- فرهنگی

توسعه و تقویت موسیقی اقوام از برنامه‌های وزارت فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که جشنواره موسیقی مناطق زاگرس‌نشین نشان دهنده قدرت هنر در ایجاد همبستگی ملی است، گفت: توسعه و تقویت موسیقی اقوام یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ است.

محمدمهدی اسماعیلی در آیین پایانی دوازدهمین جشنواره موسیقی مناطق زاگرس‌نشیان، این جشنواره را رویدادی کم‌نظیر دانست و افزود: این جشنواره نشان‌دهنده تاثیر هنر در ایحاد همبستگی و انسجام ملی است. این قدرت هنر است که افراد را با قومیت‌ها و گویش‌های مختلف کنار هم می‌نشاند و چنین صحنه‌های با عظمتی خلق می‌کند.

وی افزود: اینکه هنرمندانی از یک محدوده جغرافیایی وسیع ایران‌زمین شامل آذربایجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری در کنار هم چنین جشنواره با عظمتی را آفریدند، تحسین‌برانگیز و قابل قدردانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابتکاری که عزیزان در بروجن برای برگزاری این رویداد به کار بستند و جشنواره را به دوازدهمین دوره رساندند جای تحسین، تعظیم و تکریم دارد.

اسماعیلی با بیان این‌که توسعه موسیقی‌های محلی و مقامی یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: باید به هنر‌های اصیل ایرانی در شاخه‌های مختلف احترام بگذاریم. این هنر ایرانیان است که قرن‌ها و بلکه هزاره‌ها سینه‌به‌سینه منتقل شده و امروز به بخشی از هویت ملی ما ایرانی‌ها تبدیل شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز اقوام و قومیت‌ها با گویش‌ها، زبان‌ها، مذاهب و ادیان مختلف با انسجام ملی بالا زیر چتر واحدی به نام ایران گرد هم آمده‌اند. مردم امروز در کنار هم با احترام به سنت‌های هم و تکریم یکدیگر و ارج نهادن به آداب و سنن هر منطقه و ناحیه و بخش از ایران بزرگ یاد گرفتند با قوت کنار هم زندگی کنند. این فرهنگ اصیل ایرانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در فرهنگ ایرانی سنت‌های دینی چنان در کنار آداب ملی در هم‌آمیخته شدند که دیگر قابل تفکیک از هم نیستند. نوروز ما سنتی ملی است که با آداب دینی در هم آمیخته و امروز به عنوان یک سنت اصیل در تمدن ایران عزیز به آن نگاه می‌کنیم.

آقای اسماعیلی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی مناطق زاگرس‌نشین و همه مسئولان حوزه فرهنگ استان چهارمحال‌وبختیاری، اظهار امیدواری کرد این رویداد موسیقایی در دوره‌های آتی درخشان‌تر و در افق‌هایی بلندتر برگزار شود.

وزیر فرهنگ با اشاره به مصوبات سفر یک‌روزه‌اش به چهارمحال‌وبختیاری در زمینه ارتقاءِ زیرساخت‌های فرهنگی این استان، گفت: تلاش می‌کنیم با تهیه بسته ویژه‌ای برای این استان سرعت روند اجرایی طرح‌های زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر چهارمحال‌وبختیاری را افزایش دهیم و گامی در مسیر اعتلای فرهنگ و هنر این منطقه برداریم.

صداوسیما

دیدگاهتان را بنویسید