- طبیعت و گردشگری

مدیریت روان آب‌ها مورد بی توجهی و غفلت قرار گرفته است

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: مدیریت روان آب‌ها در استان اردبیل مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان گفت: مشکلاتی که در تأمین آب شرب مشگین‌شهر به وجود آمده است بیشتر از آنکه فنی و تخصصی باشد مشکل مدیریتی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل می گوید: دور از شأن آب منطقه‌ای است که در این عصر بخواهد با چهار تکه سنگ حقابه تعیین کند و یا بخواهد با نگاه سیاسی عده‌ای چالش آب در بخش کشاورزی و شرب رقم بزند.

او ضرورت تدوین برنامه جامع تأمین آب را با همراهی کمیته فنی و نظارت یادآور شد و گفت: برای حل ریشه‌ای این مشکلات باید نگاه مدیریتی تحول آفرین را در حوزه آب تغییر دهیم تا مردم ساکن در دامنه‌های سبلان در تأمین آب شرب دچار مشکل و گرفتاری نشوند.

میرجعفریان افزود: با منطق غیرعقلانی هیچ رویه‌ای در این حوزه اصلاح نمی‌شود بلکه ما به یک مقسم فنی، درست و اصولی نیاز داریم تا در پایداری آب مشگین‌شهر دچار مشکل نشویم.

او می گوید: البته در بلندمدت بحث انتقال آب از احمدبیگلو به مشگین‌شهر در اولویت است ولی در حال حاضر باید پایداری منابع آب را در مشگین‌شهر انجام دهیم و در کنار آن به مردم اطمینان دهیم که قطعی مستمر و روزانه آب شرب دیگر رخ نخواهد داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل به تأمین آب بخش صنعت و کشاورزی نیز اشاره و تصریح کرد: باید سازمان صنعت، معدن و تجارت و شهرک‌های صنعتی بر اساس ساختار واحدهای صنعتی استفاده از بازچرخانی فاضلاب را مورد توجه قرار دهند تا بخش صنعت از کم آبی در سال‌های آینده رنج نبرد.

میرجعفریان اظهار کرد: برای پایداری منابع آب در افق ۲۵ سال آینده ضروری است تا همه منابع موجود و بالفعل آب استان مورد توجه قرار گیرد تا ما با اولویت آب شرب، کشاورزی و صنعت بتوانیم آب پایدار را تأمین کنیم.

او اهمیت مدیریت روان آب‌ها را با اجرای طرح‌های آبخیزداری یادآور شد و بیان کرد: در همین سیل اخیر بسیاری از منابع سطحی از دسترس استان خارج شد در حالی که با استفاده از راهکارهای جدید می‌توانستیم این منابع آب را در بالهارود و سایر حوزه‌های آبریز جمع‌آوری کرده و بهره برداری درستی را انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: با توجه به اینکه ۹۳ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است سازمان جهاد کشاورزی با توسعه و ترویج الگوی کشت محصولات استراتژیک باید به آبیاری مدرن بها داده و در بخش کشاورزی از تولید محصولات پرآب بر جلوگیری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید