- هنر

ادامه جنجال موزه بریتانیا

سیاستمداران «ولز» خواستار استرداد مجموعه اشیاء «ولزی» حاضر در «موزه بریتانیا» از جمله شنل طلای «مولد» چهار هزار ساله شده اند.

براساس مطلبی که در وبسایت «موزه بریتانیا» نوشته شده است، این شنل طلا که در سال 1833 میلادی در «مولد» شهرکی در «فلینتشر» واقع در ولز کشف شده است، یکی از نفیس ترین نمونه های ماقبل تاریخ است که در ساخت آن از ورق طلا استفاده شده و شکل و طراحی بی نظیری دارد.

«لیز ساویل رابرتز»، یکی از سیاستمداران ولزی توضیح داده است که سپر «Moel Hebog» (یکی دیگر از اشیاء تاریخی ولز) با وجود اینکه بیش از سه هزار سال قدمت دارد، حتی به نمایش گذاشته نمی شود. استدلال «موزه بریتانیا» این است که این موزه امن ترین مکان برای نگهداری از این اشیاء است. وبسایت «موزه بریتانیا» درباره این سپر اینطور نوشت که این سپر «نمونه ای باشکوه و سندی از ظهور اشیاء برنزی بزرگ در عصر برنز اروپا است.»

این مقام ولزی پیرامون ادامه جنجال موزه بریتانیا افزود: «برای ولز، یونان و برای بسیاری از کشورهایی که تحت کنترل امپراتوری بریتانیا بودند، این استدلال به شدت به دنبال اتفاقات اخیر تضعیف شده است. در این مقطع به این نتیجه رسیده ایم که «موزه بریتانیا» حقی برای نگهداری از این گنجینه ها ندارد و باید مذاکرات مفصلی را برای استرداد آنها آغاز کنیم.»

سخنگوی «موزه بریتانیا» بیان کرد: «شنل طلای مولد در 10 سال اخیر به دو موزه ولزی امانت داده شده است و به کشورهای دیگر نیز امانت داده شده بود. همانطور که در سال 2021 به «هاله» در آلمان امانت داده شد. سالانه شش میلیون نفر به موزه بریتانیا می روند تا از مجموعه نفیس آن بازدید کنند و شنل طلای «مولد» نیز به عنوان گل سرسبد گالری اروپا و خاورمیانه به صورت رایگان به نمایش گذاشته شده است.»

در هفته اخیر اخباری مبنی بر ناپدید شدن غیر قابل توضیح حدود دو هزار اثر از مجموعه ارزشمند آثار باستانی و تاریخی موزه بریتانیا منتشر شد و به دنبال آن «هارتویگ فیشر» مدیر «موزه بریتانیا» از سمت خود کناره گیری کرد. روزنامه «تایمز» گزارش داد که یک سکه نقره یونانی، یک سکه رومی قرن چهارمی و یک سکه آلمانی در سال 2014 از موزه ناپدید شده است. همچنین یک حلقه قرن بیستمی، یک زنجیر ساخته شده از نقره های سیمی و مهره های صیقلی از جمله اشیایی به شمار می روند که در 10 سال اخیر در این موزه ناپدید شده اند.

هفته گذشته نیز به دنبال سرقت برخی از آثار «موزه بریتانیا» یکی از روزنامه های دولتی چین خواستار استرداد تمام آثار فرهنگی چینی شد که در «موزه بریتانیا» نگهداری می شوند.

سید مهدی حسینی متین، کاردار ایران در لندن نیز در واکنش به سرقت موزه بریتانیا این سوال را مطرح کرد که «آیا این موزه همچنان مکانی امن برای نگهداری این آثار باارزش از جمله اشیاء ایرانی است؟ آیا مسئولان موزه بریتانیا می توانند اعتماد صاحبان اصلی خارجی را دوباره بدست آورند؟»

در حال حاضر براساس مصوبه سال 1963 «موزه بریتانیا»، استرداد کامل اشیاء موزه ممنوع است. با این حال مشخص نیست این مصوبه در مورد اشیاء ولزی چطور اعمال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید