجمن ها همین است که سربازان سرافراز این سرزمین را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.

او با یادآوری جهانگیری نژاد، معلم و شاعر  هرمزگانی پس از تقدیم شعرش به مدافعین حرم با عنوان«اسوه عشقند و صبرند و کَرَم» و گفتن از شخصیت خواجه عطا گفت: خواجه عطا یکی از شخصیت‌های مهجور واقع شده در تاریخ ایران است که لازم است او نیز مانند بسیاری از مشاهیر کشور به مردم معرفی شود.

تولایی در ادامه افزود: نباید به این بسنده کرد که تنها نام یک محله در بندرعباس به نام خواجه عطا باشد. زیرا خواجه‌عطا وزیر دوراندیش و کاردان هرمز بود که به جمع‌آوری قوای نظامی مشغول بود و طبق منابع تاریخی موفق شد سی‌هزار مرد جنگی، چهارهزار تیرانداز و چهارصد کشتی بزرگ و کوچک را برای مقابله با پرتغالی‌ها ساماندهی کند و مانع از تسلط پرتغالی‌ها در خلیج فارس شد.

این شاعر همچنین گفت: خواجه عطا از رجال قدرتمند و تاثیرگذار سده‌های نهم و دهم هجری قمری در خلیج فارس بوده که منصب نیابت سلطنت هرمز را داشته است. بنابراین با خدمات ارزنده‌ای که در سطح ملی به این آب و خاک داشته است نباید از او غفلت شود.

در این نشست، پیشکسوتانی مانند فرهاد یوسفی نسب با خاطره بلوط که در دوران ۸ سال دفاع مقدس نوشته بود، را خوانش کرد، اصغر ملایی محمد آبادی با خوانش چند شعر و مهدی رستگاری با خوانش دو شعر مناسبتی و نسل نو ادبیات مقاومت و پایداری نیز شعرخوانی، خاطره بازی و دلنوشته خواندند و تحلیل و بررسی اشعار نیز به صورت مختصر انجام شد.

این نشست، از ساعت ۱۷ عصر دوشنبه ۳ مهرماه  ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات  کتابخانه عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بندرعباس واقع در شهرک اندیشه برگزار شد.

 
 

دیدگاهتان را بنویسید