- فرهنگی

نویسنده و ویراستار مطرح امریکایی درگذشت

ویکتور ناواسکی، نویسنده و روزنامه نگار مطرحی که سردبیری هفته نامه آمریکایی نیشن را برعهده داشت و کتاب‌های تاثیرگذاری ضدکمونیسم و وزارت دادگستری دوران رابرت اف. کِنِدی نوشته بود در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

خبر مرگ ناواسکی توسط سخنگوی مجله نیشن تایید شده است. کاترینا واندن هوول گفت که ناواسکی زندگی او و هزاران تن دیگر را تغییر داده بود. او در بیانیه‌ای نوشت: «ویکتور به قدرت رسانه‌های مستقل ایمان داشت. او بسیار ثابت قدم، مهربان و سخاوتمند بود.»

از جمله نویسندگانی که کارهایشان توسط ویکتور ناواسکی ویرایش شده بود می‌توان به کریستوفر هیچنز، دیوید کورن، اریک آلترمن و کاتا پولیت اشاره کرد.

کورن گفت: «ناواسکی مرا از دوره کارآموزی انتخاب کرد و سال‌ها رئیسم بود. مثل خیلی‌های دیگر من هم چیز‌های زیادی از او یاد گرفتم. او قهرمان ژورنالیسم مترقی بود و بداهه گویی بی نظیری داشت. ازت ممنونم ویکتور.»

موسسه پن آمریکا ناواسکی را «مدافع خستگی ناپذیر آزادی قلم» نامیده بود.

ناواسکی ویراستار و ستون نویس نیویورک تایمز، یکی از بانیان مجله طنز مونوکل و از ۱۷۸ تا ۲۰۰۵ ویراستار و بعد ناشر نیشن بود.

او کتاب‌های زیادی درباره تاریخ سیاسی و فرهنگی نوشته است. او در سال ۱۹۸۲ برنده جایزه کتاب ملی شد، کتاب او درباره جنگ سرد بود.

ناواسکی در دانشگاه کلمبیا ژورنالیسم درس می‌داد، رئیس هیئت ژورنالیسم کلمبیا و عضو پن امریکا، اتحادیه نویسندگان و کمیته صیانت از روزنامه نگار‌ها بود.

ناواسکی در نیویورک متولد و همانجا بزرگ شد. او در کالج سوارثمور علوم سیاسی خواند و روزنامه دانشجویی آنجا را تهیه و ویرایش می‌کرد و بعد ازدانشکده حقوق دانشگاه ییل مدرک حقوق خود را دریافت کرد. در ییل او به تاسیس مونوکل کمک کرد که از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵ منتشر می‌شد.

ناواسکی در سال ۱۹۶۶ با آن استرانگین ازدواج کرد و از او صاحب سه فرزند شد.

خبرگزاری آنا

دیدگاهتان را بنویسید