حسین علیزاده معتقد است که جشنواره ملی موسیقی جوان نیازمند تحولی اساسی است تا بتواند در دورههای بعد به بهترین شکل به کارش ادامه دهد.
حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده موسیقی کشورمان، در سالهای گذشته اثبات کرده که نگاهی عمیق و دقیق به مسائل دارد. هر گاه که او درباره موضوع یا رویدادی صحبت کرده، در لابهلای صحبتهایش میتوان به نگاهِ ژرفِ او پی برد.
علیزاده در تازهترین صحبتهایش به جشنواره ملی موسیقی جوان پرداخته است. او از بزرگترین چهرههای حامی این جشنواره در سالهای گذشته بوده است.
علیزاده اما این بار در صحبتهایش از لزومِ تحولی اساسی در این جشنواره سخن گفته است. او حتی ضمن احترام به هومان اسعدی، پیشنهاد داده که نیروهای تازهنفس و دلسوزی جای او را بگیرند. علیزاده حتی پیشنهاد داده که خودش هم از جشنواره کنارهگیری کند تا نیروهای جدیدی جای او را هم بگیرند.
نگاهی دقیق به صحبتهای حسین علیزاده میتواند مسیری درست و دقیق را پیشِ پای جشنواره موسیقی جوان بگذارد. البته فراموش نکنیم که روابط عمومیِ جشنواره در انتشار صحبتهای حسین علیزاده تلاش کرده تا فضای این صحبتها را به سمتِ ضد دولتی بکشاند و مخاطب را از آنچه به نفع جشنواره است دور کند.
حسین علیزاده مشاور دبیر و داور بخش تار، سهتار، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی جشنواره پانزدهم موسیقی جوان در صحبتهایی گفته است: با توجه به شرایط خاص موسیقی درکشورمان و همچنین جشنوارههایی ازاین دست که درخارج ازایران برپا میشود، برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار خوبی بوده و هیچکس منکر آن نیست و دوست و دشمن هم به این موضوع باور دارند و همانطور که اشاره کردم با وجود محدودیتهای موسیقی درکشورمان میتوان برگزاری این جشنواره را یک معجزه برشمرد. شاید هم یک علت آن این باشد که این جشنواره تنها بستری است که موسیقیدانان کشورمان با جان و دل و بدون نگاه مادی درآن حضور داشته و دارند. نکته دیگری که در تاثیر گذاری و جذب این جشنواره بسیار اثر گذار بوده، عشق و احساس افراد به حرفه و کارشان است و باید بگویم جشنواره ملی موسیقی جوان موجب شد خود ما هم احساس جوانی داشته باشیم و البته فراموش نشود جشنواره ملی موسیقی جوان سرمایه بزرگی به وجود آورده که میتواند آینده موسیقی ایران را هم رقم بزند.
علیزاده در ادامه بیان داشت: ازدیدگاه من جشنواره ملی موسیقی جوان با تمامی محدودیتهایی که در موسیقی ما حاکم است همچنان جوابگوی مسائل بسیاری بوده و همیشه ما را سرشوق آورده و امیدواریم این پرچم همیشه افراشته نگاه داشته شود و اگر روزی دولت به هر دلیلی نخواهد این جشنواره تداوم پیدا کند و محدودیتهایی به وجود آورند من از بخش خصوصی دعوت میکنم برای حفظ این میراث فرهنگی کشورمان اقدام کنند و این جشنواره را نیازمند به امکانات دولتی نگاه ندارند.
داور بخش تار و سه تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به اینکه اعتبار این جشنواره از سوی ما کارشناسان تایید میشود و خوشبختانه توانسته این اعتبار را کسب کند، گفت: اولا تاثیرگذاری این جشنواره تنها محدود به پایتخت نبوده بلکه در سراسر ایران اثرگذاری مثبتی داشته و جای امیدواری است. اغلب منتخبین و نوازندگان خوب کشورمان از شهرهای کوچک و استانهای مختلف بودهاند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته و نکته دیگر این که این جشنواره توانسته استعدادهایی درخشان یا نوازندگان خوب و خوش فکر کشورمان را شناسایی کند و این موضوع بیانگر این است که دانشجویان و یا فارغ التحصیلان موسیقی که در شهرستانها ساکن هستند و دراین زمنیه فعالیت میکنند، تلاشهای بسیاری در تربیت شاگردان انجام دادهاند که ماحصل آن شرکت کنندگان توانمند جشنواره است.
وی ادامه داد: البته این فعالیتها به یک نوع موسیقی یا یک ساز محدود نمیشود بلکه در همه رشتهها نتیجه خوبی به دست آمده و موجب شده شوق بیشتری در آنها ایجاد شود. البته شاید این انتظار را داشته باشیم که همه چیز بهتر از این باشد اما بار دیگر تکرار و تاکید میکنم درشرایطی که نمیتوان انتظارامیدواری داشت چنین رویداد بزرگی رخ داده که میتواند درس عبرتی برای مسئولین کشورمان باشد تا بدانند و آگاه باشند هرجا افرادی با شوق و علاقه فعالیت میکنند قطعا پیشرفت و بازدهی خوبی خواهد داشت و این موضوع باید الگویی برای همه ارگان ها باشد که این شوق چگونه باید به وجود آید.
علیزاده تاکید کرد: بزرگترین شوقی که این جشنواره برای ما ایجاد کرده عدم دخالت و نظارت مسئولان بود و توانستیم مستقل عمل کنیم و به هیچ ارگانی وابستگی خاصی نداشتیم و حضور و فعالیت هنرمندان به دلیل اعتقاداتشان نسبت به هنر بوده، آن هم درمحیطی بسیار صمیمی و دوستانه که بسیار قابل ارزش است.
حسین علیزاده در ادامه در خصوص ارتقا سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: نگاه من به هنرمثبت است اما بر این باورم جشنواره ملی موسیقی جوان نیازمند یک تحول اساسی است و نباید آن را ثابت نگاه داشت. مانند تغییراتی که باید در دروس آموزشی موسیقی کشورمان رخ بدهد.
وی افزود: جشنواره موسیقی جوان نسبت به فعالیت سالهای اولیه خود تغییرات محسوسی داشته به عنوان مثال دربخش موسیقی ایرانی تنها به حفظ ردیف موسیقی جوانان اکتفا نکرده یا در بخش موسیقی کلاسیک غربی هم که در جهان جریان دارد نگاه خشکی نداشته و هنرمندانی هم که دراین بخش حضور دارند بی اطلاع از موسیقی روز دنیا نیستند و تلاششان براین است که با تحولات روز موسیقی دنیا همگام باشند اما این کافی نیست. البته دربخش موسیقی ایرانی هم وضع به همین منوال است و داوران نگاه خشک و سنتی به فعالیت جوانان ندارند و یک مقدار به سمت جوان گرایی تغییر رویه دادهاند وخلاقیت شرکت کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه همچنان تکرار وتاکید میکنم این تغییرات کافی نیست و نیاز است تلاش بیشتری روی این مسئله صورت بگیرد تا خلاقیتها را کشف کنیم نه آنکه تنها به دنبال افرادی باشیم که تنها ازحافظه خوبی برخوردار هستند و ردیف موسیقی را به خوبی حفظ کردهاند یا به نوعی برای جشنواره انجام وظیفه میکنند، بلکه آرام آرام به جایگاهی رسیدهایم که کشف استعدادها صورت گرفته و این موضوع نسبت به سالهایی که این جشنواره را آغاز کردیم موجب شده تجربههای بسیار خوبی به دست آوریم که امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
علیزاده با اشاره به موفقیتهای جشنواره موسیقی جوان گفت: یکی از علتهای موفقیت این جشنواره حضور افراد متخصص است. فردی که دلسوزانه دراین راه قدم بردارد و شبانه روز خود را وقف این کار کند و این احساس مسئولیت را آقای هومان اسعدی پذیرفت، فردی که علاوه بر فعالیت و متعهد بودن درحوزه دانشگاه و تدریس، عاشق هنرخودش است و این عشق امروز در جشنواره نمود بسیاری پیدا کرده و از نظر من اگر تنها 5 نفر از این خصلت و احساس مسئولیت برخوردار بودند فرصتی فراهم میشد تا آقای اسعدی به استراحت بپردازد، کما اینکه شاید لازم باشد افرادی که مانند ایشان نگاه میکنند و در این زمینه عاشق هستند و هدفمند از تجربیات آقای اسعدی بهره ببرند و راه او را ادامه دهند. چرا که مسئولیت بسیار بسیار سنگینی است و گاهی اوقات شرایطی به وجود میآید که انسان را از پای در میآورد اما هومان اسعدی مقاومت کرده و به همین دلیل همیشه ایشان را ستایش میکنم و این امید است که در آینده افرادی چون هومان اسعدی بر سر کار آیند و علاوه بر تخصص و دلسوزی حس استقلال هم داشته باشند به این دلیل که هومان اسعدی تا به امروز از هیچ فردی دستور نگرفته است.
مشاور دبیر و داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان در پایان صحبتهایش تاکید کرد: تا به امروز ارگانها رفتار بسیار خوب و صمیمانهای داشتهاند و علاوه بر اینکه اجازه دخالت به خود نمیدادند بلکه حمایت هم میکردند چرا که اگر غیر این بود و حالت فرمایشی به خود میگرفت قطعا عده زیادی از ما همکاری نمیکردیم. ناگفته نماند شخص هومان اسعدی هم برای ما پشتوانهای بوده و به تعهد کاریاش به خوبی عمل کرده است. درواقع یک عشق متقابل به وجود آمده به خصوص در بین ما و شرکت کنندگانی که هر سال در این جشنواره حضور دارند و مانند یک خانواده شدهایم اگرچه هیچ کدام از ما تا ابد در جشنواره نخواهیم بود و خود من بسیار مایل هستم کنارهگیری کنم نه به این دلیل که خسته شده باشم بلکه دوست دارم نیروهای تازه نفس به جشنواره بیاید.
تسنیم