- اجتماعی, فرهنگی

فیاضی: نسل کتابخوانی تربیت نکرده‌ایم

رضا فیاضی، بازیگر و داستان‌نویس، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه کتابخوانی در کشورمان به فرهنگی فراموش‌شده است، گفت: تیراژ کتاب در کشورمان به پایین‌ترین حد خود رسیده است، به‌نحوی‌که برخی کتاب‌ها با تیراژ ۲۰۰ عدد به چاپ می‌رسد! این میزان تیراژ فاجعه‌ای است که نشان از کاهش افراد کتابخوان دارد. این مسئله چندان ربطی به قیمت ندارد، زیرا برخی مواقع شاهد اتفاقاتی بوده‌ام که این مورد برایم مسجل شده است.

نویسنده پرسه در پاریس افزود: در نمایشگاهی حضور داشتم که قیمت کتاب را ۲۵ هزار تومان به حراج گذاشته بود، درحالی‌که در همانجا قیمت یک فنجان نسکافه ۴۰ هزار تومان بود. جالب است که کسی به سمت کتاب نمی‌رفت، اما به وفور نسکافه صرف می‌شد. این امر نشان می‌دهد که علاقه به کتابخوانی در کشورمان به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: یکی از دلایل‌ کاهش کتابخوانی به کتاب‌های صوتی مربوط می‌شود، چون با توجه به افزایش قیمت کتاب، برخی از آثار صوتی به صورت رایگان در اختیار خواننده قرار می‌گیرد. دلیل دیگر به ناکارآمدی در حوزه کودک مربوط می‌شود. ما در این حوزه ضعیف عمل می‌کنیم و نسل کتابخوانی تربیت نکرده‌ایم، در حالی که در چین بر کتابخوانی کودک تمرکز جدی وجود دارد. بدین ترتیب آمار کتابخوانی بالاست.

نویسنده لیرشاه در پاسخ به این سوال که برای افزایش کتابخوانی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ بیان کرد: باید به مردم یارانه داده شود تا خرید کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد. انتظار می‌رود که تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی را در افزایش کتابخوانی ایفا کند. این اتفاق بسیار ساده رخ می‌دهد؛ مثلاً به جای اینکه به بازیگر خانم میل‌ بافتنی بدهیم تا هنگام بازی مشغول بافتن باشد می‌توانیم به او کتاب دهیم تا این فرهنگ تبلیغ شود. متأسفانه به دلیل بها ندادن به کتابخوانی به این نوع تبلیغات توجه نمی‌کنیم.

ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید