- اجتماعی

شرکت ۶ هزار نفر در چهارمین جشنواره‌ پژوهشسراهای دانش‌آموزی همدان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان از شرکت ۶ هزار نفر در چهارمین دوره جشنواره‌های علمی – پژوهشی پژوهشسراهای دانش‌آموزی استان خبر داد.

 احمد آقامحمدی در همدان با اشاره به برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره‌های علمی – پژوهشی پژوهشسراهای دانش‌آموزی اظهار کرد: در راستای برنامه‌های ستاد استانی هفته پژوهش و در اجرای بند(۱۰) تقویم اجرایی چهارمین دوره‌ جشنواره‌های علمی _ اجرایی (طرح‌ شهید کاظمی آشتیانی) مراسم تقدیر از دانش‌آموزان پژوهشگر برگزار شد.

وی افزود: چهارمین دوره جشنواره‌های علمی_پژوهشی پژوهشسراهای دانش‌آموزی، با حضور ۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در ۱۱ عنوان مسابقه و ۸۶ گرایش در مراحل مدرسه‌ای، منطقه‌ای و استانی در طول سال تحصیلی برگزار شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان مدرسه را محیط پایه تعلیم و تربیت و محل کسب تجربیات دانست و گفت: تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری، از مهم‌ترین راهکارهای توسعه و غنی‌سازی محیط مدرسه برای ارائه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی بر پایه تنوع استعدادهای دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی، در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشسراهای دانش‌آموزی، شبکه‌ای از محیط‌های یادگیری هستند که تعامل اثربخش مدارس با این محیط‌ها، علاوه بر فراهم‌ آوردن زمینه مشاهده و تجربه افزون‌تر و عینی‌تر کردن محتوای آموزشی کتاب‌های درسی در تقویت و توسعه روحیه پژوهشگری، خلاقیت، کارآفرینی و مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان علاقه‌مند تأثیر‌گذار است.

آقامحمدی هدف از برگزاری جشنواره‌های علمی_پژوهشی را تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان دانست.

وی افزود: تلفیق دانش نظری و فعالیت‌های عملی و کاربردی، تسهیل دستیابی دانش‌آموزان به یافته‌های جدید علمی، پژوهشی و فناوری، پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانش‌آموزان و معلمان، ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانش‌آموزان مستعد در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملی و بین‌المللی (جشنواره‌ها، المپیادها و…) از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان با اشاره به طراحی، نمونه‌سازی، تعمیم و غنی‌سازی فرصت‌های تربیت و یادگیری بر اساس اهداف برنامه‌های درسی مصوب گفت: عناوین مسابقات فناوری‌های حوزه‌ فضایی و حمل و نقل پیشرفته، آزمایشگاه علوم، کدنویسی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، زیست‌فناوری، نانوفناوری، نجوم و اختر فیزیک، ادبیات و علوم انسانی، گیاهان دارویی و طب ایرانی رباتیک و انرژی‌های نوین بوده است.

وی بیان کرد: در پنجمین دوره جشنواره‌های علمی_ پژوهشی، مسابقات علوم و فنون هسته‌ای نیز اضافه شده و دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌توانند در این حوزه علمی نیز به رقابت بپردازند.

فارس