- طبیعت و گردشگری

بارسلون، مروارید کاتالونیا

قدمت شهر بارسلون به قرن اول میلادی بازمی‌گردد که توسط اقوام کارتاژ پایه‌گذاری شد و در دوران فتح اندلس، این شهر نیز شاهد فتوحات مسلمانان بود. مسلمانان این شهر را «برشلونه» یا «برشنونه» می‌‌نامیدند که برگرفته از نام لاتین «بارسینونا» بود. در آن دوران این شهر به خاطر فراوانی گندم، حبوبات و عسل معروف بود و از سواحل آن مروارید به دست می‌‌آمد به همین دلیل محل تاخت و تاز یونانیان بوده و در قرون وسطی نام «بارسلونا» را یونانیان بر این محل گذاشتند.
شهر بارسلون هم‌اکنون نیز یکی از غنی‌ترین شهرهای اسپانیا از لحاظ فرهنگی و مراکز مهم بازرگانی و صنعتی است. این شهر بندری مرکز استان بارسلون و ناحیه خودمختار کاتالونیا و پس از مادرید، مهمترین شهر اسپانیاست.

 جغرافیای بارسا
این شهر در شمال‌شرقی اسپانیا در نزدیکی فرانسه و از شهرهای قدیمی شبه‌جزیره ایبری در سواحل دریای مدیترانه واقع شده و از سه قسمت جدید، کهنه و حومه شهر تشکیل شده است.این شهر سیزده کیلومتر سواحل زیبا دارد و یکی از بهترین مکان‌های گردشگری برای اروپاییان است. جلگه وسیعی به پهنای حدود پنج کیلومتر توسط رشته‌کوه‌های «کالسرولا» محدود شده و سبب حاصلخیزی این منطقه می‌‌باشد.جمعیت این شهر حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر است و یکی از شهرهای پرجمعیت اسپانیا می‌‌باشد. بارسلونا دارای آب‌وهوای مدیترانه‌ای است، با زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک.سردترین ماه‌های سال، ژانویه و فوریه است که دما به ده درجه بالای صفر می‌‌رسد. در این شهر بندرت برف می‌‌بارد اما باران‌های فراوان در شش ماهه دوم سال هوای شهر را مرطوب و دلپذیر می‌کند. گرم‌ترین ماه‌های سال نیز جولای و آگوست با 30 تا 38 درجه بالای صفر است.
 
 بندر بارسلون
بندر شهر بارسلون یکی از زیباترین بنادر در کنار ساحل مدیترانه است. این بندر پس از المپیک سال 1992 میلادی شکل جدید و مدرنی به خود گرفت و بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفت. راه ورودی بندر برای گردشگران از کنار میدان کریستف کلمب است. در کنار بندر فروشگاه بزرگی از پوشاک و مغازه­های متعددی وجود دارد. سینما سه بعدی و برنامه های تماشایی دیگری بر پردههای سینمای بارسلون در کنار ساحل مشاهد می شود.
اما مهمتر از هم آکواریوم معروف بارسلون است که یکی از زیباترین آکواریوم های اروپا است و در آن موجودات آبزی فراوانی دیده می شود. توجه داشته باشیم که بندر بارسلون محل عبور و مرور کشتیهای تجاری و تفریحی بسیاری است. از این بندر برای شهرهای بندری کنار مدیترانه کشتی های مسافر بری و کروز مختلفی است که مسافران را بخوبی جابجا می کند همچنین اتومبیل ها و کامیونهای باربری از طریق این خطوط کشتیرانی محصولات خود را به خوبی جابجا می­کنند.
 
 
 مکان‌های دیدنی
بارسلون دارای دوازده پارک تاریخی و دارای آثار باستانی است. همچنین سواحل زیبای بارسلون محلی برای تفریح اروپاییان است. بارسلون چندین آسمانخراش دارد که بلندترین آن «هتل هنر» است و 154 متر بلندی دارد.
این شهر به تنهایی سه محوطه میراث فرهنگی کشور اسپانیا را در خود جای داده است. هفت بنا از آثار معمار مشهور «آنتونیو گاودی»، بیمارستان «دو سنت پو» که به دلیل معماری منحصربه‌فردش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و صخره‌نگاری‌‌های ماقبل تاریخ در حاشیه مدیترانه.مشهورترین موزه شهر بارسلون، موزه پیکاسو است که نزدیک به 3500 اثر این نقاش قرن بیستم را در خود جای داده است. موزه خوان میرو و موزه دریایی بارسلون از دیگر موزه‌های مشهور این شهر هستند. نکته دیگر این‌که بارسلون یکی از قدیمی‌ترین و اولین دانشگاه‌های اروپا را در خود جای داده که قدمت آن به سال 1450 میلادی بازمی‌گردد.باشگاه فوتبال بارسلونا با نام FC بارسلونا و مجموعه المپیک بارسلون نیز موردتوجه ورزش‌دوستان سراسر جهان است تا جایی که المپیک سال 1992 در این کشور برگزار شد.
 
 باشگاه بارسلونا
معروفترین و یکی از ثروتمندترین باشگاههای جهان باشگاه فوتبال بارسلونای اسپانیاست که شاید بی اغراق باید گفت بخش بزرگی از شهرت شهر بارسلون مدیون این باشگاه تاریخی و پرطرفدار دنیاست.

دیدگاهتان را بنویسید