- فرهنگی

زیرساخت‌های فرهنگی آلمان در معرض نابودی قرار گرفتند

مدیر اجرایی شورای فرهنگی آلمان، «اولاف تسیمرمن»، ضمن تقاضا از دولت برای کمک به اهالی فرهنگ و هنر گفت که زیرساخت‌های فرهنگی این کشور در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌ است.
از اول آوریل (10 فروردین) تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری آلمان به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده و هنوز هم معلوم نیست که چه بر سر پروژه‌های هنری و فرهنگی که برای سال جاری میلادی در نظر گرفته شده بودند، خواهد آمد.
دویچه وله (رادیو صدای آلمان) گزارش می‌دهد که اگرچه گفته شده دولت آلمان برای جبران خسارتی که به هنرمندان و فرهنگ‌سازان وارد شده، بین یک تا دو میلیارد یورو یارانه در نظر گرفته است و در نخستین اقدام، به فعالان فرهنگی و هنری مستقل کمک‌های نقدی (تا ۱۰ هزار یورو) پرداخت کرده، اما با گذشت زمان، هنرمندان و فعالان فرهنگی می‌گویند این میزان یارانه حتی برای تامین معیشت آنها هم کافی نیست.
چند روز پیش مسئولان صنعت موسیقی آلمان از دولت تقاضای ۵۸۰ میلیون یورو کمک مالی بلاعوض کردند. آنها در بیانیه‌ای، با ‌اشاره به اینکه بسیاری از اهالی موسیقی در آستانه ورشکستگی هستند، نسبت به زیان‌های جبران‌ناپذیر بحران کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی هشدار دادند. اما دولت آلمان توانایی چنین پرداختی را ندارد. رشته‌های دیگر فرهنگی و هنری مانند تئاتر، سینما و ناشران هم وضعیت مشابهی دارند.
این درحالی است که بر اساس برآورد اداره آمار آلمان (بسته به اینکه بحران کرونا چه مدتی طول بکشد)، انتطار می‌رود که درآمد دولت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سال جاری میلادی بین 9/5 تا ۲۸ میلیارد یورو کاهش یابد. بنابراین نه تنها کمک‌های مالی دیگری در میان نخواهد بود بلکه به دلیل همین کاهش درآمد مالی، انتظار می‌رود از بودجه‌های دولتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری به طور جدی کاسته شود.
 
فریده کریمی

دیدگاهتان را بنویسید