- سلامت

کرونا در دسامبر ۲۰۲۳ جان حدود ۱۰ هزار نفر را گرفت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد تنها در ماه دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) نزدیک به ۱۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در جهان جان باخته‌اند و بیشترین نرخ مرگ و میر در اروپا و قاره آمریکا گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه جدیدی اعلام کرد در دسامبر ۲۰۲۳، نزدیک به ۱۰ هزار نفر در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و مرگ و میرهای ناشی از سویه جدید کرونا تحت عنوان JN.۱ عمدتا در اروپا و قاره آمریکا گزارش شده‌اند.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در جمع خبرنگاران با اشاره به این که نرخ مرگ و میر بسیار کمتر از اوج همه‌گیری ویروس کرونا است، گفت با این حال این میزان از مرگ‌های قابل پیشگیری به هیچ وجه قابل قبول نیست.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت سویه جدید کرونا را رایج‌ترین سویه فعلی در جهان نام برد اما خاطرنشان کرد از آنجا که این سویه از انواع اُمیکرون است، بنابراین واکسن‌های فعلی هنوز هم باید محافظتی روی آن داشته باشند.

به گزارش دویچه‌وله، آدهانوم در عین حال افزود اطمینان دارد که موارد ابتلا به سویه جدید کرونا در کشورهای دیگر روند تصاعدی دارد اما گزارش نشده است. از همین رو او از دولت‌ها در سراسر جهان خواست که نظارت بر موارد ابتلا و دسترسی مداوم به درمان را مد نظر داشته باشند.

او گفت: ما همچنان از افراد می‌خواهیم تمام توصیه های مرتبط با پیشگیری از کرونا از جمله استفاده از ماسک در صورت نیاز، استفاده از تهویه مناسب در فضاهای شلوغ و انجام تست کرونا را جدی بگیرند و واکسن را فراموش نکنند.

تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر این که نشان دهد JN.۱ علائم متفاوتی نسبت به انواع قبلی کووید ۱۹ ایجاد می‌کند، منتشر نشده است. اداره آمار ملی بریتانیا نیز تنها مشکلات خواب و اضطراب را به عنوان علائم اضافی این سویه جدید گزارش کرده است.

سازمان جهانی بهداشت ماه مه سال گذشته، یعنی بیش از سه سال پس از شناسایی اولین ویروس در ووهان چین، پایان همه‌گیری کرونا در جهان را اعلام کرد.

ایسنا