- فرهنگی

کتاب صوتی« بی‌تو»؛ منتخبی از غزل های ساعد باقری

 

« بی‌تو»؛ عنوان مجموعه‌ای منتخب از اشعار عاشقانه و اجتماعی «ساعد باقری» شاعر معاصر کشورمان است؛ در این مجموعه او اشعار روح‌انگیز خود را در قالب غزل سروده و مفاهیمی دلنشین و انسانی را در ظرف کلمات آهنگین به تصویر کشیده است.

 روزهای پاییزی وقتی میان ترافیک صبگاهی و عصر گاهی گیر کرده ایم و می خواهیم گذر زمان را متوجه نشویم گوش دادن به کتاب های صوتی یکی از راهکاره خوب  برای فرار از تله زمان است و هم به آرامش ذهن و روح منتهی می شود،  در میان کتاب های صوتی کتاب های روانشناسی و شعر در کمک به آرامش ما تاثیر گذارندغ در این نوشته یکی از کتاب های صوتی که گوش فرادادن به ان خالی از لطف نبست کتاب صوتی« بی‌تو»؛  منتخبی از غزل های ساعد باقری است.

کتاب صوتی «بی تو» مجموعه غزل هایی هستند که ساعد باقری سروده است و عموما درباره عشق، احساسات و عواطف رقیق قلب آدمی و مسائل اجتماعی صحبت می‌کنند. شعر یکی از زیباترین و شیواترین ابزارهای آدمی برای سخن گفتن و بیان و ابراز احساسات است و غزل، قالب عاشقانه‌ای است که گویی بر تن زیبای شعر دوخته‌اند تا عشق و جوشش و هیجان را به شعر درآورد.مدت این کتاب صوتی 52 دقیقه است که با خوانش ساعد باقری در نیستان تولید و از درگاه های طاقچه و فیدیبو قابل دریافت است.

یکی از شعرهای مجموعه« بی‌تو» به این قرار است:

بگو که هر حرف تلخت  ترانه‌ای بر لبم شد

بزن که هر نیش زخمت ستاره ای در شبم شد

بگو که هر حرف تلخت ترانه‌ای بر لبم شد

از آن شب گرم وحشی که شعله در خون من ریخت

کدام برف زمین‌گیر حریف تاب و تبم شد

کلید قفل زبان تو ترانه‌های جهان تو

تفاوت از چشمم افتاد که عاشقی مذهبم شد

 

غزل قالبی از شعر سنتی فارسی است که معمولا بین ۴ تا ۱۲ بیت دارد. در غزل قافیه مصراع اول بیت اول با مصراع‌های زوج برابر است و عموما هر بیت غزل فارسی از لحاظ معنا استقلال دارد. بنابراین می‌توان اینطور گفت که غزل‌ها افقی هستند. در آخرین بیت غزل، شاعر نام شعری یا تخلص خود را می‌آورد و بهترین بیت آن را شاه بیت یا بیت الغزل می‌گویند. شاعران در غزل یا از احساسات و عواطف خود سخن می‌گویند و یا به ذکر و توصیف زیبایی‌های طبیعت می‌پردازند. اما امروزه می‌توان دید که شاعران مسائل اجتماعی را هم به این قالب وارد کرده‌اند.

در بخشی از کتاب صوتی«بی تو» می‌شنویم:

 

تا چند بسته ماندن در دام خودفریبی

با غیر آشنایی، با آشنا غریبی

پابند خاک ماندیم، سوی وطن نراندیم

در انحصار غربت، ای دل چه می‌شکیبی

از داغ می‌سرایی، وز سوز بهره‌ات نیست

آوازخوان دردی، وز درد بی‌نصیبی

داغت به دل نشیند، ای جان که سرد خویی

آتش به جانت افتد، ای دل که بی‌لعیبی

در بستر قوافی تا چند هرزه بافی

پوسیدی آه شاعر در کنج خودفریبی

ساعد باقری که از نویسندگان، شاعران و گویندگان توانای کشور است، در این کتاب گزیده‌ای منتخب از اشعارش را گردآوری کرده است. اشعاری لطیف و زیبا که عمق احساسات شاعر را نشان می‌دهد. مارا با شاعر همراه می‌کند تا سفری به درون قلب و روح او و احساساتش تجربه کنیم و از منویات قلبی او آگاه شویم. شور و عشق را همزمان با او بچشیم و تلخی دوری و هجران را احساس کنیم.

در واقع ساعد باقری  یکی از شاعران معاصر ایران است که به خاطر سرودن سرود ملی ایران شهرت بیشتری پیدا کرد؛ او علاوه بر نوشتن و سرودن، به مجری‌گری در رادیو و تلویزیون نیز مشغول است.

او ترانه‌ها و اشعار پرطرفداری را برای خوانندگان محبوب سال‌های اخیر همچون عبدالحسین مختاباد، علیرضا افتخاری، حسام‌الدین سراج و محمد اصفهانی سروده است و سال‌ها نیز به عنوان یکی از اعضای شورای عالی شعر صداوسیما فعالیت کرد.

 «نجوای جنون» ، «شعر امروز» و  مدیر باش از جمله آثار منتشر شده این شاعر بزرگ کشورمان است.