- فرهنگی

قصه‌گویی نقش شگرفی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد

بیست‌ونهمین پنجشنبه قصه‌گویی کتابخانه شهید مطهری شهرستان گناباد و باشگاه کتابخوانی ساغر آگاهی بیلند، با خوانش کتاب‌های «ناخدا فلین وداینا دزدان دریایی» و «تخم مرغ خال خالی» برگزار شد.
 
بیست‌ونهمین پنجشنبه قصه‌گویی، به همت کتابخانه شهید مطهری شهرستان گناباد و باشگاه کتابخوانی ساغر آگاهی بیلند، با خوانش کتاب‌های « ناخدا فلین و داینا دزدان دریایی» و «تخم مرغ خال خالی » برگزار شد.

اسما قلی زاده نوقابی، مسئول کتابخانه شهید مطهری، در ابتدای این برنامه گفت: باید بدانیم که قصه‌گویی نقش شگرفی در شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد. قصه‌گویی و داستان‌خوانی، سنتی کهن است که همه ما با آن خاطره داریم، به طوریکه بخشی از کودکی بسیاری از ما همراه با قصه‌گویی بزرگ‌ترها سپری شده است.

آسیه داوری، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی ساغر آگاهی بیلند گفت: امروز 15 تیرماه1401، جلسه قصه‌گویی ویژه خردسالان، با خوانش یک شعر از کتاب «ترانه‌های نیایش» سروده‌ی مصطفی رحماندوست، آغاز شد. این کتاب با طراحی جالب خود و با صفحاتی به شکل گلبرگ، کودکان را به وجد آورد و آن‌ها را همراه اشعار خود کرد. 

به گفته داوری،شعر «عینک» یکی دیگر از اشعاری بود که در این برنامه خوانش شد. این شعر عادی‌سازی و لزوم استفاده از عینک را در قالب شعر و با تصویرسازی‌های زیبا بیان کرده است و خردسالان، خود نیز با راهبری تسهیلگر، تصویرهای خلاقانه فضای شعر را جان‌بخشی کرده و گسترش دادند. 

وی ادامه داد: بعد از شعرخوانی، کتاب «تخم مرغ خال خالی» برای گروه سنی خردسال و با استفاده از نمایش عروسکی، خوانش شد. کتاب «تخم مرغ خال خالی» از مجموعه کتاب‌های «غاز و اردک» نوشته و تصویرگری تد هیلز است که برنده جوایز بسیار و معتبر جهانی است و روابط شیرین کودکانه را به تصویر می‌کشد.

این تسهیلگر باشگاه کتابخوانی به توضیح تصویرسازی‌هایی که از یک قصه برای کودکان انجام می‌دهد پرداخت و اضافه گفت: تصویرسازی قصه برای کودکان، بسیار مهم است و باعث می‌شود امر کتابخانی برای کودک، لذت‌بخش شود. به عنوان مثال کودکان در این برنامه خوانش، دور میز آبی، بعنوان رودخانه‌ای که موجودات مختلف در آن زندگی می‌کنند، در نقش بچه غاز، بچه اردک، بچه قورباغه و پرنده که جزو شخصیت‌های اصلی داستان بودند؛ نشستند. 

داوری در توضیح این شخصیت پردازی و جریان اصلی داستان اضافه کرد: داستان از این قرار است که جوجه اردک و جوجه عاز یک شی گرد پیدا می‌کنند و فک می‌کنند  این شی گرد، یک تخم است و هرکدام می‌خواهند به نحوی خاص از آن مراقبت کنند و در این باره اختلاف نظراتی دارند اما، در انتها به توافق می‌رسند و متوجه می‌شوند که این شی گرد چیست و ما با حدسیات بچه‌ها در این مورد که شی گرد چیست، داستان را به مسیرهای مختلفی بردیم.

وی همچنین در ارتباط با بخش دوم این برنامه گفت: در بخش دوم برنامه، مجموعه کتاب‌های «ناخدا فلین و داینا دزدان دریایی» و کتاب «خیلج قاچاقچی‌ها» قصه‌گویی شد. این کتاب به نویسندگی جایلز آندریا و تصویرگری راسل اِیتو ماجراهای جانداری را به تصویر می‌کشد که می‌تواند سرو صدای اتفاقات را با گوش بشنود. این کتاب نیز مانند سایر کتاب‌های این مجموعه برنده جوایز معتبر جهانی است.

اجرای نمایشی از داستان این کتاب‌ها و ساخت کاردستی شخصیت‌های داستان از دیگر فعالیت‌هایی بود که کودکان در بیست و نهمین پنجشنبه قصه‌گویی انجام دادند.

 
خبرگزاری ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید