- تکنولوژی

بررسی سامسونگ گلکسی A55: فلز تفاوت را ایجاد می‌کند

سبک پرچم‌دار با چرخشی میان‌رده

سری گلکسی A معمولاً به دلیل ظاهر زیبا و تجربه نرم‌افزاری مشابه با مدل‌های برتر سامسونگ قابل‌اعتماد بوده است. آن‌ها ممکن است همیشه سخت‌افزاری در حد رقابت با بهترین گوشی‌های هوشمند میان‌رده نداشته باشند، اما این هرگز مانع از فروش بیشتر آن‌ها نسبت به پرچم‌داران در بسیاری از کشورها نشده است. به نظر می‌رسد گلکسی A55 قصد دارد این روند را ادامه دهد.

این گوشی با صفحه‌نمایش بزرگ، برای مطابقت بهتر با گلکسی S24 رده‌بالا، به سمت فریم فلزی حرکت می‌کند. همچنین دارای پردازنده مرکزی قدرتمندتر از نسل قبلی خود، به همراه سه دوربین عقب، یک صفحه‌نمایش OLED قابل‌توجه و آخرین نسخه رابط کاربری OneUI سامسونگ است. برای گوشی‌های میان‌رده، این گوشی بسیار خوب مجهز است.

بااین‌حال، با قیمت ۴۳۹ پوند / ۴۸۰ یورو (سامسونگ آن را به ایالات متحده نمی‌آورد)، در قلمرو داغ رقابت قرار می‌گیرد. چندین رقیب با مشخصات مشابه و قیمت کمتری با آن مطابقت دارند و گلکسی A35 ارزان‌تر با فریم پلاستیکی از نظر داخلی چندان تفاوتی ندارد. آیا در اینجا مالیات “سامسونگ” اعمال می‌شود – یا A55 می‌تواند خارج از سایه S24 وجود داشته باشد؟

طراحی و ساخت: لمس درخشش

اگر نشانه‌های ظریف را تشخیص ندهید، به‌سختی می‌توانید گلکسی A55 را از گلکسی +S24 بسیار گران‌تر تشخیص دهید. هر دو گوه‌های فلزی با صفحه‌نمایش مسطح، گوشه‌های گرد و استایلی بسیار مشابه هستند، بنابراین شکی نیست که این میان‌رده تصویری عالی از یک پرچم‌دار کامل ارائه می‌دهد.

آلومینیوم برس خورده A55 نسبت به پوشش صاف‌تر S24 ظاهر «ماشین‌کاری شده» بیشتری دارد و کمی دورتر از دکمه‌های روشن/خاموش و صدا بیرون‌زده است. سه لنز دوربین دارای لبه‌های متفاوتی در اطراف هر لنز هستند و پنل پشتی به‌جای شیشه ساتن مانند، دارای روکش براق است. بااین‌حال، به‌اندازه پنهان‌کردن لکه‌های اثر انگشت مؤثر نیست، اگرچه میزان نمایش آنها به رنگ انتخابی شما بستگی دارد: رنگ Awesome Iceblue من بعد از یک یا دو روز کمی کثیف به نظر می‌رسید، اما انتظار دارم Awesome Lemon روشن‌تر کار بهتری انجام دهد.

طبیعتاً باتوجه‌به موقعیت ممتاز +S24، از A55 باریک‌تر است. جای تعجب بیشتر این است که با وجودداشتن صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، کوتاه‌تر و باریک‌تر نیز هست. این یک سرنخ بزرگ در مورد ضخامت حاشیه‌های صفحه‌نمایش گلکسی A55 است. بااین‌حال، این گوشی با اندازه مناسب همچنان کاملاً جیب پسند است.

مقاومت در برابر گردوغبار و آب IP67 بسیار خوب است: اکثر گوشی‌های میان‌رده با IP54 کار می‌کنند، بنابراین این گوشی بدون مشکل در برابر غوطه‌ورشدن‌های طولانی‌تر مقاومت می‌کند. در حین گرفتار شدن در باران از آن استفاده کردم و مشکلی نداشتم.

یک حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش در این قیمت تقریباً یک امر مسلم است. خیلی به لبه پایین گوشی نزدیک نبود، بنابراین دسترسی به آن همیشه آسان بود، اما از سرعت پاسخگویی آن شگفت‌زده نشدم. احساس می‌کردم نیم ثانیه بیشتر طول می‌کشد تا از قفل صفحه بگذرد نسبت به برخی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای که از سنسورهای اپتیکال استفاده می‌کنند.

 صفحه‌نمایش و صدا: قهرمان HDR

صفحه‌نمایش AMOLED گلکسی A55 از نسل قبلی خود، از ۶.۴ اینچ در گلکسی A54 به ۶.۶ اینچ در این مدل افزایش‌یافته است. وضوح تصویر ۲۴۰۰×۱۰۸۰ ثابت مانده است، اما علی‌رغم تراکم پیکسلی پایین‌تر، متن و تصاویر همچنان کاملاً واضح به نظر می‌رسیدند. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز اکنون تطبیقی ​​است و برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در صورت عدم وجود صفحه‌نمایش‌های ثابت به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد. به‌اندازه کافی سریع بود که به حرکات و اسکرول‌ها پاسخ دهد و من هرگز نیازی به‌اجبار ۱۲۰ هرتز در تمام مدت ندیدم.

محافظت +Gorilla Glass Victus یک مزیت است. اکثر رقبای آن به نسخه‌های قدیمی‌تر شیشه سخت Corning اکتفا می‌کنند که به‌اندازه خراش‌ها یا افتادن‌های تصادفی مقاوم نیستند. سامسونگ مانند بسیاری از رقبای میان‌رده از ابتدا محافظ صفحه‌نمایش نصب نمی‌کند، اما در طول آزمایش من بدون خراش باقی ماند.

بااین‌حال، شکستن حاشیه‌ها غیرقابل‌انکار است. Redmi Note 13 Pro+ با لبه‌های خمیده و Nothing Phone 2a تخت هر دو کار بهتری انجام می‌دهند.

کنتراست و پویایی رنگ به استاندارد عالی معمول سامسونگ می‌رسد، بادقت رنگ که این بار کمی بهبودیافته است. روشنایی تقریباً مشابه است و برای مقابله با نور خورشید در فضای باز کافی است. اگرچه نمی‌توان آن را رهبر کلاس دانست، زیرا رقبای آن می‌توانند به ۱۴۰۰ نیت برسند، اما میانگین ۱۰۰۰ نیت در حالت روشنایی بالا (HBM) به این معنی بود که هر بار که پیامی در خارج از منزل دریافت می‌کردم مجبور به جستجوی سایه نبودم.

من نمی‌توانم از بلندگوهای گلکسی A55 ایرادی بگیرم که برای یک گوشی صدایی واضح و به طرز شگفت‌انگیزی کامل ارائه می‌دهند. فرکانس‌های بالاتر زمانی که حجم را زیاد می‌کنید کمی تیز هستند، اما مقدار کمی فرکانس پایین به ویدئوها و موسیقی عمق بیشتری می‌بخشد که بیشتر از حد انتظار بود.

دوربین‌ها: سه‌گانه آشنا

گلکسی A55 در زمینه دوربین چیز جدیدی معرفی نمی‌کند و به همان ترکیب عقب نسل قبلی گلکسی A54 پایبند است. این به معنای یک اسنپر اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، یک اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و یک ماکرو ۵ مگاپیکسلی در پشت است.

عکس‌های نزدیک نسبت به گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای که از سنسورهای ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند، برتری دارند، اما کیفیت هنوز از دو لنز دیگر فاصله زیادی دارد، بنابراین من به‌ندرت نیاز به استفاده از آن را احساس می‌کردم. به نظر من شرم‌آور است که سامسونگ به‌جای آن از یک لنز زوم اختصاصی استفاده نکرد. بااین‌حال، دوربین اصلی هنوز هم تعداد پیکسل‌های کافی برای انجام عدالت در عکس‌های ۲ برابر دارد – فقط به‌اندازه عکس‌های Google Pixel 7a واضح نیستند.

کیفیت تصویر از نسل قبلی به طور قابل‌توجهی پیشرفت کرده است. به نظر می‌رسد سامسونگ وضوح را کمی افزایش داده است و بدون افتادن در وضوح و مصنوعات، جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهد. رنگ‌ها نیز کمی ظریف‌تر و واقعی‌تر هستند، در حالی که همچنان طراوت امضای موردعلاقه طرف‌داران Galaxy را حفظ می‌کنند. نوردهی و دامنه دینامیکی هم در داخل و هم در خارج از منزل مناسب هستند. به‌طورکلی، نتایج برای این قیمت مناسب است، اما گلکسی A55 گوشی‌های رده‌بالاتر را نگران نمی‌کند.

لنز اولتراواید در شرایط نور کافی کار بهتری انجام می‌دهد، اما با ورود به داخل ساختمان، نویز و جزئیات نرم‌تر می‌شود. بااین‌حال، بدتر از هر رقیب میان‌رده‌ای نیست. می‌توانست از نظر ثبات رنگ و نوردهی به دوربین اصلی نزدیک‌تر باشد، اما هنوز هم یک افزودنی خوشایند است.

حالت شب به‌محض غروب آفتاب فعال می‌شود و به گلکسی A55 کمک می‌کند تا عکس‌های کم‌نوری بسیار قابل احترامی بگیرد. رنگ‌ها تا حد زیادی واقعی هستند، وضوح و جزئیات به‌خوبی حفظ می‌شوند، حتی در تاریکی مطلق.

تجربه نرم‌افزار: یکی برای تماشای

گلکسی A55 با OneUI 6.1 عرضه می‌شود که بر روی اندروید ۱۴ قرار دارد. این تجربه کامل و جامعی نیست که در گلکسی S24 دریافت خواهید کرد، تقریباً تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی Galaxy سامسونگ حذف شده است و Circle to Search نیز در دسترس نیست. در غیر این صورت، با انتخاب گسترده‌ای از برنامه‌های اختصاصی سامسونگ در کنار برنامه‌های Google، ظاهری و احساسی مشابه دارد.

جدیدواردان سامسونگ ممکن است متعجب شوند (Galaxy Wallet و Google Wallet، Samsung Store و Google Play Store، Samsung Internet و Google Chrome) اما این موضوع برای کسانی که با گوشی‌های قبلی Galaxy آشنا هستند تعجب‌آور نخواهد بود. من همچنین کمی ناامید شدم که دیدم سامسونگ در طول تنظیم اولیه سعی می‌کند bloatware را به شما تحمیل کند. می‌توانید پیشنهادات را علامت‌گذاری کنید، اما این چیزی است که من فقط از یک برند بسیار کوچک‌تر انتظار دارم.

این اولین گوشی سری A است که Knox Vault سامسونگ را دریافت می‌کند، یک سوئیت امنیتی سخت‌افزاری که برای محافظت از داده‌های شما طراحی شده است. این تا حد زیادی در پس‌زمینه کار می‌کند، بنابراین بیشتر برای آرامش خاطر است تا چیزی که شما به طور فعال از آن استفاده خواهید کرد. قبلاً برای دریافت آن باید به گوشی سری Galaxy S ارتقا می‌دادید، بنابراین دیدن اینکه سامسونگ آن را به مخاطبان بیشتری می‌رساند، عالی است.

من همچنین به سامسونگ برای چهار سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل وعده‌داده‌شده و پنج سال وصله امنیتی امتیاز می‌دهم. این به‌راحتی یک یا دو سال بیشتر از اکثر گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای است که در حال حاضر ارائه می‌شود، اگرچه در سطح مدل‌های ابتدایی Google یا Apple نیست.

عملکرد و عمر باتری: ساخته شده برای میان‌رده

چیپست Exynos 1480 در قلب گلکسی A55 به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از CPU 1390 است که در A54 قبلی استفاده می‌شد. این سیلیکون هشت هسته‌ای گرافیک توسعه‌یافته توسط AMD را اضافه می‌کند و با فرایند ۴ نانومتری کارآمدتر ساخته شده است. همراه با ۸ گیگابایت رم، این به معنای عملکرد کاملاً قدرتمند در اکثر برنامه‌ها است، حتی اگر معیارها شکافی قابل‌توجه بین آن و میان‌رده‌های مجهز به Dimensity 8200 مانند Vivo V30 Pro نشان دهند. Galaxy S23 FE، چه با چیپ Exynos 2200 یا Snapdragon 8 Gen 1، همچنان برتری قابل‌توجهی دارد.

این بهترین انتخاب برای گیمرهایی نیست که به دنبال صرفه‌جویی هستند، زیرا Nothing Phone 2a در 3DMark برتری دارد. من توانستم بازی‌های سه‌بعدی را با جزئیات متوسط ​​بدون هیچ افت قابل‌توجهی در سرعت انجام دهم، اما بازی ۱۲۰ هرتز کمی از سخت‌افزار تقاضا می‌کند و Call of Duty Warzone Mobile با تنظیمات پیش‌فرض به طور خاص تار و کم‌رنگ به نظر می‌رسد. من نمی‌توانم مدیریت حرارتی سامسونگ را ایراد بگیرم، عملکرد حتی پس از چند ساعت بازی ثابت ماند و گوشی هرگز بیش از حد داغ به نظر نمی‌رسید.

من باتوجه‌به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی قابل‌توجه گلکسی A55، عمر باتری تمام روز را انتظار داشتم، حتی با یک CPU Exynos که نمایش را اجرا می‌کرد. چیپست‌های سامسونگ به‌خاطر راندمان انرژی خود مشهور نیستند، اما این نسخه جدید توانست یک ساعت اضافی پخش ویدئو را نسبت به نسل قبلی Galaxy A54 به دست آورد. برای استفاده معمولی، فقط باید صبح‌ها آن را به برق وصل کنم و تا روز بعد بدون بازی‌های طاقت‌فرسا دوام می‌آورد. این در این محدوده قیمت نسبتاً استاندارد است، اگرچه Nothing Phone 2a می‌تواند بین شارژها بیشتر دوام بیاورد.

شارژ سیمی ۲۵ وات در سال ۲۰۲۴ نسبتاً کند است، درحالی‌که بسیاری از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه می‌توانند ۶۷ وات یا سریع‌تر را مدیریت کنند. این برای شارژ Galaxy A55 از خالی تا حدود ۴۵ درصد در نیم ساعت کافی است، اما برای شارژ کامل باید یک ساعت و نیم وقت بگذارید. البته این با فرض وجود آداپتور برق ۲۵ واتی است، سامسونگ آن را در جعبه قرار نمی‌دهد. شارژ بی‌سیم نیز وجود ندارد.

حکم سامسونگ گلکسی A55

سری Galaxy A همچنان محبوب‌ترین خط تولید گوشی‌های سامسونگ در برخی نقاط جهان است، بنابراین می‌توانم درک کنم که چرا این شرکت برای گلکسی A55 محتاط عمل کرده است. برای مالکان گوشی‌های قدیمی‌تر Galaxy، احساس فوری آشنایی خواهد داشت و برخی از ویژگی‌های خوب آن را در کنار رقبای گران‌تر قرار می‌دهد. هر بار که گوشی را از جیبم درمی‌آوردم، فریم فلزی برای انگشتانم لذت‌بخش بود. مقاومت IP67 همیشه اطمینان‌بخش است و برای یک گوشی میان‌رده از پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدت بسیار خوبی برخوردار است.

بااین‌حال، این به‌روزرسانی نسبتاً جزئی نسبت به تلاش سال گذشته است. عملکرد، عمر باتری یا کیفیت دوربین آن را تحت‌تأثیر قرار نداد که در حد رقابت با رقبای مقرون‌به‌صرفه‌تر بود. Nothing Phone 2a ممکن است پلاستیکی باشد، اما به همان اندازه سریع است و عکسی به همان اندازه دلپذیر می‌گیرد، درحالی‌که ۱۰۰ پوند ارزان‌تر است و اگر فریم پلاستیکی برای شما مشکلی ندارد، Galaxy A35 90 درصد تجربه را با ۷۵ درصد هزینه ارائه می‌دهد.

بااین‌حال، هنگامی که اپراتورهای تلفن همراه معاملات جذاب قراردادی را ارائه می‌دهند یا قیمت بدون سیم کمی کاهش می‌یابد، توصیه گلکسی A55 به طرف‌داران سامسونگ بسیار آسان‌تر خواهد بود.

مزایا

  • مواد و کیفیت ساخت مشابه با گوشی‌های گران‌قیمت
  • عملکرد مناسب و عمر باتری قابل‌احترام
  • دوربین‌های توانمند برای عکاسی و فیلم‌برداری

معایب

  • حاشیه‌های صفحه‌نمایش کمی حجیم هستند
  • در زمان راه‌اندازی اولیه سعی می‌کند با نرم‌افزارهای اضافی شما را وسوسه کند
  • رقبای با سرعت و دوام مشابه قیمت بسیار کمتری دارند

 

مشخصات

  • صفحه‌نمایش: ۶.۶ اینچ AMOLED، 2400 x 1080 پیکسل، ۱۲۰ هرتز
  • پردازنده: Exynos 1480
  • RAM: هشت گیگابایت
  • حافظه داخلی: ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت
  • دوربین‌های عقب: ۵۰ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسل فوق‌عریض، ۵ مگاپیکسل ماکرو
  • دوربین جلو: ۳۲ مگاپیکسل
  • باتری: ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
  • سیستم‌عامل: Android 14 با OneUI 6.1
  • ابعاد: 164.2×76.5×8.4 میلی‌متر
  • وزن: ۱۸۹ گرم
  • رنگ‌ها: Awesome Blue، Awesome White، Awesome Black
  • قیمت: ۴۳۹ پوند / ۴۸۰ یورو