- فیلم و سینما

«سلام»،‌ فرصتی برای استعدادیابی فیلم‌سازان بومی

 

تمرکززدایی از تهران و شناسایی استعدادهای جوان و نوجوان در استان‌ها در تمامی رشته‌های هنری یکی از مهمترین‌ دغدغه‌ حوزه هنری انقلاب است. بر همین اساس چندی پیش مدرسه سینمایی «سلام» در گیلان آغاز به کار کرد تا از این طریق استعدادهای بومی این استان در حوزه فیلم‌سازی شناسایی و پرورش یابند. به همین بهانه به گفت‌وگو با رضا محبی، نویسنده و کارگردان و مدرس مدرسه سینمایی «سلام» پرداخته‌ایم و او از جزئیات فعالیت این مدرسه سینمایی می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، چند روز پیش خبر آغاز فعالیت مدرسه سینمایی سلام با حمایت حوزه هنری گیلان و سازمان سینمایی سوره منتشر شد.

رضا محبی، ‌نویسنده و کارگردان و مدرس مدرسه سینمایی سلام با تاکید بر نویدبخش بودن روند جدیدی که از سوی حوزه هنری در پیش گرفته شده است، گفت: آغاز فعالیت مدارس سینمایی هدفمند در استان‌ها با تاکید بر کشف و پرورش استعدادهای جدید در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی،‌کارگردانی و بخش‌های مختلف فنی و هنری سینما، آغازگر تنوع، ‌تکثر و افزایش تولیدات بومی است.

وی ادامه داد: متاسفانه تمرکز فیلم‌سازی در پایتخت سبب شده است که به بسیاری از قصه ها، ‌روایات، ‌شخصیت‌ها و همچنین ظرفیت‌های جغرافیایی، ‌اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی پرداخته نشده و در هاله‌ای از عدم توجه مغفول بماند. سینما نیازمند تنوع ژانر، ‌تنوع قصه‌ها و معرفی قهرمانانی است که از دل روستاها و شهرهای این کشور رشد کرده و قابلیت تبدیل شدن به قصه‌هایی الهام بخش و فیلم‌هایی موثر و مخاطب‌پسند را دارند.

آغاز مدارس سینمایی استانی که اقدامی میمون از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است این نوید را به دنبال دارد که نویسندگان و فیلم‌سازان مستعد بسیاری که تا امروز فرصتی برای بروز و ظهور نداشته‌اند، ‌بتوانند وارد این عرصه شوند. به گفته محبی، همانطور که سال‌هاست استعدادهای بسیاری در حوزه‌های ورزش، ‌علم، صنعت و … از استان‌ها معرفی شده و کارهای موثری انجام داده‌اند،‌ سینمای ایران نیز می‌تواند ظرفیت‌های بومی بسیاری از استان‌ها را کشف و پرورش بدهد.

وی افزود: تمرکززدایی از تهران باعث شکل‌گیری ایده‌ها، ‌فعالیت‌ها، تنوع و فراوانی بیشتری در عرصه سینماست و از سوی دیگر این تنوع و حس گستره موضوعی و اقلیمی فیلم‌ها می‌تواند به صنعت و اقتصاد سینما و حضور تماشاگران و مخاطبان بیشتری منجر شود.

محبی در ادامه و درباره تاسیس مدرسه فیلم‌سازی سلام در استان گیلان گفت: استان گیلان و به‌خصوص شهر رشت به عنوان یکی از محبوب‌ترین و مستعدترین شهرهای کشور، یکی از مهمترین نقاطی است که علاوه بر زیبایی بی‌نظیر، ‌دارای تاریخ، ‌هویت، ‌زیست بوم و داستان‌ها و روایت‌هایی کم‌نظیر است. نخستین تیم مدرسه فیلم‌سازی سلام،‌ نوجوانان و جوانانی مستعد، ‌توانمند و با انگیزه بالا هستند که مطمئن هستم به زودی در عرصه فیلم‌کوتاه و انشالله در فضای حرفه‌ای سینمای بلند، خواهند درخشید.

به گفته وی، قرار است فرایند ساخت فیلم از نخستین گام طراحی ایده تا خروجی نهایی یک فیلم داستانی در مدرسه سینمایی سلام انجام شود و این آثار برای عرضه در جشنواره‌ها و رسانه‌ها آماده شود.

حوزه نیوز