- اجتماعی, تکنولوژی

برنده جایزه ریاضیات «آبل ۲۰۲۴» اعلام شد

مایکل تالاگراند (Michel Talagrand) ریاضیدان فرانسوی برنده جایزه آبل (Abel) برای مطالعات خود در مورد پدیده‌های تصادفی شد.
 

به گزارش ایران اکونومیست، یک ریاضیدان فرانسوی یکی از معتبرترین افتخارات در حوزه ریاضیات یعنی جایزه «آبل» را به دست آورد.

به نقل از بی‌بی‌سی، به گفته آکادمی علوم و ادبیات نروژ، مایکل تالاگراند، ۷۲ ساله، این جایزه را به پاس «مشارکت‌های پیشگامانه» خود دریافت کرده است. مطالعات او در مورد نظریه احتمال شامل درک پدیده‌های تصادفی بود.

او در روز چهارشنبه گفت: هرگز فکر نمی‌کردم این امکان وجود داشته باشد، دریافت این خبر باورنکردنی بود. اگر فضاپیمای بیگانگان را در مقابل کاخ سفید می‌دیدم، آنقدر تعجب نمی‌کردم.

تالاگراند که اکنون بازنشسته شده است، پنجمین ریاضیدان فرانسوی است که از زمان بنیانگذاری این جایزه در سال ۲۰۰۳، برنده «آبل» شده است. او در سال ۱۹۷۴، پیش از دریافت مدرک دکترا در دانشگاه پیر و ماری کوری، توسط مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) استخدام شد و قبل از روی آوردن به پدیده احتمال، یک دهه را صرف مطالعه روی درک توزیع گاوسی یا «منحنی زنگوله‌ای» کرد.

به گفته دریافت کننده جایزه آبل، وزن نوزادان در بدو تولد، نتایج آزمون دانش‌آموزان در مدرسه و سنی که ورزشکاران در آن بازنشسته می‌شوند، رویدادهای به ظاهر تصادفی هستند که از توزیع گاوسی پیروی می‌کنند.

تالاگراند در مورد نسل بعدی ریاضیدانان گفت که جوانان کمتر جذب این رشته در مدرسه می‌شوند، اما تاکید کرد که هرچه بیشتر ریاضیات را انجام دهید، آسانتر می‌شود.

او می‌گوید: شما ممکن است ۱۰ بار در حل یک مشکل شکست بخورید، اما این شکست‌ها بی‌اهمیت خواهد شد، اگر در یازدهمین تلاش موفق شوید.

جایزه «آبل» به نام ریاضیدان نروژی نیلز هنریک آبل (Niels Henrik Abel)، توسط دولت نروژ ایجاد شد که تا حدی برای جبران فقدان جایزه نوبل برای ریاضیات بود. برنده این جایزه توسط کمیته‌ای متشکل از پنج ریاضیدان شناخته شده بین‌المللی انتخاب می‌شود و یک چک ۷.۵ میلیون کرونی دریافت می‌کند.

هلگه هولدن (Helge Holden)، رئیس کمیته جایزه آبل، می‌گوید: تالاگراند یک ریاضیدان استثنایی و یک حلال مسائل، فوق‌العاده است.

او افزود: تالاگراند کمک‌های عمیقی به درک ما از فرآیندهای تصادفی و به ویژه گاوسی داشته است. کار او چندین حوزه از نظریه احتمالات را تغییر داده است.

این جایزه توسط پادشاه نروژ در مراسمی در اسلو در روز ۲۱ مه اهدا خواهد شد.

ایسنا