- فرهنگی

کمال تبریزی: تاکید جشنواره «اقوام ایرانی» بر اتحاد و یک‌پارچگی است

 
دبیر جشنواره فیلم «اقوام ایرانی» به اهمیت این رویداد سینمایی پرداخت و گفت: این جشنواره اگر باعث همدلی و هم‌نشینی بین اقوام باشد تا در کنار هم تحت ملیت ایران با اتحاد و یکپارچگی زندگی کنند، بخاطر همین فکر کنم جشنواره‌ای معتبری برای قدم اول خواهد بود.

نشست خبری و رونمایی از پوستر نخستین جشنواره ملی «اقوام ایرانی» با حضور کمال تبریزی کارگردان سینما و دبیر جشنواره، مهدی کریمی رئیس جشنواره؛ مرضیه برومند، رئیس خانه سینما؛ فرهاد قائمیان، بازیگر سینما و تلویزیون؛ بهمن و بهرام ارک کارگردان سینما؛ محمود کلاری تصویربردار سینما برگزار شد. 

در ابتدا، کمال تبریزی درخصوص دلایلی که باعث حضور او در این جشنواره شده است، گفت: دلیل اینکه من دبیری این جشنواره را پذیرفتم دو چیز است؛ یکی شهر تبریز است که خودم را مدیون آن می‌دانم و در طول فعالیت‌ام کم به آن پرداختم و امیدوارم قبل از بازنشستگی بتوانم یک کار سینمایی و یا سریال تلویزیونی درباره آن بسازم. جشنواره‌های فیلم زیادی در کشور برگزار می‌شود ولی این جشنواره که به ابتکار دکتر حیدی و مجموعه فصل هنر در تبریز و در بخش خصوصی برگزار می‌شود تصمیم گرفته به فیلم‌هایی بپردازد که مربوط به اقوام و آداب و رسوم‌شان است، برگزار کنند. این اقدام اگر باعث همدلی و هم‌نشینی بین اقوام باشد تا در کنار هم تحت ملیت ایران با اتحاد و یکپارچگی زندگی کنند، بخاطر همین فکر کنم این جشنواره می‌تواند به‌لحاظ مفهومی به اتفاقات اخیر و شرایط موجود اشاره کند و روی اتحاد و یک‌پارچگی کشورمان ایران تاکید داشته باشد و فکرمی‌کنم جشنواره‌ای معتبری برای قدم اول خواهد بود.

وی تصریح کرد: امیدوارم این جشنواره یک اتفاق ماندگار باشد و هنرمندان خوب از هر قومیت به آن توجه کنند و همکاری و حضور داشته باشند‌. همچنین جشنواره شرایطی به‌وجود آورد تا این رویداد کاملاً مستقل و مردمی باشد. لذا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم مجوزهای لازم را صادر کند و شرایطی ایجاد شود تا با کمترین محدودیت بتوانیم آثار جشنواره را اکران و نمایش دهیم.

دبیر جشنواره در پاسخ‌به سوالی پیرامون کیفیت آثار عنوان کرد: من فکر می‌کنم ابتدا باید انتظارمان را در حد اولین‌دور جشنواره معقول کنیم؛ البته برای دوره‌های بعدی می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و بخش خصوصی و نهادهای مختلف فکر کنند تا فیلم‌هایی به زبان‌های مختلف تولید شود چراکه شاخصه‌ی مهمی که در فیلم آن را به قومیت خاصی منتصبت می‌کند، زبان است.

تبریزی به فعالیت فیلمسازان جوان اشاره و عنوان کرد: فیلمسازان جوان گمنام زیادی داریم که کارهایی را انجام داده‌اند که در حیطی فرهنگی و زبانی خودشان بوده اما جایی دیده نشده است و این جشنواره محلی برای آن‌ها خواهد بود. ما برای رسیده به کیفیت باید ابتدا ورودی جشنواره و آثار دریافتی را بازبینی کنیم و با یک هیئت انتخاب خوب دست به انتخاب بزنیم. 

او خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم با توجه‌ی به پیشینه دوستان برگزار کننده و شهر تبریز که همواره اتفاقات خوبی در آن رقم خورده است، امیدواریم این جشنواره نیز این ویژگی را داشته باشد و در دوره اول درخشان باشد. این شکل نگاه که تاکنون وجود نداشته است خیلی با جشنواره‌های مرسوم فرق دارد؛ حتما گویش و رسم و رسوم محلی و آداب و قصه‌هایی که وجود دارد خواهد توانست زمینه‌ی را فراهم کند تا یک جشنواره دست‌پر را رقم بزنیم و فیلم‌هایی ببینیم که تاکنون امکان بروز و ظهور نداشته‌اند.

دفاع پرس

دیدگاهتان را بنویسید