- اجتماعی

معاون بنیاد ملی نخبگان: رویکرد شناسایی نخبگان تغییر کرده است

 

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت:رویکرد شناسایی نخبگان از نمرات و سوابق درسی به استاد محوری تغییر کرده است.

عباس ابراهیمی روز دوشنبه و در مراسم نکوداشت دکتر «محمود روحانی» ، استاد برجسته اپیدمیولوژی و آمار پزشکی، قرآن پژوه نامدار و صاحب کتاب «المعجم الإحصائی لألفاظ القرآن الکریم» افزود: در رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان نسبت به شناسایی استعدادهای برتر مانند گذشته فقط به بررسی سوابق آموزشی آنها نمی‌پردازیم.

وی ادامه داد: زیرا بسیاری از دانشجویان ممکن است نمرات آموزشی مناسبی نداشته باشند، اما استعداد قابل توجهی در سایر زمینه ها دارند که توسط استادان به واسطه ارتباط مستقیم با دانشجویان، قابل شناسایی است.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: باید این افراد و دانشجویان شناسایی و کشف شوند؛ سپس با توانمندسازی آنها همراه با مهارت افزایی که با رویکرد “استاد محوری” رخ می دهد، بتوانند به کشورشان خدمت کنند.

وی با اشاره به مراسم نکوداشت دکتر محمود روحانی گفت: این استاد برجسته اپیدمیولوژی و آمار پزشکی پیوند ادبیات و حوزه پزشکی را به خوبی انجام داده است و زحمات وی فقط محدود به شهر مشهد و استان خراسان رضوی نیست بلکه به میهن و دنیای اسلام خدمت کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: او یکی از سرآمدان و نخبگانی است که در پژوهش پروری و انتشار آثارش از سوی بنیاد ملی نخبگان همیشه مورد حمایت بوده است.

دکتر روحانی از برجسته‌ترین دانشمندان کشور است

در ادامه این مراسم رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دکتر محمود روحانی، دانشمند برجسته‌ای است و چندین دهه گوشه نشینی او باعث شد تا کمتر به دیگران معرفی شود.

سلمان ساکت با اشاره به اینکه برگزاری این نکوداشت کمترین کاری است که برای او به عنوان یکی از برجسته ترین استادان و سرآمدان دانشگاهی انجام شده است، افزود: وی شخصیتی نام آشنا و دانشمندی برجسته و ممتاز و منحصر به فرد است.

وی بیان کرد: دکتر روحانی در مشهد به دنیا آمد و در خانواده‌ای اصیل و مذهبی و در دامان پدری فقیه و صاحب نظر در علوم اسلامی پرورش یافت و سپس تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مشهد پشت سر گذاشت و بعد برای ادامۀ تحصیل در رشته پزشکی به تهران رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه وی پس از اخذ مدرک دکتری و گذراندن دورۀ آموزشی شناخت بیماری مالاریا به استخدام اداره بهداشت استان تهران درآمد، اظهار کرد: دکتر روحانی سپس برای خدمت به هموطنان محرومش به صورت خودخواسته به سیستان و بلوچستان رفت و با پذیرش مسئولیت اداره بهداشت آن استان خدمات شگرف و ماندگاری در حوزۀ کنترل و ریشه کنی بیماری مالاریا ارائه داد.

او بیان کرد: وی در سال ۱۳۴۸ در دانشکدۀ پزشکی دانشگاه مشهد استخدام شد و در همین سال با خواهر دکتر شریعتی ازدواج کرد.

ساکت گفت: دکتر روحانی از معدود کسانی است که به درستی و شایستگی قدر و ارزش خود را می داند و بر همین اساس از یک سو به آسانی خود را فدای جاه و مقام نمی‌کند و از سوی دیگر به آنان که این داشته ها و ارزشها را حرمت نمی نهند، وقعی نمی‌گذارد.

وی افزود: این همه سبب شد تا مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد ضمن طرح پیشنهاد برگزاری مراسم نکوداشت وی در ستاد تکریم استان که با موافقت بنیاد نخبگان استان همراه بود، سعی در مستند ساختن اسناد و مدارک فراوان و ارزشمند وی در این مرکز و اختصاص فضایی مجزا و مستقل به کتابهای اهدایی وی به عنوان مجموعه ای کم نظیر از کتب حوزۀ علوم قرآنی کند.

رییس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: با حمایت این استاد قرار بر این است تا جایزه سالانه ای در خصوص مطالعات قرآنی پیشنهاد شود.

رییس دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: این مراسم قدردانی از یک قرآن پژوهی است که عمر خود را در مسیر قرآن قرار داده است و با نگارش کتاب المعجم الإحصائی لألفاظ القرآن الکریم، این میراث فرهنگی را در اختیار دانشگاه و پژوهشگران، قرار داد.

سیدحسین سیدموسوی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر ترجمه ها و تفسیرها به صورت منفرد انجام شده است، اظهار کرد: این در حالی است که با توجه به پیشرفت ها در علوم قرآنی نیاز است تا ترجمه‌ای گروهی برای قرآن و تفسیر آن انجام شود.

خواهر دکتر علی شریعتی و همسر دکتر محمود روحانی در ادامه این نشست گفت: بیش از نیم قرن زندگی با او سختی های بسیاری را به چشم دیدم و اکنون به عنوانی شاهد نسبت به فعالیت هایش، گواهی می دهم که تلاشها و کوشش های او بی مانند است و در راه پژوهش، راحتی را بر خود حرام کرده است.

افسانه شریعتی افزود: او بیش از اینکه یک محقق باشد، فردی است که عشق به فعالیت علمی در او تجلی یافته است.

وی اظهار کرد: او انسانی مردمی است که برای گره گشایی از نیازمندان روز و شب نمی شناسد.

دکتر محمود روحانی نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه کارهای جدی و خالص خود را نشان خواهد داد، گفت: یکی از سخت ترین کارها در علوم قرآنی، شناخت مرزها در بیان موضوعی قرآن است.

این استاد برجسته با ذکر مثال هایی از قرآن کریم اعلام کرد: متاسفانه موضوع شناخت مرزهای بیان موضوعی قرآن یکی از کارهای سخت است و اختلاف نظرهای بسیاری در این خصوص وجود دارد.

او گفت: باید اثری با همکاری قرآن پژوهان ایرانی به عنوان یک معیار به نگارش درآید تا همه مترجمان و مفسران نسبت به آن اتفاق نظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید