- طبیعت و گردشگری

مکان های دیدنی و گردشگری های در تهران

خیابان ولیعصر ، از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تهران

مهم‌ترین خیابان تهران است که البته یکی از زیباترین خیابن‌های دنیا هم به شمار می‌آید. طول این خیابان حدود ۱۸ کیلومتر است و در دوره‌های مختلف تاریخ تهران همیشه در میان لیست اولین دیدنی‌های تهران دیده می‌شد. مثلا کتاب‌های تاریخی می‌گویند که شمال خیابان ولیعصر تفرجگاه خانواده‌ی پادشاهان قاجار بوده است. یکی از علت‌های این محبوبیت درخت‌های چنار کهنسالی است که از ابتدای ساخت خیابان تا امروز نمایی شگفت انگیز ایجاد کرده است.

مبدا و مقصد خیابان کجاست؟

این خیابان شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه‌های تهران را به هم وصل می‌کند. میدان راه آهن نقطه‌ی ابتدایی و میدان تجریش آخرین مقصد خیابان ولیعصر است. این خیابان را می‌توان مرکز کافه‌های هنری تهران دانست.

نمای ۳۶۰ درجه خیابان ولیعصر 

 

برای رسیدن به این محل می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در خط ۴ مترو و ایستگاه تئاتر شهر (ایستگاه چهارراه ولیعصر سابق) از قطار پیاده شوید.

خطوط اتوبوس‌رانی مثل خط راه‌آهن – تجریش، راه‌آهن – پارک‌وی و آزادی – تهرانپارس از جمله خطوطی هستند که اتوبوس‌های آنها از چهارراه ولیعصر عبور می‌کنند.

 

پارک های معروف خیابان ولیعصر

 

 

طبیعت خیابان ولیعصر و لذت بردن از آن تنها در قدم زدن در پیاده‌روی خیابان ولیعصر با درختان بلند قامتش خلاصه نمی‌شود. پارک های این خیابان آنقدر محبوب و مهم هستند که بدون هیچ تردیدی باید از آن‌ها دیدن کنید. پارک ملت را می‌توان بزرگ‌ترین پارکی دانست که در مسیر خیابان ولیعصر قرار گرفته است. این پارک قدیمی از مهم ترین جاهای دیدنی تهران است که در تقاطع اتوبان نیایش و ولیعصر قرار دارد. شگفتی های پارک از همان ابتدا پیش روی شماست. در ورودی با المان‌های شهری و مجسمه‌های مختلف تزئین شده است. فضای پارک مناسب عکاسی است و به ویژه در فصل پاییز و در اوج برگریزان بهترین لوکیشن برای عکس‌های شما است. پردیس سینمایی ملت نیز در این پارک قرار دارد.

بهترین مسیر برای رسیدن به پارک ملت استفاده از خط هفت اتوبوس‌های BRT (تندرو) است. باید در ایستگاه نیایش یا پارک ملت از اتوبوس پیاده شده و قدم زنان به پارک بروید. خط هفت شامل اتوبوس های مسیر چهارراه پارک وی به راه آهن و تجریش به راه آهن می شود.همچنین از میدان ونک سوار تاکسی های تجریش شده و روبه روی پارک پیاده شوید، توجه داشته باشید که خیابان ولیعصر از پارک وی به سمت جنوب یک طرفه است و تنها با اتوبوس های BRT می توان به سمت جنوب خیابان رفت.

فستیوال درختان سرو تهران را می‌توانید در پارک ساعی ببینید. این پارک از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پارک‌های تهران است و در بخشی از آن که به باغ ژاپنی معروف است پرندگان نگهداری می‌شوند.در این پارک از امکانات تفریحی مانند زمین بازی، زمین اسکیت، زمین تنیس روی میز، فضای سبز و آلاچیق نیز استفاده کنید.

برای رسیدن به پارک ساعی می‌توانید از اتوبوس‌های خط راه‌آهن – تجریش یا راه‌آهن – پارک‌وی استفاده کنید و در یکی از ایستگاه‌های «آبشار» یا «پله سوم» از اتوبوس پیاده شده و به پارک ساعی برسید. همچنین می‌توانید با تاکسی از سراسر تهران به میدان ونک رفته و با اتوبوس‌های یاد شده با طی کردن ۳ ایستگاه به سمت جنوب به ایستگاه «آبشار» برسید و به پارک ساعی بروید.

 

در خیابان ولیعصر و نرسیده به میدان تجریش باغ قدیمی و زیبایی وجود دارد که در انتهای آن عمارت تاریخی قرار گرفته است. باغ فردوس یکی از معروف‌ترین باغ‌های تهران است که امروزه به همراه عمارت آن به باغ موزه سینما تغییر کاربری داده و یکی از جاهای دیدنی تهران. قدم زدن در پاییز این باغ را از دست ندهید.

در سفرزون بخوانید
جاهای تفریحی تهران ، لذت ترشح آدرنالین در شهر پر هیجان

بازار تجریش، رنگی‌ترین بازار تهران

بازار تجریش

بازار تجریش تهران ، خرید به سبک سنتی

تجربه‌ی گشت زدن در بازار یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌هایی است که در هر شهر می‌توانید داشته باشید. اما بازار تجریش را می‌توان گردشگری ‌ترین نقطه‌ی تجاری تهران دانست. حتی اگر قصد خرید ندارید دیدن این نقطه از شهر می‌تواند حالتان را زیر و رو کند.

چرا به بازار تجریش برویم؟

علاوه بر جذابیتی که معماری قدیمی و حجره‌های گنبدی شکل این بازار می‌تواند برای شما داشته باشد، دیدن رنگ‌ها و زیبایی‌های مواد غذایی شما را به وجد خواهد آورد. این بازار نمایشگاهی است از مواد غذایی، سبزیجات و میوه‌هایی که با نظم و زیبایی و با طراوت بی انتها کنار هم چیده شده‌اند. علاوه‌بر این می‌توانید اشیایی مانند چینی، ترمه و ظروف مسی را برای سوغات و یادگاری خریداری کنید.

آدرس: تهران، میدان تجریش

آدرس بازار تجریش روی نقشه گوگل

برای دسترسی به بازار تجریش می‌توانید از مترو تهران استفاده کنید. باید در آخرین ایستگاه خط یک مترو؛ ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده و پس از خروج از خروجی جنوبی ایستگاه با پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب به ورودی بازار تجریش برسید. همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به بازار تجریش را دارید می‌توانید از خط BRT راه‌آهن – تجریش استفاده کنید و یا در این فهرست ایستگاه تجریش از خط یک مترو را انتخاب کرده و از اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش تردد می‌کنند با خبر شده و از آن‌ها استفاده کنید.

برج آزادی ، تصویر تهران قدیم

برج آزادی| نماد تهران جدید و قدیم

برج آزادی| نماد تهران جدید و قدیم

از گذشته تا امروز، خیلی‌ها تهران را با برج یا «میدان آزادی» می‌شناسند؛ برجی که در سال ۱۳۴۹ شمسی ساخته شده و به‌خاطر قرار گرفتن در ورودی غربی شهر و همین‌طور نزدیکی به پایانه‌ی مسافربری غرب، اولین بنایی است که نظر مسافران جاده‌های غربی تهران را به خود جلب می‌کند. این بنای معروف، امکانات مختلفی مثل سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و… دارد.

نشانی: میدان آزادی.

 

آدرس برج آزادی روی نقشه گوگل

برای دسترسی به برج آزادی می‌توانید از متروی خط چهار استفاده کنید. پس از خروج از ایستگاه مترو با کمی پیاده روی به میدان می‌رسید. همچنین از پایانه‌های تاکسی‌رانی و خطوط BRT به این میدان می‌رسید.

برج میلاد ، نمادی از تهران جدید

برج میلاد| از جاهای دیدنی تهران

برج میلاد| از جاهای دیدنی تهران

یکی از جاهای دیدنی تهران که خوراک جوان‌ترهاست، «برج میلاد» است که در سال ۱۳۸۷ شمسی ساخته شد تا نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران را تامین و در عین‌حال عنوان «بلندترین برج ایران» و «ششمین برج بلند مخابراتی جهان» را از آن خود کند. امروز همه‌ی مردم ایران برج میلاد را می‌شناسند، به‌خصوص که در این برج خدمات متنوعی در زمینه‌های تجاری، رستوران، مرکز همایش، خدمات گردشگری و تفریحی و… ارائه می‌شود.

نشانی: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنارگذر اختصاصی برج میلاد.

نمای ۳۶۰ درجه تهران از بالای برج میلاد

 

برای دسترسی به برج میلاد خود را با اتوبوس و تاکسی خود را به بزرگراه همت و بیمارستان میلاد برسانید. از اینجا می توانید دوباره تاکسی هایی را به سمت گیت ورودی برج میلاد می رسانند. درون محوطه باید ۳۰۰ مسیر پیاده روی کنید تا به ابتدای محوطه برج برسید. با وسیله شخصی می توانید از یکی از مسیرهای زیر خود را به برج میلاد تهران برسانید:

بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، ورودی بزرگراه شهید همت، کنار گذر اختصاصی برج میلاد
بزرگراه حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد
بزرگراه همت شرق، خروجی بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد 

موزه‌ هنر‌های معاصر ، نمایشگاهی از هنر نو

موزه‌ی هنرهای معاصر| خانه‌ی بزرگ‌ترین گنجینه‌ی هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکا

موزه‌ی هنرهای معاصر| خانه‌ی بزرگ‌ترین گنجینه‌ی هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکا

موزه‌ هنرهای معاصر تهران، از معروف‌ترین موزه‌های هنری ایران است که بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن خارج از اروپا و آمریکای شمالی را در دل خود جا داده است. این موزه مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعه‌ی مهم هنر نوگرا در دنیاست و ۹ گالری دارد: ۳ نمایشگاه شامل بیش از ۴ هزار اثر از نقاشان و هنرمندان ایران و جهان در گنجینه‌ی دایمی موزه و ۶ گالری که به نمایشگاه‌های موقتی و فصلی اختصاص دارد. موزه‌ی هنرهای معاصر یکی از آن دیدنی های تهران است که دوست‌داران هنر گهگاه برای عوض شدن حال‌شان باید راهی‌اش شوند. فقط یادتان باشد این موزه روزهای تعطیل باز نیست و حتما قبل از عازم شدن از باز بودنش مطمئن شوید.

نشانی: خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله.

 

آدرس موزه هنرهای معاصر روی نقشه گوگل

برای دسترسی به موزه هنرهای معاصر تهران می‌توانید در ایستگاه مترو میدان انقلاب اسلامی در خط ۴ مترو تهران از قطار پیاده شده و از آنجا با تاکسی در خیابان کارگر شمالی به پارک لاله و ورودی موزه هنرهای معاصر برسید که مسیر نسبتا کوتاهی دارد. همچنین، اتوبوس‌های مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند و از آنجا با پنج دقیقه پیاده‌روی به موزه می‌رسید. اگر قصد استفاده از تاکسی دارید می‌توانید از تاکسی‌هایی استفاده کنید که از بلوار کشاورز، خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی تردد می‌کنند. از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی به ورودی‌های مختلف اطراف پارک لاله تاکسی تردد می‌کند و می‌توانید پس از پیاده شده شدن از تاکسی به سمت موزه هنرهای معاصر بروید.

تئاتر شهر ، پاتوق هنرمندان تهرانی

تئاتر شهر| از زیباترین سالن‌های تئاتر ایران

تئاتر شهر| از زیباترین سالن‌های تئاتر ایران

تئاتر شهر، تنها سالن نمایش بدون حصار ایران است که در دل «پارک دانشجو» تهران جا خوش کرده و با معماری بی‌نظیرش بازدیدکننده‌های بسیاری را سمت خودش می‌کشد. ساختمان تئاتر شهر، شکلی دایره‌وار دارد و در ساختمانش ترکیبی جالب از کاشی و آجر به‌کار رفته که از «برج طغرل» در شهر ری الهام گرفته و همچنین معماری تماشاخانه‌های ایرانی را تداعی می‌کند.

مجموعه‌ی تئاتر شهر، شامل تالار اصلی، «‏تالار چهارسو»، «تالار قشقایی»، «تالار سایه» و کارگاه نمایش است که به‌همراه سالن انتظار، کافه‌تریا، کتاب‌خانه، مرکز اسناد، کتاب‌فروشی و بخش‌های دیگر، یکی از بهترین مجموعه‌های فرهنگی و هنری تهران را پدید آورده است. اگر دل‌تان می‌خواهد در سفر به تهران یک تئاتر خوب را ببنید، تئاتر شهر را از دست ندهید. علاوه بر این‌که ممکن است خوش شانس باشید و یکی دو نفر از بازیگرهای محبوب‌تان را هم در محوطه‌ی پارک یا تئاتر از نزدیک ملاقات کنید.

نشانی: چهارراه ولی‌عصر.

آدرس تئاتر شهر روی نقشه گوگل

بهترین راه دسترسی به تئاترشهر تهران، استفاده از مترو است. به وسیله‌ی خط چهار مترو می‌توانید به ایستگاه تئاتر شهر برسید.

کاخ موزه‌ سعدآباد ، جست‌و جو در حیاط تاریخ

کاخ موزه‌ی سعدآباد| یکی از زیباترین کاخ‌های سلطنتی ایران

کاخ موزه‌ سعدآباد| یکی از زیباترین کاخ‌های سلطنتی ایران

یکی از جاهای دیدنی تهران که می‌‌تواند یک روز تعطیل را به یک روز به‌یاد ماندنی تبدیل کند، «کاخ موزه‌ سعدآباد» است. مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی سعدآباد، مجموعه‌ی عمارت‌ها و کاخ‌های خاندان «پهلوی» است که در «دربند»، یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین مناطق تهران ساخته شده است. این مجموعه حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سار، قنات، باغستان، گل‌خانه و… دارد و چهار دوره‌ی تاریخی قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و پس از انقلاب اسلامی را به چشم دیده است. بعد از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، این مجموعه به شکل موزه درآمد. کاخ فعلی «ریاست جمهوری» در جوار این مجموعه قرار دارد و از کاخ «ملکه‌ی مادر» نیز برای پذیرایی از مهمانان خارجی دولت استفاده می‌شود.

نشانی: خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری.

 

آدرس کاخ موزه سعد آباد روی نقشه گوگل

سعدآباد دو درب ورودی اصلی دارد:

درب دربند:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران که هستید با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه آن (تجریش) بیایید. با استفاده از اتوبوس های خطوط مختلف نیز می‌توانید به میدان تجریش بیایید. میدان تجریش (ابتدای خیابان جعفری) و میدان قدس (جنب ایستگاه مترو) تاکسی‌هایی برای رسیدن به میدان دربند دارند.

خودرو شخصی: از میدان تجریش خیابان دربند (ضلع شمالی میدان) را تا انتها بالا بیایید تا به میدان دربند برسید. مجموعه فاقد پارکینگ است و شما باید در میدان و یا اطراف آن خودرو خود را پارک کنید.

درب زعفرانیه:

وسیله نقلیه عمومی: هر جای تهران که هستید با متروی خط ۱ به آخرین ایستگاه آن (تجریش) بیایید. با استفاده از اتوبوس‌های خطوط مختلف نیز می‌توانید به میدان تجریش بیایید. میدان تجریش تا ورودی زعفرانیه سعدآباد فاقد خطوط تاکسی رانی مستقیم است. باید درضلع غربی میدان تجریش (خیابان شهید ملکی) تاکسی‌های آصف یا اسدآباد را سوار شوید و سر خیابان شهید طاهری پیاده شوید. سپس باید حدود ده دقیقه تا سعدآباد پیاده بیایید.

خودرو شخصی: از میدان تجریش به خیابان ولیعصر وارد شوید. خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه سابق) درسمت راست شماست. آن‌را تا انتها بیایید. بعد از چراغ قرمز دست راست وارد خیابان شهید طاهری شده و آن را نیز تا انتها بیایید. مجموعه فاقد پارکینگ است و شما باید در خیابان‌های اطراف خودرو خود را پارک نمایید.

پیشنهاد ویژه: اگر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید و در ابتدای ورود نیاز به مراجعه به واحد روابط عمومی و یا حراست ندارید، ورودی دربند برای شما راحت تر خواهد بود.

اگر از خودرو شخصی استفاده می‌کنید در خیابان‌های اطراف درب زعفرانیه جای پارک راحت تر پیدا می‌کنید.

موزه‌ جواهرات ملی ایران ، درخشان‌ترین موزه ایران در بین جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران

موزه‌ جواهرات ملی| از جاهای دیدنی تهران

خزانه‌ی فعلی موزه‌ جواهرات ملی ایران، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ تهران و ایران است! در این موزه، جواهرات سلطنتی مربوط به دوره‌های «صفوی»، «افشار»، قاجار و پهلوی به نمایش گذاشته شده است؛ جواهرات معروفی مثل «الماس دریای نور»، «جقه‌ی نادری»، تاج «فرح پهلوی»، تاج «کیانی»، «کره‌ی جواهرنشان»، «تخت طاووس»، «تخت نادری» و… در این موزه منتظرتان هستند. موزه‌ی جواهرات ملی ایران در حال حاضر به‌عنوان خزانه‌ در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی است.

نشانی: خیابان فردوسی، مقابل سفارت ترکیه.

 

آدرس موزه جواهرات ملی روی نقشه گوگل

 برای دسترسی به موزه جواهرات ملی می‌توانید از اتوبوس های خط جمهوری-بهارستان استفاده کنید و در تقاطع خیابان جمهوری و فردوسی پیاده شوید و با چند دقیقه پیاده روی به ساختمان بانک مرکزی و خزانه برسید.

همچنین نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خزانه ملی ایستگاه مترو امام خمینی است. از هر ایستگاه مترو تهران که سوار خط شوید، باید خود را به این ایستگاه برسانید. از ایستگاه که بیرون آمدید راه خیابان فردوسی را در پیش بگیرید و بعد از چند دقیقه پیاده روی می‌توانید به ساختمان بانک مرکزی و خزانه برسید.

باغ‌ گیاه‌شناسی ، گشت و گذار در هفت اقلیم

باغ‌ موزه‌ی گیاه‌شناسی| تفریح و طبیعت باهم در تهران

باغ‌ گیاه‌شناسی| تفریح و طبیعت باهم در تهران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان و شامل ۳ هزار گونه از گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است؛ یک باغ با طبیعتی خیره‌کننده و گیاهان جورواجوری که از سراسر ایران و جهان یک‌جا جمع شده‌اند. اگر اهل طبیعت و گل و گیاهید، در سفر به تهران، باغ گیاهشناسی را فراموش نکنید. فقط یادتان نرود چون این باغ بیرون از شهر قرار گرفته، برای دیدنش دست‌کم نصف روز زمان می‌خواهید. همین‌طور بهترین فصل دیدن باغ، بهار است.

نشانی: اتوبان تهران-کرج، خروجی پیکان‌شهر، آزادشهر،۲۰ متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاه‌شناسی ملی ایران.

آدرس باغ گیاهشناسی ایران روی نقشه گوگل

برای دسترسی به باغ گیاهشناسی تهران دو انتخاب دارید:

۱-بزرگراه تهران –کرج،خروجی پیکانشهر،شهرک سرو آزاد ،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی.

۲-ایستگاه مترو ایران خودرو، شهرک سروآزاد،خیابان شهید گودرزی،خیابان هشتم غربی. 

مجموعه‌ ورزشی انقلاب ، ورزش به سبک تهران

جاهای دیدنی تهران

مجموعه‌ انقلاب| اهالی ورزش و تندرستی خوب آن را می‌شناسند

مجموعه‌ ورزشی انقلاب را به‌خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه و هوای پاکش، «نگین سبز تهران» نامیده‌اند. این مجموعه ۱۰ هزار متر مربع فضای فرهنگی و ۶۰ هکتار فضای سرپوشیده و روباز ورزشی دارد. این مجموعه کامل‌ترین امکانات را در رشته‌های «گلف»، «تنیس»، «اسکواش»، «والیبال»، «بسکتبال»، «فوتبال»، «شنا»، «سونا»، «بدن‌سازی»، «کارتینگ» (ماشین‌سواری)، ماهی‌گیری و ورزش‌های رزمی در اختیار علاقه‌مندان این ورزش‌ها می‌گذارد. «جاده‌ی تندرستی» به طول حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر از زیباترین بخش‌های مجموعه‌ی ورزشی انقلاب است که مثل نواری به‌دور زمین‌های زیبای گلف آن می‌پیچد.

نشانی: ونک، خیابان سئول.

آدرس مجموعه ورزشی انقلاب روی نقشه گوگل

برای دسترسی به باشگاه انقلاب می‌توانید از متروی شهید صدر استفاده کنید.

بازار تهران ، نماد فرهنگ پایتخت نشینان

جاهای دیدنی تهران

بازار تهران| نبض اقتصاد ایران از جاهای دیدنی تهران

بازار تهران از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و در عین حال، زنده‌ترین بناهای تهران است که همیشه پر است از خریدار و فروشنده و گردشگر. بنای اولیه‌ی بازار مربوط به سال‌های ۹۰۰ تا ۹۲۰ هجری شمسی است. بخش‌های قدیم بازار تهران با سقف‌هایی به‌ شکل طاق و گنبد ساخته شده و روشنایی این قسمت از بازار، از روزنه‌هایی که در گنبدهای آجری وجود دارد، تأمین می‌شود. مجموعه‌ی بازار تهران، همچنان به‌عنوان یکی از فعال‌ترین قطب‌های اقتصادی تهران شناخته می‌شود. اگر دل‌تان یک خرید ارزان و به‌صرفه می‌خواهد، بازار تهران را فراموش نکنید. فقط یادتان باشد بازار روزهای تعطیل، باز نیست. این بازار در فهرست جاهای دیدنی تهران قرار دهید و از آن بازدید کنید.

همین‌طور «کاخ گلستان»، از دیدنی‌ترین کاخ موزه‌های تهران چسبیده به بازار ساخته شده است و می‌تواند در سفر به تهران، طی یک صبح تا عصر هم کاخ گلستان را ببینید و هم بعد از نوش‌جان کردن یک چلوکباب حسابی در رستوران «مسلم»، «نائب» یا «شرف الاسلام» بازار، بروید سراغ خرید سوغاتی‌های به‌صرفه و جورواجور.

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد.

آدرس بازار تهران روی نقشه گوگل

دسترسی با مترو به بازار تهران به وسیله خط یک، تجریش – کهریزک از ایستگاه‌های خیام و ۱۵خرداد می‌توانید به بازار بروید.

دسترسی با تاکسی به بازار تهران اغلب پایانه‌های بزرگ تاکسی مانند صادقیه و آزادی، خطی برای بازار تهران دارند.

بوستان جمشیدیه ، کوه‌نوردی همراه با خوش‌گذرانی در جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی تهران

بوستان جمشیدیه| از معروف‌ترین بوستان‌های تهران

«بوستان جمشیدیه» یا «پارک سنگی جمشیدیه»، معماری متفاوتی نسبت به پارک‌های دیگر تهران دارد. در این پارک یک آبشار مصنوعی، یک حوض زیبا و تعدادی سازه‌های هنری تجسمی قرار دارد. کفپوش‌های سنگی ناهموار بوستان جمشیدیه، طبیعت بوستان‌های جنگلی را تداعی می‌کند و تخته‌سنگ‌های تغییرشکل یافته هم حیوان‌های مختلف را به ذهن می‌آورند. بالای پله‌های پشت آبشار و در طبقه‌های بالایی پارک، چشم‌انداز زیبا از شهر تهران انتظار‌تان را می‌کشد. نگارستان جمشیدیه، آمفی‌تئاتر، برکه، آلاچیق، قفس پرندگان، تندیس‌های جورواجور با مفهوم‌های مختلف طبیعی و فرهنگی و عرفانی، رستوران، آب‌نما و سرویس بهداشتی، از دیگر امکانات بوستان جمشیدیه است. پارک جمشیدیه از آن جاهای دیدنی تهران است که هوایش خوراک پیاده‌روی ۲ نفره و جمعی است؛ پس تاکید می‌کنیم که تنها نروید.

نشانی: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، خیابان فیضیه، خیابان امیدوار.

آدرس پارک جمشیدیه روی نقشه گوگل

برای رسیدن به پارک جمشیدیه باید اول خود را به میدان تجریش برسانید. برای این کار می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش در خط یک مترو از ایستگاه خارج شوید یا با بی‌آر‌تی‌های مسیر میدان راه‌آهن – تجریش و تاکسی‌هایی که از سراسر شهر به میدان تجریش می‌روند استفاده کنید. از میدان تجریش هم می‌توانید با تاکسی‌هایی که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌روند به پارک برسید. همچنین در خیابان نیاوران می‌توانید از خیابان فیضیه و امیدوار به پارک جمشیدیه برسید.

کدام جاذبه‌ی تهران برای شما دوست داشتنی‌تر است؟ اولویت شما برای گشت و گذار در تهران کدام مقصدها هستند؟

دربند و درکه ، ییلاق‌هایی خوش آب و هوا

اگربه دنبال فهرست کردن اسامی جاهای دیدنی تهران هستید، دربند و درکه را فراموش نکنید. با توسعه‌ی تهران و از بین رفتن باغ‌های شهر، گذراندن ساعاتی در منطقه‌ای مانند دربند، شما را با خاطرات تهران گره می‌زند و فرصت این را دارید که یک نفس عمیق بکشید. کوچه پس کوچه‌های دربند با آن خانه‌های کوچک و بزرگ ویلایی، سرشاژ از انرژی های خوبی است که خستگی را از شما می‌گیرند. بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

برای دسترسی به دربند این انتخاب را دارید:

باید خود را به میدان تجریش برسانید.  شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های خط بی آر تی (تندرو) راه آهن – تجریش و یا با خط یک متروی شهری (خط کهریزک-تجریش) و یا تاکسی‌های درون شهری به این میدان برسید. از آنجا هم می‌توانید با تاکسی‌های خط دربند-تجریش راه خیابان دربند را در پیش بگیرید و در میدان سربند از ماشین پیاده شوید.

درکه از دیگر جاهای دیدنی تهران است که جذابیتی تفریحی دارد. اگر اهل پیاده روی و کوهنوردی هستید، درکه را از دست ندهید. در این مسیر، صدای رودخانه با شماست و آسمان بالای سرتان آبی و پاک است. در مسیر پیاده روی‌تان ، شکم گردی را فراموش نکنید و از محلی‌های خرید کنید.

برای دسترسی به درکه این انتخاب را دارید:

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یک (خط قرمز تجریش-کهریزک) است. پس از پیاده شدن از این ایستگاه، با تاکسی، اتوبوس یا مینی بوس می‌توانید خود را به درکه برسانید.

همچنین می‌توانید از خط ۴ اتوبوس های تندروی بی آر تی (ترمینال جنوب-   پایانه پارک وی) یا خط ۱ اتوبوس های تندرو (راه آهن- تجریش) استفاده کنید. در ایستگاه پارک وی پیاده شده و به سمت نمایشگاه بین المللی حرکت کنید. در کنار پمپ بنزین ولنجک (کنار نمایشگاه بین المللی) تاکسی‌هایی برای رسیدن به درکه هست که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کاخ گلستان ، بازی رنگ و نور تاریخ

کاخ گلستان مجموعه‌ای فاخر و ارزشمند در میان جاهای دیدنی تهران است. این کاخ وسیع که آثار تاریخی بسیاری را در قلب خود نگهبانی می‌کند. این اثر از دوران صفوی در تهران، شروع به رشد کرد اما چندان مشهور نبود. اوج بر زبان افتادن این مجموعه در زمان حکومت زندیه بود. اما با روی کار آمدن خاندان قاجار، و انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، رفته رفته به شکوه و زیبایی این اثر افزوده شد و در هر دوره‌ای بخشی تازه به آن اضافه شد. در زمان ناصرالدین شاه نیز نشانه‌هایی از معماری اروپایی به بنای کاخ گلستان ملحق شد. این اثر شگفت‌انگیز در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوجبه عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

میدان حسن آباد ، هشت گنبدان با شکوه

میدان حسن آباد یکی از خاص‌ترین میدان های تهران است. این میدان با معماری ویژه‌ی خود چشم همه‌ی مردم شهر و مسافران را متعجب می‌کند. میدان حسن آباد که اسامی مختلفی را داشته چهارگوشه‌ای است دلربا. نام نهایی میدان هم‌نام با وارث اراضی آن، یعنی حسن فرزند میرزا یوسف آشتیانی است. از نام‌‎های قبلی این میدان می‌توان به این موارد اشاره کرد: میدان ملک‌المتکلمین، میدان هشت گنبد، میدان پهلوی و میدان ۳۱ شهریور اشاره کرد. ساخت و سازهای مختلفی در دوره‌های متفاوت در شکل این بنا رخ داد. در نهایت با همت شهرداری و سازمان میراث فرهنگی شکل امروزی آن ثابت ماند.

دسترسی به این میدان از طریق متروی حسن آباد به راحتی ممکن است.

کاخ نیاوران ، خاطرات قجر تا پهلوی

مجموعه‌ی نیاوران در ابتدا کاخ کوچکی بود که در نزدیکی روستای گُرده به بنا شد. این کاخ در زمینی ساخته شد که پیش از آن نیزار بود. به همین دلیل کاخ نی‌آوران نام گرفت. باغ ییلاقی فتحعلی شاه، اولین بنای ساخته شده در این مجموعه بود. بنای کوشک احمد شاهی آخرین ساختمان به جا مانده از قجر در نیاوران است. پس از به روی کارآمدن خاندان پهلوی، محمد رضا شاه دستور بنای کاخ نیاوران را صادر کرد. این اثر در سال  ۱۳۴۶ به اتمام رسید.  کاخ نیاوران محلی برای زندگی پادشاه و فرزندانش بود و تا روزهای آخر هم آن‌ها در همین مکان سکونت می‌کردند. پس از انقلاب و با گذشت چند سال، درهای کاخ برای بازدید عمومی گشوده شد. این کاخ در حال حاضر به موره تغییر کاربری داده است. کاخ نیاوران از زیباترین جاهای دیدنی تهران است.

برای رسیدن به مجموعه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی چند راه دارید:

۱- با استفاده از مترو می‌توانید به تجریش بروید و از آنجا با تاکسی و اتوبوس به نیاوران بروید.

۲- از خط بی آر تی راه آهن-تجریش استفاده کنید و خودتان را به تجریش برسانید و با استفاده از وسایل نقلیه دیگر به نیاوران برسید.

۳-پایانه های تاکسیرانی دارای تاکسی هایی به مقصد تجریش هستند. می‌توانید از طریق آنها به تجریش و سپس با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به نیاوران بروید.

موزه مقدم ، خانه‌ای برای لحظاتی صمیمی

اگر در میان جاهای دیدنی تهران به دنبال جایی برای گذراندن لحظه‌هایی آرام هستید، ما به شما خانه مقدم را پیشنهاد می‌کنیم. این خانه تاریخی که یکی گرانقیمت ترین خانه‌های خاورمیانه محسوب می‌شود، میراث خاندان مقدم است. آخرین ساکن این خانه، محسن مقدم و همسرش بودند و پس از آن خانه به وقف دانشگاه تهران درآمد. این خانه در حال حاضر کاربری موزه دارد و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند. خانه موزه مقدم ترکیبی از معماری ایرانی و المان‌های اروپایی است. بازدید از این خانه شما را به جهان خیال می‌برد. این فرصت را از دست ندهید.

بهترین راه دسترسی به این موزه از طریق مترو حسن آباد است.

منبع:safarzon.com

دیدگاهتان را بنویسید