- فیلم و سینما

اوپنهایمر و یک جادویگری دیگر از عالیجناب نولان

به تازگی از تیزر رسمی آخرین ساخته نولان رونمایی شده است و قرار است «اوپنهایمر» با بازی کلین مورفی حدود 7 ماه دیگر در سینماهای جهان اکران شود.

 کریستوفر نولان، تهیه کننده، فیلمنامه نویس و کارگردان بریتانیایی- آمریکایی دنیای سینما حالا یکی از بزرگترین کارگردان های تاریخ سینماست تاجاییکه به پاس کارهایش در سینما در سال 2019 لقب فرمانده والامقام امپراتوری بریتانیا را از آن خود کرده است.

پس از ساخت فیلم های کوتاه و تبلیغاتی که هیچ کس او را به حساب نمی آورد، با بودجه شخصی و کمک دوستانش اولین فیلم بلند سینمایی خود را در سال 1998 با عنوان «تعقیب» جلوی دوربینمی برد و برخلاف پیش بینی هایش مورد نقدهای مثبتی از طرف جامعه سینمایی قرار می گیرد بطوریکه برای فیلم دوم خود یعنی «ممنتو» در سال 2000 اولین سرمایه فیلم سازی خود را جذب می کند؛ نولان این اتفاق مهم سینمایی خود را اینگونه تعریف می کند:«فرق تعقیب، که آن را با گروهی از دوستانم که لباس‌های خودشان را می‌پوشیدند فیلمبرداری کردم و مادرم ساندویچ درست می‌کرد، با ممنتو که در آن ۴ میلیون دلار پول یک نفر دیگر را خرج می‌کردم و صدها نفر دست‌اندرکار فیلم بودند، تا به امروز، بزرگترین پرشی است که در زندگی‌ام داشته‌ام.»

 «ممنتو» از نظر منتقدان یک یاز بهترین فیلم های دهه 2000 میلادی است و توانست نامزدی و جوایز معتبر زیادی برای نولان جوان به ارمغان بیاورد. از این فیلم به بعد همکاری برادران وارنر با نولان آغاز می شود و در ایتدای کار فیلم سینمایی «بی خوابی» کلید زده می شود؛ فیلمی با هزینه 46 میلیون دلاری که در آن بازیگرانی همچوا آل پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک ایفای نقش می کنند.

شروع جادوگری نولان با ساخت بتمن

نولان بعد از رد کردن چند فیلمنامه به برادران وارنر پیشنهاد ساخت «بتمن» جدیدی می دهد؛ فیلمی کلاسیک و درام که با سری های قبلی خود کاملا متفاوت است و اینجایت که بزرگترین پروژه سینمایی او یعنی «بتمن آغاز می کند» با بودجه 150 میلیون دلاری آغاز می شود. این فیلم با بازی کریستین بیل در نقش اصلی به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال 2005 تبدیل می شود.

از همان ابتدا جاناتان برادر نولان در نوشتن فیلمنامه های دلهره آور به او کمک فراوانی کرده است و بعد از بتمن این همکاری در فیلم «پرستیژ» شکل می گیرد. این فیلم اقتباسی از رمان کریتوفر پریست و درباره دو شعبده باز رقیب د رقرن 19 میلادی است. این فیلم با بودجه سبک تر 40 میلیون دلاری بیش از دوبرابر هزینه ساخت خود را در گیشه به دست می آورد. هیو جکمن، کریستین بیل، اسکارلت جوهانسون و مایکل کین از ستارگان این فیلم بودند.

بعد از ایم فیلم نولان اعلام می کند که قصد دارد ادامه بتمن را جلوی دوربین ببرد و اینچین می شود که «شوالیه تاریکی» با بازی کریستین بیل و هیث لجر در سال 2008 اکران می شود تا به یکی از پرفروش ترین فیلم های نولان تبدیل شود. فیلمی که با بودجه 185 میلیون دلاری برادران وارنر ساخته می شود و در اکران بیش از یک میلیارد دلار می فروشد. این فیلم د رهمان سال نامزد هشت جایزه اسکار می شود که هیث لجر اسکار بهترین بازیگر مکمل را از آن خود می کند.

نولان پیش از اتمام ساخت سه گانه بتمن، در سال 2010 فیلم تحسین برانگیز «اینسپشن» را کارگردانی می کند. فیلمی با بازی درخشان دی کاپریو، تام هاردی و کلین مورفی که جز ده فیلم برتر بسیاری از منتقدان در آن سال قرار می گیرد.

«شوالیه تاریکی برمی خیزد» سه گانه نولان در بتمن را تمام می کند؛ این فیلم نیز بار دیگر رکورد گیشه فیلم های نولان را می شکند و به یکی از پرفروش ترین فیلم های سینما تبدیل می شود.

درخشش کلین مورفی در اوپنهایمر

نولان از سال 2014 تا 2020 سه فیلم «میان ستاره ای، دانکرک و تنت» را با برادران وارنر تولید می کند که در فیلم آخر، نولان  به دلیل اختلافاتی که در نحوه پخش و اکران با کمپانی وارنر ایجاد می شود، تصمیم می گیرد پروژه بعدی خود را با یونیورسال پیکچرز جلو ببرد. «اوپنهایمر» آخرین ساخته نولان است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در 21 ژوئیه 2023 برابر با 30 تیرماه 1402 راهی پرده سینماها خواهد شد.

نولان فیلم‌نامه این فیلم را بر اساس کتاب پرومته آمریکایی، پیروزی و تراژدی جی رابرت اوپنهایمر به رشته تحریر درآورده است. داستان فیلم دربارهٔ زندگی رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان نظری آمریکایی است که به عنوان «پدر بمب اتمی» شناخته شده‌است. کیلین مورفی نقش اوپنهایمر را در فیلم بازی خواهد کرد. در کنار مورفی، ستارگانی مانند امیلی بلانت، در نقش همسر اوپنهایمر، گری اولدمن در نقش پرزیدنت ترومن، مت دیمون در نقش سرپرست نظامی پروژه منهتن ژنرال لزلی گروز، رابرت داونی جونیور در نقش رهبر کمیسیون انرژی اتمی لوئیس استراوس و فلونس پیو در نقش جین تاتلک فیزیکدان چپ گرا و یکی از معشوقه‌های اوپنهایمر در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

ساخته جدید نولان به صورت ترکیبی از فرمت‌های IMAX و ۶۰ و ۶۵ میلیمتری فیلمبرداری خواهد شد و بر اساس اعلام کمپانی یونیورسال نخستین پروژه سینمایی است که در آن از فیلمبرداری آنالوگ سیاه و سفید IMAX استفاده می‌شود نولان از استودیوی یونیورسال ۱۰۰ میلیون دلار بودجه برای ساخت فیلم جدیدش درخواست کرده و همچنین ۱۰۰ میلیون دلار هم برای پروژه‌های تبلیغاتی و بازاریابی مرتبط با فیلم دریافت کرده است.

کلین مورفی بازیگر شناخته شده ایرلندی که پیش از این در ساخته های قبلی نولان نیز حضور داشته و سریال معروف «پیکی بلاندرز» با نقش اصلی و محوری او ساخته شده، حالا نقش اصلی آخرین ساخته نولان را برعهده دارد؛ مجله‌ی توتال فیلم به‌تازگی مصاحبه‌ای با نولان داشته است که این فیلم‌ساز بریتانیایی در آن به ستایش کیلین مورفی، می‌پردازد من همیشه از همان بار اول که او را حدود ۲۰ سال قبل ملاقات کردم، می‌دانستم که وی نه فقط یکی از بازیگرهای عالی نسل خود، بلکه یکی از بازیگرهای عالی همه‌ی ادوار است.

منتظر رسیدن به پروژه‌ی مناسب بودم. می‌دانستم که او هم منتظر بود؛ تا بتوانیم با هم [در نقش کارگردان] و بازیگر نقش اصلی همکاری کنیم. من [به‌دنبال فرصتی بودم تا] بتوانم سنگین‌ترین وزنه‌ی سینمایی را روی شانه‌های او بگذارم و تماشا کنیم که چگونه این بار را به دوش می‌کشد. بسیار هیجان‌انگیز بود که به کیلین زنگ بزنم و بگویم این [فیلم اوپنهایمر] همان پروژه است».

به تازگی تیزر رسمی این فیلم رونمایی شده است و قرار است آخرین ساخته نولان حدود 7 ماه دیگر به صورت رسمی اکران شود.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا

دیدگاهتان را بنویسید