- طبیعت و گردشگری

سرای گلشن؛ قطب صنایع دستی ایران

سرای مشیر یا سرای گلشن از آثار دوره قاجاریه در شیراز است که در انتهای جنوبی بازار وکیل و در گوشه شرقی آن قرار گرفته است.

شیراز یعنی شهر شعر و هنر که هر گوشه از آن بناهایی به چشم می.خورد که جز شکوه و زیبایی را در خود جای نداده و در تمام دنیا شناخته شده هستند.

امروز در سلسله گزارش‌های معرفی اماکن تاریخی فارس، به معرفی سرای مشیر یا سرای گلشن که یکی از بهترین و قدیمی‌ترین بازارچه‌ها و جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز است، می‌پردازیم.

سرای مشیر یکی از بناهای تاریخی به یادگار مانده از دوره  قاجاریان است که اسناد و لوح‌های نصب شده بر روی آن، قدمت این بازار را به دوره حکومت فتحعلی شاه منتسب می‌کنند.

از آنجایی که سرای مشیر شیراز با بازار وکیل تقریبا در یک دوره ساخته شده‌اند، در نتیجه نوع معماری و هنر و نقش و نگار به کار رفته در بخش‌های مختلف این دو بازار شباهت زیادی به هم داشته و تقریبا یکسان هستند.

سرای مشیر از جاذبه‌های گردشگری استان فارس در شیراز است و در تقاطع خیابان لطفعلی‌خان زند و طالقانی، به‌سمت بازار وکیل قرار دارد. برای دسترسی به سرای مشیر، بهترین و مرسوم‌ترین راه رفتن به بازار وکیل و سپس باز کردن مسیرتان به‌سمت این مکان است.

این بازار در واقع در مسیر پرگردشگر شاهچراغ(ع) و بازار، مسجد و حمام وکیل قرار دارد. بنابراین بعد از رسیدن به شیراز کافی است که تنها به نقشه‌ شهر نگاهی بیندازید تا مسیرتان برای رسیدن به سرای مشیر مشخص شود.

قدمت سرای مشیر یا سرای گلشن به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار بازمی‌گردد.

ابوالحسن خان مشیرالملک، وزیر وقت فارس دستور ساخت این مجموعه‌ دیدنی را در ضلع جنوبی بازار مشهور وکیل و در مجاورت در خروجی آن صادر کرد.

این مجموعه‌ دیدنی طبق شواهد و کتیبه‌های نصب شده، توسط ابوالحسن خان مشیر الملک وقف امام پنج شیعیان شده است.

سرای مشیر در سال ۱۳۴۷ با شماره ۴۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرای مشیر به‌دلیل واقع بودن در یکی از مکان‌های مهم گردشگری شیراز که در واقع محور شاه چراغ به‌سمت بازار وکیل است و به‌دلیل ساختمان زیبای بنا و حیاط بزرگ و دلگشایی که در میان این بنا واقع شده، از دیرباز مقصد مهمی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

به گزارش ایسنا، سرای مشیر یکی از مهم‌ترین و بهترین بازارهای استان فارس برای تهیه صنایع دستی است. از جمله صنایع دستی که در این مکان فعالیت دارند می‌توان از خاتم‌سازی، معرق، حکاکی، قلم‌زنی، حکاکی روی طلا و مس و گبه‌بافی نام برد.

فارس