- فرهنگی, هنر

دیوارهای «بغداد» رنگی می‌شوند

یک هنرمند عراقی با خلق دیوارنگاره، خیابان‌های شهر بغداد را تغییر می‌دهد.

به نقل از نشنال، «وجدان الماجد» هنرمند عراقی است که با استفاده از دیوارنگاره‌های تصویرگر افراد مشهور،‌ جنگل بتنی بغداد را به یک شهر رنگارنگ تبدیل می‌کند.

این استاد و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای بغداد را می‌توان روی داربست و در یک چهارراه شلوغ حین خلق دیوارنگاره «مظفر النواب» شاعر معروف عراقی تماشا کرد.

خلق این دیوارنگاره‌های عظیم در سطح شهر با همکاری شهردار بغداد صورت می‌گیرد. شهردار بغداد این پروژه را از ۹ ماه پیش و با هدف زیباسازی سطح شهر و جایگزین کردن هنر به جای رنگ‌های خاکستری و تیره در خیابان‌ها راه‌اندازی کرد.

«ماجد» که ۴۹ ساله است،‌ بیشتر آثارش را در گالری‌ها به نمایش گذاشته است و در ابتدا برای خلق این دیوارنگاره‌های شهری از چند دستیار کمک گرفت.

حالا او به تنهایی مشغول زیباسازی شهر است و با چالش‌های بسیار زیادی در جامعه اغلب محافظه‌کار و مردمسالار مواجه است.

این هنرمند می‌گوید گاهی اوقات تا شب مشغول کار است و خیابان‌ها در شب مکان ترسناکی هستند و برای او به عنوان یک زن آسان نیست که تا دیروقت در خارج از خانه بماند.

با این حال این هنرمند معتقد است مردم به دیدن زنی که مشغول نقاشی است عادت کرده‌اند و جامعه عراق او را پذیرفته است.

بسیاری از عراقی‌ها از اینکه پایتختشان دچار این تغییرات شده است خشنود هستند.

دست کم ۱۶ دیوارنگاره در سراسر بغداد خلق شده است که یکی از آن‌ها «جواد سلیم» پدر هنر مدرن عراقی و مجسمه‌ساز مشهور را به تصویر می‌کشد. نقاشی دیواری دیگری به «زاها حدید»‌ معمار مشهور عراقی بریتانیایی اختصاص دارد.

ایسنا

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید