- طبیعت و گردشگری

اورانگوتان ها مانند انسان های اولیه حرف می زنند

انسان یکی از تکامل یافته ترین سیستم های ارتباط کلامی را در بین تمام موجودات زنده داشته و این قابلیت در طول میلیون ها سال به وجود آمده است. دانشمندان همواره در تلاش بوده اند مسیر تکاملی این قابلیت را شناسایی کنند و به نظر می رسد بررسی نحوه ارتباط اورانگوتان ها می تواند در این زمینه بخش های زیادی را مشخص کند.

به گزارش سیناپرس، اگر کارتون های دوران کودکی خود را به یاد داشته باشید، در کارتون مشهور کتاب جنگل که در ایران با نام پسر جنگل شهرت دارد، اورانگوتانی به نام لوئی که پادشاه میمون هاست به آواز خواندن و سخنرانی علاقه زیادی دارد. به نظر می رسد این موضوع در دنیای واقعی نیز قابل مشاهده بوده و یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد این گروه از میمون ها به طور همزمان دو صدای متفاوت تولید می کنند.

تیمی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند: اورانگوتان ها استعداد آوازی چشمگیری دارند. در واقع آن ها می توانند همزمان دو صدای مجزا تولید کنند. محققان دانشگاه وارویک پس از مشاهده دو جمعیت اورانگوتان های خوش صدا در بورنئو و سوماترا به بررسی تعامل کلامی آن ها برای مدت ۳ هزار و ۸۰۰ ساعت پرداختند.

آنها دریافتند: اورانگوتان‌های نر بزرگ در بورنئو وقتی وارد مشاجره می‌شوند، صداهایی به صورت غرغر تولید می‌کنند. در همین حال، اورانگوتان های ماده در سوماترا صداهایی به شکل جیغ منتشر می کنند تا دیگران را از وجود  شکارچیان و خطرات بالقوه موجود در محیط آگاه کنند.

پژوهشگران دریافتند: در هر دو مورد، این میمون‌ ها می ‌توانستند هر دو نوع صدا را همزمان تولید کنند، تکنیکی که توسط برخی هنرمندان موسوم به بیت ‌باکسر برای تقلید از ماشین‌ های درام الکترونیکی و سایر ساز ها استفاده می ‌شود. توضیح این که بیت باکسرها هنرمندانی هستند که معمولا در برنامه های استعدادیابی دیده شده و صدای ادوات موسیقی مختلفی را با دهان و حنجره خود تقلید می کنند.

دکتر آدریانو لامیرا، از محققان این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه وارویک در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: انسان‌ از لب ‌ها، زبان و فک برای تولید صداها و اصوات مختلف استفاده می ‌کنند، در حالی که چین‌ های صوتی در حنجره را با هوای بازدم فعال می ‌کنند تا صداهای باز و صوت مانندی ایجاد کنند. نکته جالب اینجاست که اورانگوتان ها نیز قادر به تولید هر دو نوع صدا بوده و عجیب تر این که هر دو را به طور همزمان تولید می کنند.

این واقعیت که دو جمعیت مجزا از اورانگوتان ها به طور همزمان این قابلیت را داشتند، دلیلی بر این واقعیت است که این موضوع یک پدیده بیولوژیکی است. به گزارش سیناپرس، از آنجایی که اورانگوتان ‌ها و انسان‌ ها هر دو عضو خانواده بزرگ نخستینیان هستند، تیم تحقیقاتی می ‌گوید که با مطالعه بیشتر، می ‌توانند سرنخ ‌هایی در مورد تکامل گفتار انسان ارائه دهند.

دکتر لامریا در این رابطه گفت: اکنون که می دانیم این توانایی صوتی بخشی از مجموعه میمون های بزرگ است، نمی توانیم پیوندهای تکاملی را نادیده بگیریم.

به گزارش سیناپرس، این امکان وجود دارد که زبان انسان اولیه شبیه چیزی باشد که که این میمون ها از آن استفاده می کنند و قبل از اینکه تکامل زبان به ساختار همخوان واکه ‌ای که امروزه می‌شناسیم دربیاید، احتمالا اجداد ما از این اصوات برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کردند.

سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید