- طبیعت و گردشگری

مکان های دیدنی البرز ، گشت‌وگذاری در همین حوالی

جاهای دیدنی البرز بسیار دیدنی و متعدد هستند. استان البرز سی‌و‌یکمین استان ایران است و هرکدام از شهرستان‌های کرج، نظرآباد، اشتهارد، فردیس، ساوجبلاغ و طالقان جاهای دیدنی بسیار زیادی دارند که ما در این مطلب سفرزون به بخش کوچکی از این جاهای دیدنی می‌پردازیم.

روستای ارنگه از زیباترین جاهای دیدنی البرز

ارنگه-۲
روستای ارنگه | یک جای تماشایی در البرز

اَرَنگـه شامل روستاهای ابهرک، سیجان، چاران، خور، گوراب و سرزیارت‌چی است که به مجموع آنها ارنگه و به مرکز آنها نیز ارنگه بزرگ گفته می‌شود. ارنگه یک روستای تاریخی در میان جاهای دیدنی البرز است و پر است از زیبایی‌های خاص و منحصر به همین منطقه. سفر به این روستا می‌تواند یک آخر هفته خاص برای شما بسازد.

موقعیت جغرافیایی و نحوه‌ی دسترسی به ارنگه

این روستا از شمال به هفت‌چشمه، از شرق به روستای ابهرک، از غرب به جاده چالوس و از جنوب به کوه پورا که جزو ارتفاعات البرز جنوبی است محدود می‌شود.

به منظور دسترسی به این روستا پس از ورود به جاده چالوس در حدود ۱۸ کیلومتری تابلویی وجود دارد که ورودی روستای ارنگه است. جاده شیب تندی داشته و وقتی از جاده چالوس جدا شد به سرعت ارتفاع می‌گیرد. بعد از اینکه حدود ۲ کیلومتر پیش رفتید و جاده تقریبا مسطح شد دو راه ورودی به روستا را خواهید دید. راهی که سمت چپ قبرستان تاریخی ارنگه قرار دارد به منتهی‌الیه شمالی روستا منتهی می‌شود.  در این سمت می‌توانید از قبرستان تاریخی، آبشار ارنگه و دره هفت چشمه دیدن کنید.

آدرس روستای ارنگه کرج روی نقشه گوگل

قبرستان تاریخی ارنگه

می‌توانید در نزدیکی قبرستان پارک کنید. قبرستان ارنگه چند صد سال قدمت داشته و سنگ قبرهای آن حکایت از دورانی دور دارد. نکته این‌جاست که برای ساکنین روستا حفظ پاکیزگی و بافت تاریخی با اهمیت است و پذیرای گردشگرانی هستند که به این موارد توجه می‌کنند.

آبشار ارنگه و آب‌وهوایی دلپذیر

آبشار ارنگه | دلپذیر و زیبا

در سمت شمالی قبرستان و در حدفاصل باغ‌ها و تپه‌ها جاده‌ای ماشین‌رو برای دسترسی محلی ساکنین وجود دارد. حدود ۵۰۰ متر که به سمت انتهای غربی روستا پیاده‌روی کنید به پرتگاهی ترسناک می‌رسید که صدای آبشار خور (ارنگه) را می‌توانید به‌خوبی بشنوید. اگر می‌توانید با احتیاط به چندقدمی پرتگاه نزدیک شوید تا در امتداد جنوبی این دره، آبشار را ببینید. در واقع مسیر منتهی به این آبشار از سمت جنوب روستا می‌آید که پس از دور زدن به این دره می‌رسد. اگر مایلید به بالای آبشار بروید با احتیاط از لبه‌ی دره به سمت جنوب و در نهایت به بخش شرقی-غربی رودخانه بروید.

آبشار وارش کورور و رقص درختان سپیدار

وارش کورور نام اولین آبشار روستای سفیدداران ساوجبلاغ است. نام آبشار وارش کورور معروف است که در زبان محلی به معنای آبشاری است که دارای آب فراوان یا بارش زیاد است. البته در محل ورودی این آبشار که در داخل تنگه‌ای سرسبز قرار دارد، چشمه‌ای به همین نام از دل صخره‌ها جوشان است. در صورت حرکت در جاده روستای ولیان، ۵ کیلومتر مانده به روستای سفیدداران به آبشار وارش خواهید رسید.

ایسپی‌داران (سفیدداران) یا سفیدداران یا سپیدداران نام روستایی ییلاقی و کوهستانی که از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان تهران و جزو دهستان برغان است. ایسپی‌داران نامی باستانی، که ریشه اصلی آن زبان محلی فارسی دری پهلوی است و این زبان یکی از زیرشاخه‌های زبان باستانی پهلوی است. «ایسپی» به زبان محلی به معنی سفید، «دار» به معنی درخت و «ان» جهت جمع استفاده شده که کلاً به معنی روستایی که دارای درختان سپیدار است. دسترسی به روستای سفیدداران از طریق شهرستان کرج، روستای کردان، روستای اغشت و سپس روستای سفیدداران امکان‌پذیر است.

دره هفت چشمه و طبیعت زیبای البرز

آدرس آبشار هفت چشمه جاده چالوس روی نقشه گوگل

دره هفت چشمه از جاهای دیدنی البرز است و آبشار هفت چشمه هم در این دره قرار دارد. بعد از آبشار، دره کمی تنگ شده و به شکل صخره مانند تغییر شکل می‌دهد و در نهایت هم به آبشار آدران می‌رسیم. از نیمه‌راه خروجی ارنگه و از راه پاکوب کوچکی می‌توانید وارد دره (هفت چشمه) شده و در نهایت هم به زیر آبشار هفت‌ چشمه دسترسی پیدا کنید. دره هفت‌ چشمه در فصول گرم سال محل مناسبی برای استفاده از خنکای آبشار و سنگ‌نوردی است.

مسیر دوم مسیر آسفالته‌ای که به سمت راست می‌رود وارد بافت روستای ارنگه شده و با ادامه مسیر در حاشیه باغ‌ها در غرب روستا و سپس مسیر رودخانه می‌توانید به قله‌ی پورا و قله‌یقبله برسید که حدود ۳۱۰۰ متر ارتفاع دارد. اگر مسیر را به بالادست رودخانه ادامه دهید با دره‌هایی تنگ مواجه می‌شوید. در میان روستا امام‌زاده‌ای هست که درختی تنومند و کهنسال دارد.

کاروان‌سرای شاه عباسی کرج

کاروانسرای-شاه-عباسی-کرج
کاروانسرای شاه عباسی | زیبایی معماری در دل استان البرز

در کلان‌شهر کرج بناهای تاریخی مختلف از ادوار گذشته وجود دارد. با گشت‌وگذاری در شهر می‌توانید بناهای تاریخی دوره سلجوقی را در ورودی شهر در قالب یک پل تاریخی با معماری زیبا ببینید که هرچند گذر سال ‌ها از زیبایی آن کاسته است اما هنوز هم از جاهای دیدنی البرز به حساب می‌آیند. کرج  با باغ‌ های سرسبزش معروف است. باغ سیب، مجموعه کاخ مروارید، کاروانسرای شاه عباسی و کاخ شهرستانک از مکانهای گردشگری این شهرستان هستند. بناهای منحصربه‌ فرد و به‌ جامانده از دوران مختلف تاریخ باعث رونق گردشگری این خطه از ایران شده است.

کاروان‌سرای شاه عباسی کرج که در این مبحث به معرفی آن می‌پردازیم، در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرارگرفته و تنها کاروا‌‌ن‌سرای درون‌شهری ایران است. این کاروا‌ن‌سرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ها و مرکب‌هایشان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر این دوره به‌عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) به‌کار رفته است. این کاروان‌سرای تاریخی در ۲۲ فروردین سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

آدرس کاروانسرای شاه عباسی کرج روی نقشه گوگل

جاده چالوس ، جاده‌ی محبوب ایرانیان

جاده-چالوس
ایرانیان خاطرات زیادی از جاده چالوس دارند

با جدیت می‌توان گفت جاده چالوس جزو زیبا‌ترین جاده های ایران است. یکی از مهم‌ترین جاده‌های دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و کرج است. برخی این جاده را یکی از زیباترین جاده‌های جهان می‌دانند و عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را نیز کسب کرده است و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور محسوب می‌شود، به همین دلیل برای بسیاری از گردشگران بین‌المللی نیز شناخته شده است و از قطب‌های مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود. جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی بسیاری در اطراف این جاده وجود دارد. رودخانه، روستاهای زیبا، مناطق جنگلی و کوهستانی، سد و بناهای تاریخی ترکیبی از امکانات طبیعی و دست‌ساز بشر در اطراف این جاده است که زیبایی این جاده را تکمیل کرده است. از بناهای تاریخی جاده چالوس می‌توان به برج آرامگاهی میدانک اشاره کرد.

خانه و موزه‌ی احمد شاملو

خانه احمد شاملو | یک جای فرهنگی در میان جاهای دیدنی البرز
خانه احمد شاملو | یک جای فرهنگی در میان جاهای دیدنی البرز

احمد شاملو یکی از شاعران شهیر و مترجمه بی‌بدیل کشورمان است که خانه‌اش در دهکده‌ی فردیس کرج قرار دارد و به ثبت ملی رسیده است. علاقه‌مندان به این شاعر می‌توانند از این خانه و موزه بازدید به عمل آورند و در میان جاهای دیدنی البرز به یک مکان فرهنگی سر بزنند.

پل ‌خواب ، روستایی مشهور در استان البرز

پل خواب | روستایی برای تمرین صخره‌نوردی

پل خواب روستایی است که با شهرت بسیار زیاد در  میان جاده کرج چالوس قرار دارد و از جاهای دیدنی البرز به حساب می‌آید. در سمت راست آن رودخانه خروشان و در ۴۷ کیلومتری کرج قرار دارد. دره مورود در منتهی الیه روستای پل خواب جای گرفته است . رودخانه مورود که از ارتفاعات قله ۳۵۰۰ متری سیاه سنگ جاری می شود پس از پیچ و خم‌های فراوان به مورود و سپس به پل خواب می‌رسد. همچنین ادامه مسیر پاکوب پس از مورود، مسیر مناسبی برای انجام یک راهپیمایی سبک یک ساعته است.

آدرس روستای پل خواب استان البرز روی نقشه گوگل

از جاذبه‌های دیگر این روستا می‌توان به قله پل خواب و صخره‌های عظیم آن اشاره کرد که از نظر صخره نوردی شهرت ملی و بین‌المللی دارد. دیواره پل خواب با توجه به ارتفاع بیشتر محل مناسبی برای صعود کننده ها است و از دیر باز مورد توجه سنگ نوردان کرجی و تهرانی قرار گرفته است. دیواره پل خواب با توجه به تنوع زیاد مسیر ها امکان تمرین برای همه سطوح را فراهم کرده و محل مناسبی برای تمرین صعود‌های مصنوعی و دیواره‌ای است، به طوری که اکثر سنگ نوردان که قصد صعود دیواره علم رو دارند، از اوایل بهار به تمرین بر روی این دیواره مشغول می شوند. با توجه به پتانسیل بالایی که این منطقه دارد ، هر هفته میزبان سنگ نوردان زیادی‌ است.

چه نزدیک به استان البرز باشید و چه دور حتما شما هم تجربه‌ی منحصر به فرد خود را از سفر به این استان دارید. ما بر اساس تجربیات خودمان به بخش کوچکی از جاهای دیدنی البرز که در این نوشته از آن‌ها اسم بردیم امتیاز دادیم. شما هم امتیاز خود را ثبت کنید و از تجربه‌ی سفر خود به این استان برای ما بنویسید.

 
 
منبع:safarzon.com
نویسنده:علیرضا خسروآبادی

دیدگاهتان را بنویسید