- طبیعت و گردشگری, هنر

اصول عکاسی طبیعت را بشناسید!

توانایی عکاسی در طبیعت خود را یک گام به جلو ببرید و زیبایى رنگین ترین فصل سال را با مجموعه ای از ترفند هاى عکاسى ثبت کنید.عکاسی در  طبیعت هم برای عکاسان حرفه ای و هم آماتور بسیار جذاب است. آشنایی با اصول عکاسی طبیعت، این کار را برای عکاسان لذت بخش تر میکند.  مناظر طبیعی سرشار از زیبایی طبیعت هستند و تغییر فصل به این زیبایی ها تنوع می بخشد. شگفتی های طبیعت، می‌تواند سوژ ه‌های بسیار فوق العاده ای برای عکاسی طبیعت باشد؛ به شرط آنکه از اصول عکاسی طبیعت آگاه باشید. در این مطلب ما سعی میکنیم مهم‌ترین و کاربردی ترین اصول عکاسی طبیعت را برای خلق عکس هایی خیره کننده به دست و دوربین شما، بیان کنیم.

 

اصول عکاسی طبیعت

اصول عکاسی طبیعت

اهمیت عمق تصویر در اصول عکاسی طبیعت

وقتی شما در طبیعت عکاسی می‌کنید، باید سعی کنید با حفظ عناصر مختلف تصویر و تمرکز روی همه آنها به تصویر عمق دهید. برای این کار لازم است تا از دیافراگم (اپرچر) کوچک تر استفاده کنید. محدوده مناسب برای دیافراگم برای رسیدن به این هدف بین f/16 تا f/22  است. استفاده از این دیافراگم، کلیه اشیا موجود در کادر را به صورت شفاف نشان خواهد داد و عمق را به عکس شما اضافه می‌کند. دوربین خود را روی سه پایه نصب کنید تا از تکان خوردن دور بماند چون در این حالت لنز، نور کمتری جذب می کند.

اصول عکاسی طبیعت
اهمیت عمق تصویر

 

در عکاسی طبیعت از لنزهایی با زاویه دید بازتر استفاده کنید

در اصول عکاسی طبیعت استفاده از لنز هایی با زاویه دید باز نسبت به سایرین ترجیح دارد. این لنزها نمایی وسیع تر در تصویر ایجاد میکنند که این امر حسی از فضای باز در بیننده ایجاد میکند. همچنین این لنز ها عمق بیشتری از زمین به تصویر می کشند و امکان استفاده از شاتر با سرعت بیشتر را فراهم می‌کنند. این ویژگی دلیل جذب نور بیشتر توسط این لنزها است. توجه داشته باشید عکاسی با دیافراگم f/16 در این حالت به داشتن پس زمینه های واضح و کامل کمک می کند.

اصول عکاسی طبیعت
لنز با زاویه باز

 

اصول استفاده از فیلتر ها در عکاسی طبیعت

طبق اصول عکاسی طبیعت برای گرفتن عکس های بهتر، بهتر است از دو نوع فیلتر که در تنظیمات دوربین وجود دارد استفاده کنید. فیلتر های قطبی باعث تیره تر دیده شدن آسمان می‌شود و این رنگ باعث بهتر نمایان شدن ابرها به دلیل تضاد رنگ (Contrast) می‌گردد. همچنین فیلترهای چگالی طبیعی مانع ورود نور بیش از اندازه لنز دوربین می‌شود. این ویژگی برای روزهایی که نور خورشید شدید است و امکان استفاده از سرعت شاتر پایین نیست ( مثلا زمانی که شما میخواهید از حرکت آب یا آسمان عکس بگیرید) کاربرد دارد.

اصول عکاسی طبیعت
اصول استفاده از فیلتر

 

حرکت پدیده‌های طبیعی را شکار کنید

اگر شما با حرکت آب در عکاسی سروکار دارید می‌توانید با یادگیری زمان نوردهی طولانی تر، عکس خیره کننده ای از حرکت آب تولید کنید. این کار در حالت اولویت شاتر قرار دهید و زمان نوردهی را بیشتر از ۲ ثانیه تنظیم کنید شما همچنین از حالت اولویت دیافراگم در دوربین استفاده با اندازه کوچکتر مثل f/32 کنید. با استفاده این اندازه برای دیافراگم عموماً مقدار بیشتری نوردهی لازم است.

اصول عکاسی طبیعت
شکار حرکت پدیده های طبیعی

اگر در نور شدید روز کار می کنید لازم است از فیلتر چگالی طبیعت استفاده کنید تا از تاثیرات منفی نور شدید در امان بمانید. استفاده از این ترفند از سرعت شاتر کمتر استفاده کنید.  برای اینکه در عکاسی با این سبک عکس شما دارای وضوح بیشتری باشد حتما از سه پایه استفاده کنید.

 

از آب به عنوان آینه استفاده کنید

از اصول عکاسی طبیعت، توجه به اجزا و عناصری مانند آب است که امکان ایجاد جلوه هایی خاص و منحصر به فرد می شود. سطح آب در زمان گرگ و میش ( بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آفتاب) جلوه های بسیار زیبایی خلق می کند. بهترین زمان برای این دسته از عکس ها در ۲ ساعت طلایی است. یک ساعت مربوط به بعد از طلوع آفتاب و یک ساعت قبل از غروب آفتاب.

اصول عکاسی طبیعت
استفاده از آب به عنوان آینه

برای عکاسی در این وضعیت موقعیت دوربین خود را روی سه پایه تنظیم کنید. حالت دوربین را بر روی اولویت شاتر S یا TV تنظیم کنید. در این حالت بعد از انتخاب سرعت کم برای شاتر، قطر دیافراگم توسط دوربین به صورت اتوماتیک. اگر در مقدار وضوح عکس مشکل دارید بهتر است مقدار ISO را بالاتر ببرید. عدد ۱۲۵ برای ISO  در بار اول  انتخاب مناسبی است.

 

 روی حضور افراد در قاب برای عکاسی از طبیعت حساب کنید

عکاسی از منظره به معنی ترکیب بندی با عناصر صرفاً طبیعی و بدون حضور انسان نیست. اصول عکاسی طبیعت می گوید که حضور  یک کودک با چهره ای زیبا و یا صحنه دویدن او در میان گلها جلوه بسیار زیبایی به عکس خواهد داد. این موضوع به معنی تهیه پرتره از چهره نیست بلکه مشارکت دادن حضور انسان به عنوان یکی از عناصر طبیعت در عکس است. به خاطر داشته باشید استفاده هنرمندانه از این نکته تاثیر زیادی کیفیت عکس خواهد داشت. برای ثبت تحرکات انسانی ( مثل دویدن) لازم است سرعت شاتر را روی مقدار کمتری تنظیم کنید.

اصول عکاسی طبیعت
استفاده از افراد
 

خطوط و نقاط طلایی در اصول عکاسی طبیعت

یکی از مهمترین نکات در عکاسی طبیعت، تقسیم کادر به سه قسمت مساوی در ارتفاع و طول است. به عبارت دیگر، کادر خود را با درنظر گرفتن ۲ خط قائم و دو خط افقی به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنید. هر یک از این خطوط در کادر شما خطوط طلایی و محل تلاقی خطوط نقاط طلایی کادر شما هستند. همواره تلاش کنید تا مهمترین قسمت های عکس شما روی خطوط یا نقاط طلایی قرار گیرد. مثلا امتداد افق را روی خط طلایی افقی پایین تصویر و راستای تنه درخت را روی خط طلایی قائم کادر بندی کنید.

اصول عکاسی طبیعت
خطوط و نقاط طلایی

البته توجه داشته باشید که در بعضی تصاویر قصد شما از عکس گرفتن عکس، نشان دادن تقارن سوژه شماست در این موقعیت ها طبیعی است که مهمترین بخش عکس در مرکز قرار گیرد ولی در غیر از این حالت رعایت اهمیت نقاط و خطوط طلایی بسیار در کیفیت عکس نهایی تاثیر مثبت میگذارد. وقتی شما قانون نقاط و خطوط طلایی را رعایت میکنید چشم بیننده در پیدا کردن محدوده و چارچوب عکس دچار اشکال می شود و این امر موجب ای زیباتر و جالب دیده شدن اثر نهایی می گردد.

 

تنظیمات مناسب برای عکاسی در طبیعت

وقتی در طول روز عکاسی می‌کنید بهتر است از اندازه دیافراگم کمتر f/22 استفاده کنید تا جزئیات عکس دارای وضوح فوق العاده ای باشد. اگر سعی دارید تا حرکت آب یا افراد و یا پرندگان را به تصویر بکشید از فیلتری استفاده کنید که مقدار نور وارد شده به لنز را کاهش دهد و  سرعت شاتر را با استفاده از تجربه در این حالت تنظیم کنید. برای ثبت عکس از حرکت آب  زمان نوردهی را حداقل دو ثانیه یا بیشتر و برای ثبت حرکت حیوانات و افراد حداقل یک شصتم ثانیه در نظر بگیرید.  توجه کنید که عکاسی در این موقعیت‌ها نیاز به سه پایه دارد.

 

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی طبیعت

در روزهایی با نور زیاد توصیه می‌شود که حتما از قبل از قاب لنز برای جلوگیری از سوختن عکس استفاده کنید.  برای کاهش اثر بازگشت نور از  فیلتر چگالی طبیعی یا فیلتر قطبی استفاده کنید.  همچنین برای گرفتن عکس هایی با وضوح بالا یا  عکاسی از حرکت ها نیاز به استفاده از یک سه پایه دارید.  همچنین در فواصل نزدیک برای از بین بردن سایه های نامطلوب از فلاش دوربین استفاده کنید.

 

نتیجه گیرینتیجه گیری

عکاسی از مناظر طبیعی یکی از سوژه های مورد علاقه برای عکاسان است زیرا زمان زیادی را در طبیعت می گذرانند و از ثبت صحنه های زیبا لذت می برند. در صورتی که اصول عکاسی طبیعت را رعایت کنید می توانید این لذت را دو چندان کرد .در عکاسی برای رسیدن زمان مناسب شرایط نور صبر داشته باشید و قبول کنید بعضی وقت ها شرایط با شما همراهی نمی کند. بعضی عکاسان یک روز تمام را برای گرفتن یک عکس فوق العاده از منظره ای خاص صرف می کنند اما یک شات جادویی  تمام آن روز را ارزشمند می کند. با صبر و تمرین مهارت های عکاسی طبیعت می توانید عکس های بسیار زیبایی را در قاب دوربین خود کشف کنید.

منبع:baladshow.com

دیدگاهتان را بنویسید