- فرهنگی

شروع همکاری‌های گستره علمی میان اصفهان و سن پترزبورگ

رئیس دانشگاه اصفهان جشنواره علمی و فرهنگی اصفهان – سن پترزبورگ را شروعی برای همکاری های گستره علمی بین دو طرف اعلام کرد و گفت: باوجود زیرساخت‌های اولیه همچون خواهرخواندگی‌های دو شهر، علاقه اساتید برای همکاری و ظرفیت‌های بالا میان دو دانشگاه، زمینه همکاری‌های متقابل را فراهم کرده است.

هوشنگ طالبی  در جشنواره علمی و فرهنگی اصفهان- سن پترزبورگ که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: همکاری ها در زمینه های مختلف بین ایران و روسیه همواره برقرار بوده و یکی از این زمینه ها همکاری های علمی است که در سطح عالی بین دو کشور برقرار است.

وی افزود: گرچه این ارتباطات برقرار است، اما اکنون بر اساس ظرفیت های علمی دو کشور حرکت نمی کنیم که نیاز است تا با آسیب شناسی این روابط را تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: در همین راستا در سال های گذشته رابطه ای نظام‌مند بین روسیه و ۱۳ دانشگاه برتر کشور برقرار شد و تاکنون پنج نشست مشترک برگزار شده که کمک خوبی به تقویت روابط دو کشور کرده است، اما هنوز کافی نیست.

طالبی با بیان اینکه این حرکت نمی تواند مانع از رابطه دانشگاه های دوطرف به صورت فردی باشد، بلکه زمینه ساز همکاری های مشترک است، خاطرنشان کرد: این جشنواره شروعی برای همکاری‌های گسترده علمی بین دو طرف خواهد بود. 

وی تاکید کرد: باوجود زیرساخت های اولیه همچون خواهرخواندگی های دو شهر، علاقه اساتید برای همکاری و ظرفیت های بالا میان دو دانشگاه، زمینه همکاری های متقابل را فراهم کرده است، اما باید توجه داشت این همکاری ها تنها برای دو دانشگاه کاربرد ندارد، بلکه موجب تحکیم و گسترش روابط دو کشور نیز خواهد شد و اثرات مثبتی در فرهنگ، تاریخ، سیاست و… و از همه مهم تر در زمینه دستاوردهای علمی خواهد داشت.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه در دانشگاه اصفهان مشغول کار هستند که این امر زمینه همکاری های متقابل را تقویت می کند، اظهار کرد: در دانشگاه اصفهان، بیشتر رشته ها فعال است و در رشته تربیت بدنی پیشرفت های زیادی داشته ایم، اما معتقدم در بیشتر رشته ها پتانسیل همکاری وجود دارد.

وی، برقراری رشته زبان روسی در دانشگاه اصفهان از سال های گذشته و رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه سن پترزبورگ را عاملی برای تقویت همکاری ها دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت های خوب علمی دو دانشگاه اتفاقات خوبی رخ دهد و در این زمینه منتظر پیشنهادات رییس دانشگاه سن پترزبورگ هستم.

به گزارش ایسنا، جشنواره علمی و فرهنگی اصفهان _ سن‌پترزبورگ امروز (سه شنبه- اول تیرماه) در دانشگاه اصفهان به مدت دو روز  آغاز به کار کرد.

نخستین جشنواره علمی فرهنگی اصفهان-سن پترزبورگ به منظور تقویت خواهرخواندگی میان این دو شهر و با هدف توسعه روابط دانشگاهی به همت دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه سن‌پترزبورگ، شهرداری اصفهان، کنسولگری روسیه در اصفهان، استانداری سن پترزبورگ، باشگاه سپاهان اصفهان و بخش خصوصی در قالب سخنرانی‌های مسئولان شهری و دانشگاهی، وبینار خواهرخواندگی، نمایشگاه عکس سن پترزبورگ، نمایش فیلم و فعالیت‌های دیگر به منظور توسعه روابط خواهر خواندگی برگزار شد.

فعالیت‌های علمی پژوهشی تحت محورهایی مانند توسعه شهری، روابط اجتماعی فرهنگی، الگوسازی برای روابط اقتصادی در چارچوب روابط علمی بین دو دانشگاه، همکاری در توسعه آموزش زبان روسی در دانشگاه اصفهان و همچنین توسعه زبان فارسی در دانشگاه سن پترزبورگ، اجرای پروژه‌های مشترک با توجه به نیازهای توسعه شهری و تحکیم روابط از جمله برنامه‌های آینده برای همکاری‌های طرفین است که نقطه آغازین آن در این جشنواره رقم خورد.

افتتاح میز سن پترزبورگ در اصفهان، افتتاح مرکز روسی “روسکی میر” در دانشگاه اصفهان با هدف آموزش زبان روسی در دانشگاه و جامعه، نمایشگاه عکس از سن پترزبورگ، امضای تفاهم نامه بین دانشگاه اصفهان و سن پترزبورگ و وبینار خواهرخواندگی از دیگر برنامه های این جشنواره دو روزه در دانشگاه اصفهان است.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید