- فیلم و سینما

زنی از مالزی با «پلنگ راه‌راه» به کن می‌رود

فیلم «پلنگ راه راه» به کارگردانی «آماندا نل ایو» اولین فیلم به کارگردانی یک زن مالزیایی است که برای نمایش در جشنواره معتبر فیلم کن دعوت می‌شود.

برای زفان (با بازی زفرین زیریزال) رسیدن به بلوغ با بالغ شدن انسان‌های دیگر تفاوت‌های زیادی می‌کند. وقت او متوجه می‌شود که بدنش در حال تغییر به شکل ترسناکی است و جامعه اش او را کنار می‌گذارد، زفان چاره‌ای ندارد جز این که خودِ واقعی اش را بپذیرد و زیبایی، خشم و قدرتش را به همه نشان بدهد.

بر اساس گزارش سایت الجزیره، «آماندا نل ایو» دوست ندارد اطلاعات زیادی درباره فیلمنامه فیلم «پلنگ راه راه» به ما بدهد، اما اولین فیلم بلند داستانی او ترکیبی از بدن هراسی دوران نوجوانی و درونمایه‌های توانمندسازی زنان در یک جامعه جنوب شرق آسیا است. این فیلم به عنوان اولین فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان زن مالزیایی که قرار است در جشنواره معتبر فیلم کن نمایش داده شود تاریخ ساز شده است.

«پلنگ راه راه» بعد از «آرسونیست» (۱۹۹۵) به کارگردانی یو-وی ساری، «کارائوکه» (۲۰۰۹) به کارگردانی کریس چونگ چان فوی و «کارخانه ببر» (۲۰۱۰) به کارگدانی وو مینگ جین چهارمین فیلم مالزیایی و اولین فیلم بعد از ۱۳ سال است که برای نمایش در جشنواره کن دعوت می‌شود.

این فیلم برای به دست آوردن جایزه بزرگ در شصت و دومین دوره هفته منتقدان بین المللی، که از ۱۷ تا ۲۵ می‌برگزار می‌شود و برنامه‌ای است که به کشف اولین و دومین اثر فیلمساز‌های جوان دنیا اختصاص دارد، رقابت خواهد کرد. کارگردان‌های بزرگی مانند وونگ کار وای، گیرمو دل تورو، کن لوچ و گاسپار نوئه همگی کارشان را از این بخش شروع کردند.

نل ایو که یک زن دو رگه با پدر و مادر چینی و انگلیسی است، به الجزیره گفت: «خیلی به خودم افتخار می‌کنم. این رویای من و تیمم است و ما خوابش را می‌دیدیم. فکر نمیکنم که کسی برای دیدن این فیلم آماده باشد، چون دیدنش مثل مشتی به صورت است. اما از شوخی گذشته، امیدوارم که درونمایه و پیام‌های «پلنگ راه راه» به انسان‌های زیادی برسد و آن‌ها از تماشای فیلم لذت ببرند.»

خبرگزاری آنا

دیدگاهتان را بنویسید