- سلامت

همه چیز درباره کرونای JN.۱ | علائم سویه جدید کرونا چیست؟

 

چند هفته ای است که سویه جدید کرونا منتشر شده و بار دیگر نگرانی ها در سطح جهان را افزایش داده است. سازمان بهداشت جهانی نیز در هفته های گذشته، سویه جی‌ان.۱ از ویروس کرونا را «قابل توجه» توصیف کرده و پیشنهاد کرده است که به منظور جلوگیری از گسترش بیشتر این سویه، شهروندان دوباره به عادت استفاده از ماسک بازگردند.

سویه کرونای JN.۱ چه علائمی دارد؟

سویه JN.۱ مشتق شده از BA.۲.۸۶ است، بنابراین نگرانی وجود دارد که ممکن است بیشتر قابل انتقال باشد و علائم مختلفی را نشان دهد. یکی از پزشکان درباره تغییر این علائم می‌گوید: «بنابراین با نوع جدید، نوع پیرولا، ما می‌دانیم که نه تنها تب، آبریزش بینی، سردرد را تجربه می‌کنیم، بلکه حس بویایی را از دست می‌دهیم، اما ممکن است با آن اسهال هم داشته باشید. گرفتگی معده نیز می‌تواند با سویه پیرولا ظاهر شود.

براساس اظهارات این پزشک، خستگی مفرط نیز ممکن است یک علامت مشخص باشد زیرا افراد پس از ابتلا به آن احساس شکستگی می کنند.

اگرچه سطح ویروس در حال کاهش است اما دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که با شروع سال جدید میلادی و افزایش رفت‌وآمدها این روند معکوس خواهد شد.

سویه کرونای JN.۱ در کدام کشورها شیوع پیدا کرده است؟

این سویه جدید تا دو هفته قبل (۱۶ دسامبر) در ایالات متحده آمریکا، هند، چین، فرانسه، ایسلند، پرتغال، اسپانیا، هلند، کانادا، سنگاپور، انگلیس، سوئد و ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر شناسایی شده است و سازمان جهانی بهداشت (WHO) JN.۱ را به عنوان «سویه تحت نظر» طبقه بندی کرد.

کرونای JN.۱ وارد ایران شده است؟

دکتر بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره ورود سویه جدید کرونا به ایران گفته است: افزایش موارد بیماری خیلی عجیب و غریب نیست و هنوز افزایش موارد جدی بیماری رخ نداده است؛ با این حال باید آمادگی خود را برای مقابله با افزایش موارد احتمالی حفظ کنیم.

اینتیتر