- فیلم و سینما

ارتباطات ایران و روسیه در عرصه سینما گسترش می‌یابد

تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد فارابی و انجمن سینماگران روسیه با حضور سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار کشورمان در فدراسیون روسیه؛ کاظم جلالی و نیکیتا میخالکوف؛ رییس اتحادیه سینماگران روسیه به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار که مسعود احمدوند رایزن فرهنگی کشورمان و مهدی جوادی مدیرعمل بنیاد فارابی نیز حضور داشتند، توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در عرصه سینمایی مورد تاکید قرار گرفت.

سفیر ایران با اشاره به مناسبات خوب دو کشور و تلاش برای تقویت این روابط در عرصه‌های مختلف، گفت: این ارتباطات بایستی در ابعاد مختلف توسعه یابد و عرصه فرهنگ و هنر یکی از آن موارد است که دو کشور همسایه می‌توانند با تکیه بر پیشینه فرهنگی و تجارب ارزشمندی که در این حوزه دارند، آن را روزبروز ارتقاء ببخشند. وی افزود؛ نوع نگاه ما به انسان و زندگی یکی ا‌ست و رویکردهای مشترک ما در حوزه‌های مختلف یکسان است و در مقابل ما نگاهی وجود دارد که می‌خواهد ارزش‌های خود را با زور جا بیاندازد.

سفیر کشورمان افزود: بعضی فکر می‌کنند جنگ امروز دنیا جنگ نظامی است در حالی که ریشه این اختلافات  قطعا فرهنگی ا‌ست. کشورهای بزرگی مثل روسیه و ایران با سابقه طولای تمدنی می‌بایست در این راه حرف تازه‌ای بزنند. از نظر غربی‌ها ایراد اساسی ما این است که نمی‌خواهیم با ارزش‌های لیبرال دموکراسی همگام شویم.

وی ادامه داد: بر خلاف تصوری که در دنیا وجود دارد؛ پایه‌های روابط ایران و روسیه بیشتر بر مبنای فرهنگ دو کشور قرار گرفته و این امر می‌بایست ابتدا برای مردم کشورهای ما و سپس مردم دنیا تبیین گردد و بهترین زبان برای تفهیم آن زبان هنر است و اینجا نقش سینما به عنوان یک زبان اثرگذار می‌تواند اساسی باشد. لذا هرچه سینماگران دو کشور بتوانند به هم نزدیک شوند و محصولات فاخر مشترک داشته باشند می‌توانیم هم به جوامع خودمان و هم به دیگران پیام‌های اصلی را برسانیم.

سفیرکشورمان افزود: ما با یک دنیایی مواجه هستیم که بی‌رحمانه تلاش می‌کند با عملیات تروریستی هنری نقش‌های دیگران را خنثی نماید؛ نقش انسان‌های ریشه‌داری که وظیفه ماست و بایستی به همه نشان داده شوند.

در ادامه جلسه نیکیتا میخالکوف رییس اتحادیه سینماگران روسیه به این نکته اشاره کرد که نظر ما و شما مشترک است؛ من بعد از دیدن فیلم «محمد رسول الله» مجید مجیدی که فیلم بسیار بزرگ و ارزشمندی‌ است احساس کردم دیگر هیچ سوالی راجع به اسلام ندارم و این نشان می‌دهد که ارزش‌های انسانی می‌تواند در همه ادیان و فرهنگ‌ها یکسان باشد. بعد از دیدن این فیلم آرزو کردم ای کاش می‌توانستیم چنین فیلمی در مورد کودکی حضرت مسیح در روسیه بسازیم.

میخالکوف ادامه داد: اطمینان دارم می‌توانیم روابطمان را در عرصه سینما گسترش دهیم. پیشنهادی هم دارم و آن تشکیل یک آکادمی‌ است که می‌تواند در حوزه کشورهای اوراسیایی شکل بگیرد. وی افزود: کشورهای روسیه، ایران، بلاروس، هند، چین و همه آنهایی که بخواهند به ما ملحق شوند در آن عضو خواهند بود و جایزه این جشنواره پروانه برلیان نام دارد که یکی از هنرمندان ما به اسم یوری کوپر آن را طراحی کرده است. من فکر می‌کنم این تصور که همه چیز دست هالیوود و اسکار است در حال از بین رفتن است و آن هالیوود 1970 دیگر وجود ندارد اما سینمای آسیا، روسیه، آمریکای لاتین و افریقا در حال احیا است.

وی در بخشی دیگر گفت: زبان ما دو کشور ایران و روسیه مشترک است وقتی فیلم مجیدی را می‌دیدم به عنوان یک شهروند روسیه، اطمینان داشتم همان احساسی را دارم که قطعا یک بیننده ایرانی داشته است و این امر از ذهنیت مشترک ما می‌آید.

در ادامه این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد فارابی و انجمن سینماگران روسیه به امضای نیکیتا میخالکوف و مهدی جوادی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید