- کارتون و کاریکاتور

برزیل در کاریکاتور پیشتاز است

 

دبیر نخستین جشنواره کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل گفت: برزیل در بحث کاریکاتور پیشتاز است و امیدوار هستیم دوستی خوبی میان ایران و برزیل رقم بخورد.

نشست خبری جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲ امروز شنبه ۲۸ مرداد ماه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

سید مسعود شجاعی دبیر جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل ۱۴۰۲ در ابتدای این نشست گفت: قطعا برگزاری این جشنواره با حواشی همراه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این اتفاق در واقع یک رویداد هنری تحت عنوان جشنواره بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل است. 

شجاعی در ادامه سخنان خود به معرفی مارادونا بارسا داور جشنواره و الیسیو دنیلو روسو آمریم دبیر اجرایی جشنواره پرداخت.

وی ادامه داد: در این رویداد هنری الیسیو دنیلو روسو آمریم (ادرا) در برزیل مسئولیت دبیر اجرایی این رویداد را برعهده دارد، این رویداد تلاش هنرمندان ایرانی و برزیلی است تا ان‌شاءالله در برزیل بازتاب شود.

شجاعی عنوان اصلی این جشنواره را پرداختن به کارتون، فوتبال و موضوع نژاد پرستی اعلام کرد و گفت: برای این مشارکت از مدیر سایت برزیل کارتن کمک گرفته‌ایم و برای این جشنواره نمایشگاهی را در شهر آبادان خواهیم داشت؛ علت انتخاب آبادان به دلیل عبارت برزیل آبادانته است که شاید بتوانیم از طریق علاقه به فوتبال، دوستی خوبی میان برزیل و ایران رقم بزنیم. همچنین شایان ذکر است که تاکنون میزبان چهار کاریکاتوریست از برزیل بوده‌ایم.

در ادامه این نشست محمد جواد عطایی نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین ضمن تشکر از اهالی رسانه گفت: اگر اهالی رسانه نباشند امورات کشوری به گوش مخاطبان و مردم بزرگوار نمی‌رسد که از زحماتشان تشکر می‌کنم.

نشست خبری کاریکاتور

وی در ادامه درباره تاسیس و فعالیت مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین توضیحاتی ارائه کرد و در ادامه گفت: هنرمندان پلی بین مردم ما و هر کشوری هستند تا بتوانیم ارتباط فرهنگی خوبی داشته باشیم، لذا در نمایشگاه ده روزه‌ای که در کاریکاستا داشتیم به همه دوستان زحمت دادیم و در پایان کتابچه‌ای با عنوان رنگ مقاومت با کاریکاتور‌هایی که هنرمندان ونزوئلایی و ایرانی زحمت کشیدند تهیه شد.

عطایی ادامه داد: ما در یک سال اخیر سه مستند در زمینه آشنا سازی ارتباطات بین دو کشور ایران و آمریکای لاتین و فضای تشیع کار‌ها انجام دادیم؛ برای مثال اربعین سال گذشته توانستیم مستندی ارائه کنیم و امسال در محرمی که گذشت یک مستند با روایت دکتر سهیل اسعد برای شناساندن فرهنگ عاشورایی به مردم این کشور آماده شد. همچنین بنا داریم در اربعین امسال و با حضور یکی از مطرح‌ترین خبرنگاران آمریکای لاتین مستندی تهیه کنیم تا بتوانیم اربعین را بیشتر به مردم آمریکای لاتین معرفی کنیم.

هنرمندان ایرانی همیشه در جشنواره‌ها خوش درخشیده اند

الیسیو دنیلو روسو آمریم (ادرا) دبیر اجرایی نخستین جشنواره کارتون، کاریکاتور گفت: چهل سال است که در فضای کاریکاتور فعالیت می‌کنم. بیشتر در فضای نمایشگاه و کار‌های ویراستاری مربوط به فضای کاریکاتور هستم که توانستیم با استاد شجاعی آشنا شوم و امیدوار هستم بتوانیم این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم. 

ادرا ادامه داد: تلاش می‌کنیم این جشنواره به بهترین نحو ممکن در ایران و برزیل بر گزار شود. این موضوع حائض اهمیت است که هنرمندان ایرانی و برزیل بتوانند کار جدیدی را برای نزدیک کردن ملت ایران و برزیل رقم بزنند، هنرمندان ایرانی همیشه در جشنواره‌هایی که برگزار شده است خوش درخشیده اند و بیشتر بحث هنرنمایی و هنرمندی هنرمندان ایرانی مطرح است.

نشست خبری

وی افزود: قطعا این جشنواره با همت هنرمندان ایرانی و برزیلی نتایح خوبی به دنبال خواهد داشت؛ با توجه به موضوع نژاد پرستی و بحث فوتبالی که مطرح است قطعا با نتایح خوبی همراه خواهیم بود که ان‌شاءالله با بحث مورد نظر بتوانیم جشنواره خوبی را برگزار کنیم.

ادرا دبیر اجرایی این جشنواره افزود: در بحث این جشنواره دو شخصیت فوتبال برزیلی انتخاب شده است که پله یکی از آن‌ها است. این فرد نه تنها شخصیت برزیلی دارد بلکه در شخصیت بین المللی خود در میان مردم دوسداشتنی و محبوب است؛ از این جهت به این دلیل پله را انتخاب کردیم که وی را به جامعه ایران بشناسیم و درباره بحث رنگ پوست و نژاد پرستی سخن بگوییم.

وی ادامه داد: همچنین وینیسیوس جونیور یکی از فوتبالیست های برزیلی است که توانست در موضوع نژاد پرستی فوتبال خود را نشان دهد و بگوید: درست است سیاه پوست هستم اما با نژاد پرستی مقابله می‌کنم. اگر عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم به طور کلی نژاد پرستی بیشتر شده است و ما امیدوار هستیم مخالفت خود را اینگونه و با هنرهایی که می‌خواهیم نشان دهیم. 

دبیر اجرایی این جشنواره در پایان از اعتماد مسعود شجاعی تشکر کرد و گفت: امیدوار هستم بتوانیم ارتباط خوبی میان مردم برزیل و ایران ایجاد کنیم و جشنواره خوبی را برگزار کنیم‌.

مسعود شجاعی در پایان گفت: به نظرم رسید این را عنوان کنم که سه بار به عنوان داور در برزیل حضور داشته ام و واقعا می‌توانم بگویم مردم برزیل نهایت میزبانی را داشته اند و بسیار خوب هستند؛ امیدوار هستم این فاصله جغرافیایی نتواند فاصله‌ای میان ما بندازد و بتوانیم با دوستی این فاصله را میان دو کشور کم کنیم.  برزیل در بحث کاریکاتور پیشتاز است و امیدوار هستم اتفاقات خوبی میان دو کشور رقم بخورد.

ایران متفاوت از چیزی است که به ما گفتند

مارادونا بارسا داور جشنواره کارتون، کاریکاتور و پوستر  در ادامه گفت: در این سه روزی که در ایران بودم درباره فرهنگ ایرانی مقاومت و مسائل سیاسی در خاور میانه آشنا شدم و مشاهده کردم ایران با آنچه که به ما گفتند متفاوت است.  با حضور فضای مجازی و اینترنت توانستیم با ایران کارتن و فعالیت‌های ایران آشنا شویم و امیدوار هستیم بتوانیم این ارتباطات را بیشتر تقویت کنیم.   

مارادونا بارسا عنوان کرد: نژاد پرستی امروز در جاهای مختلف ما در حال اتفاق است که امیدوار هستیم با این جشنواره و دوستی دو کشور بتوانیم این مخالفت و موضوع را بیشتر نشان دهیم.

مسعود شجاعی در پایان این نشست و در  پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  رنگ‌های موجود در پوستر جشنواره بر گرفته از رنگ‌های پرچم دو کشور است و نشان دست، دوستی میان دو کشور را نشان می‌دهد‌‌. این پوستر کاری از استاد نجابتی هنرمند شاخص کشورمان است و  شعار اصلی این جشنواره را می‌توان بحث دوستی و  مشارکت دو کشور ایران و برزیل عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید