- هنر

کارگاه «آموزش ساختن ساز کمانچه» برگزار شد

کارگاه «آموزش ساختن ساز کمانچه» با همراهی بیاض امیرعطایی از هنرمندان پیشکسوت ساخت ساز کمانچه در خانه موسیقی ایران برگزار شد.

 کارگاه «آموزش ساختن ساز کمانچه» با حضور بیاض امیرعطایی از هنرمندان پیشکسوت ساخت ساز کمانچه و تعدادی از سازندگان مبتدی و حرفه‌ای ساخت ساز کمانچه در تالار اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.

بیاض امیرعطایی در این کارگاه توضیحاتی را درباره ساختمان و ساختار ساز کمانچه و بیان جزییات پیرامون انوع چوب‌های مورد استفاده در نواحی مختلف این ساز به ارائه نقطه نظرات خود درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های چوب‌ها پرداخت.

این سازنده پیشکسوت کمانچه در تمامی مراحل تدریس خود به تاثیر حس و عشق در ساختن ساز تاکیده کرده و این شغل را صرفا نجاری ندانست و در این باره گفت: ساز یحیی تکرار ناپذیر است چرا که شخصی مانند یحیی با آن میزان از عشق در ساخت ساز دیگر تکرار نشد.

امیر عطایی در مورد جنس، نوع و قطر پوست و تاثیر مستقیم آن بر صدادهی ساز جزییاتی را مطرح کرده و سپس به انواع سیم و موارد مربوط به آن اشاره کرد.

بخش عمده‌ای از کلاس این سازنده ساز به اندازه‌های دقیق در جزییات ساخت ساز و ابزار مرتبط و تاثیر این موارد بر نوع صدادهی ساز، نرم بودن یا تیز بودن صدا اختصاص پیدا کرد.

این استاد پیشکسوت به نکات مربوط به رگلاژساز و اقسام ریزه‌کاری‌ها در این باره اشاره کرده و آن دسته از نکاتی را که باعث راحتی نوازنده جهت تمرین هرچه بیشتر با این ساز می شود مطرح کرد.

تمرین، ممارست و خستگی ناپذیری و تمرکز بالا در ساخت ساز مهم ترین عوامل برای موفقیت چشمگیر در این عرصه از نظر امیر عطایی بوده و تاکید کرد کسانی که علاقه مند به ادامه این راه هستند از تجربه های بسیار و حتی زمین خوردن ها نباید بهراسند.

بخش دوم کلاس با پرسش و پاسخ های های هنرجویان حضوری و مجازی با استاد بیاض امیرعطایی پیرامون مباحثی از قبیل: برطرف کردن صداهای اضافه در ساز، انواع قالب‌های کاسه و روش‌های تهیه آن، شیوه ایجاد الگوی ترک و مواد و ابزار همراه شد.

دیدگاهتان را بنویسید