- طبیعت و گردشگری

معرفی موزه های مربوط به دایناسورها

دانسته‌های ما درباره دایناسور‌ها مدام در حال به‌روز‌رسانی است. می‌دانیم که آن‌ها ۲۳۵میلیون سال پیش روی زمین زندگی‌می‌کردند و ۶۶میلیون سال پیش بر اثر برخورد یک شهاب‌سنگ خیلی بزرگ منقرض‌شده‌اند. بقیه چیزهایی هم که می‌دانیم ممکن است با پیدا شدن یک فسیل و به نتیجه‌رسیدن یک تحقیق زیر و رو شود. با این حساب، بهترین مکان برای شناخت این موجودات ، موزه‌های دایناسور است. این موزه‌ها بازدیدکننده‌ها را به زمانی برمی‌گردانند که دایناسورها روی این سیاره حکومت‌می‌کردند و اطلاعات ‌به‌روزی را در اختیارشان می‌گذارند.

موزه دایناسور شاندوگ چین

موزه‌ای که در جاده لیان هوآ شان چین واقع شده با نام «شاندوگ» شناخته می‌شود. این موزه ۲۸هزارمترمربعی، بزرگ‌ترین موزه دایناسور دنیاست و می‌توان در آن از ۱۱۰۶دایناسور و هزاران فسیل نگهداری‌کرد. کسانی که به موزه شاندوگ می‌روند، می‌توانند ۳۶۸ دایناسور سیتاکوسور (نام یک جنس از تیره طوطی خزندگان)، ۳۹۱ دایناسور درومایوسورد (خانواده‌ای از دایناسور‌های تروپود)، ۲۵۵ دایناسور نیم‌پرنده، ۲۲ دایناسور جهولوسور (یک جنس از فروراسته پرنده‌پایان) و ۷۰ نمونه‌ بی‌نام را ببینید. شاندوگ در سال ۲۰۰۴میلادی افتتاح‌شده و یک مرکز تحقیقاتی بسیار پیشرفته، یک سینمای چهاربعدی و ۲۸سالن نمایشگاه دارد. این موزه تا به حال ۶ رکورد در کتاب گینس به نام خود ثبت‌ کرده‌است.

موزه طبیعت و علم Perot  تگزاس آمریکا

بازدیدکنندگان در آزمایشگاه پالئوی این موزه می‌توانند یکی از خویشاوندان «Nanuqsaurus»که مدت زیادی از مونتاژ آن نمی‌گذرد و دایناسورهای دیگری مانند تی‌رکس و«Diplodous» را که به دوتیرکی‌ها شناخته‌می‌شوند با فناوری واقعیت افزوده ببینند. همچنین فرصت حفاری عملی برای یافتن فسیل دارند و می‌توانند با دیرینه‌شناسان واقعی درباره فسیل‌ها صحبت‌کنند. این موزه با هدیه 50میلیون دلاری «راس پرو» سیاستمدار و میلیاردر آمریکایی ساخته‌ شده‌ و طراحی آن به شکلی است که همان‌طور که به طبقات بالا می‌روید روند تکامل انسان‌های اولیه و نوآوری‌هایی را که در علم داشته‌است، می‌بینید. بازی‌های این موزه هم طوری ساخته‌شده‌اند که علم را به زبان ساده به بچه‌ها بیاموزند.

موزه «Field» شیکاگوی آمریکا

موزه فیلد یکی از بهترین نقطه‌هایی ا‌ست که می‌تواند «تیتاناسورها» و دار‌و‌دسته‌اش را به همه بشناساند. بازدیدکنندگان وقتی وارد این موزه می‌شوند با یک تیتاناسور حدود ۳۷متری روبه‌رو می‌شوند که بزرگ‌ترین دایناسور کشف‌شده تا به امروز است. این موزه ۲۴میلیون گونه مختلف‌ دارد و می‌تواند ساعت‌ها هر فردی را سرگرم‌کند. «سو» یکی از شگفت‌انگیزترین اشیای تاریخی این موزه است که اسکلت آن به فیلد اهدا شده. مجموعه اسکلت‌های سو در سال ۲۰۰۰میلادی سرهم‌بندی شد و از آن زمان تا امروز برای آموزش گروه‌های بازدید‌کننده در گوشه‌ای از سالن اصلی موزه به نمایش گذاشته‌شده است. سو نام اسکلت معروف‌ترین دایناسور دنیا یعنی تی‌رکس بوده که به این موزه اهدا شده است.

موزه تاریخ طبیعی لندن انگلیس

در موزه تاریخ طبیعی لندن تمام دوره‌های زمانی مختلفی را که طی آن دایناسورها زندگی‌می‌کردند، می‌توانید کشف‌کنید. همین‌طور همه حدس و گمان‌های علمی درباره آن‌چه را دلیل واقعی انقراض این موجودات بزرگ از روی کره زمین است، ببینید. این موزه با داشتن تمام اسطوره‌های دایناسور دنیا یکی از کامل‌ترین موزه‌های تاریخ طبیعی در جهان است. یک ایگوآنودون (یکی از اولین گونه‌هایی که تا به حال به عنوان دایناسور توصیف شده‌است)، یک باریونیکس (یکی از بزرگ ترین دایناسورهای گوشت خوار در اروپا)، کامل‌ترین فسیل استگوزاروس (یک دایناسور سقفی) همچنین یک تی‌ رکس عظیم‌الجثه از جمله دایناسورهایی ا‌ست که می‌توانید با قدم‌زدن در موزه تاریخ طبیعی لندن ببینید.

fodors.com

دیدگاهتان را بنویسید