- ادبیات

رمان تونسی «المسافه صفر»، ملودی تاثیرگذار از زشتی و زیبایی جنگ غزه

 

کتاب «المسافه صفر»(فاصله صفر) رمان جدیدی در وصف مقاومت فلسطین و عملیات طوفان الاقصی است که سمفونی از تعادل و تضاد را شبیه سازی می کند و ملودی خشن و دردناک را در کنار ملودی زیبا و الهام بخش قرار می‌دهد.

به نقل از القدس العربی، هفت نویسنده تونسی رمان جدیدی با عنوان «المسافه صفر»(فاصله صفر) در وصف مقاومت فلسطین و عملیات طوفان الاقصی منتشر کردند.

این رمان نام خود را از اصطلاحی گرفته است که به دلیل همراهی با مقاومت در همه عملیات‌هایش علیه ارتش اسرائیل شناخته شده است.

25 درصد از درآمد فروش این کتاب به حمایت از دانشجویان فلسطینی نوار غزه در تونس اختصاص خواهد یافت.

سامی المقدم، یکی از نویسندگان شرکت کننده در این رمان نوشت: این کتاب ایده خود را از طرح «روایات الجیب التونسیه» گرفته است. پاسخ مستقیم به درماندگی است که همه ما دربرابر جنایات شنیع علیه ملت قهرمان غزه احساس می کنیم.

وی افزود: هرکدام از ما قلم خود را برداشته و خشم و ناتوانی و ناامیدی خود را در داستانی ریختیم که توسط یک شخصیت در چارچوب یک روایت منجسم بیان می شود، باوجود سختی شرایط تلاش کردیم از طریق داستان‌های مختلف امید را تزریق کنیم.

المقدم گفت: ما می خواستیم زیر چتر تخیل آنچه رخ می دهد، مستند کنیم تا فراموش نکنیم. ما می خواستیم برخی از کارها را که به عنوان نویسنده قادر به انجام آن هستید، اهدا کنیم. شاید این کمک باوجود اندک بودنش، نوعی از مقاومت باشد.

آمنه السنوسی از فعالان حامی فلسطین نوشت: این رمان یک سمفونی است که تعادل و تضاد را شبیه سازی می کند. جایی که ملودی خشن و دردناک در کنار ملودی زیبا و الهام بخش قرار می‌گیرد.

السنوسی گفت: این فقط یک داستان نیست، بلکه حماسه‌ای است که موضوعاتی را در صفحات متعدد خود دارد. تصویری جامع از دنیای پیچیده‌ای را ترسیم می کند که حاوی داستان‌های انسانی و سیاسی زیادی است.

وی ادامه داد: هنگامی که خواندن این زمان پایان یافت، به استعداد این نویسندگان تونسی احساس غرور کردم. این نویسندگان با نوشته‌های خود توانستند روحیه مقاومت را به طور ملموس متجلی کنند. آنها درد و رنج ملت فلسطین را به گونه بیان کردند که به شما این احساس همبستگی با هر شخصیتی دست می‌دهد، گویی دعوتی به پایداری و مقابله با شرایط سخت با روحیه استواری و امید است.

این اثر ادبی قدرت کلمه و توانایی آن در مقاومت، تغییر جهان و انگیزه جوامع برای خیزش و تغییر را برجسته می کند.

چند روز پیش، نویسندگان تونسی ابتکاری با عنوان «نویسندگان همبستگی می کنند» را به راه انداختند.

شبستان