- خارجی, سلامت, طبیعت و گردشگری, غذا و دسر

چند مورد از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا

امتحان کردن غذا و آشپزی یک کشور مسلما بخشی هیجان انگیز از تجربه سفر است. با این حال افرادی که گیاهخوار هستند ممکن است در پیدا کردن یک غذای خوشمزه و سنتی که کاملا هم گیاهی باشد کمی دچار مشکل شوند. چون همان طور که می دانیم اکثر غذاهای لذیذ و مشهور کشورهای مختلف از گوشت تهیه شده اند! امروز می خواهیم بهترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی کشورهای مختلف دنیا را به شما معرفی کنیم و به شما نشان بدهیم که غذای لذیذ و خوشمزه لزوما به معنای یک غذای گوشتی نیست. این غذاها بسیار خوش طعم و پرطرفدار هستند و جزء بهترین غذاهای آن کشورها به حساب می آیند. اگر قصد سفر به هرکدام از این کشورها را دارید می توانید این غذاهای گیاهی خوشمزه را در سفرتان امتحان کنید. 

 

۱- هند، چانا ماسالا | Chana Masala

کشور هند مسلما یکی از بهترین مقاصد برای گیاهخواران به حساب می آید. مردم این کشور به دلیل اعتقادات مذهبی اکثرا گیاهخوار هستند و غذاهای گوشتی مصرف نمی کنند. به همین دلیل در آشپزی هند با طیف متنوعی از غذاهای گیاهی و خوشمزه روبرو خواهید شد. اما یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی هند غذایی به نام چانا ماسالاست. این غذا  طرز تهیه بسیار ساده ای دارد و از نخود، پیاز، گوجه، ادویه کاری شامل تخم گشنیز، زیره سبز و زردچوبه تهیه می شود و روی آن با  نعنا و پیازچه تزئین می شود. چانا ماسلا یکی از غذاهای سنتی هند است و اغلب همراه با برنج یا نان سرو می شود و به دلیل ترکیباتش قیمت نسبتا ارزانی هم دارد. اگر قصد سفر به هند را دارید پیشنهاد می کنیم حتی اگر گیاهخوار هم نیستید این غذای خوشمزه و پرادویه را امتحان کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

چانا ماسالا هند

۲- مکزیک، تاکوی گیاهی | Vegan Taco

تاکو یکی از محبوب ترین غذاهای مکزیکی است که با ترکیبات مختلفی تهیه می شود. هرچند تاکو با گوشت بیش از همه شهرت دارد اما باید بدانید که در مکزیک تاکوی گیاهی هم وجود دارد و بسیار هم پرطرفدار است. این تاکو از نان توریتلا، لوبیا، آووکادو و سالسا تهیه می شود و بسیار خوشرنگ و خوش طعم است. در شهرهای مختلف مکزیک می توانید این تاکوی خوشمزه را تهیه کنید و با خیال راحت این غذای گیاهی و خوش طعم را نوش جان کنید.

تاکوی گیاهی

۳- تایلند، کاری نارگیل | Coconut Curry

اکثر افراد تایلند را با سواحل زیبا، فیل سواری در جنگل و شنا و تفریحات ساحلی می شناسند. اما برای شکم گردان، تایلند مصادف است با یک غذای خوشمزه به نام کاری نارگیل! این غذا در تایلند بسیار محبوب و پرطرفدار است و با ترکیبات بسیار متنوعی تهیه می شود. البته این غذا اغلب با گوشت مرغ، میگو و … تهیه می شود اما نوع گیاهی این غذا هم وجود دارد که بسیار خوش طعم و خوش عطر است. این نوع کاری یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی تایلند است و از ترکیب شیر نارگیل، کاری و سبزیجات مختلف تهیه می شود و بسیار هم خوشمزه است.

کاری نارگیل تایلند

۴- ایتالیا، سوپ ریبولیتا | Ribillita Soup

سوپ ریبولیتا یا سوپ لوبیا سفید یکی از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای گیاهی است که در کشور ایتالیا تهیه می شود. البته امروزه شاید این سوپ را با سوسیس و پنیر هم ببینید اما طرز تهیه سنتی و اصیل آن کاملا گیاهی است. در واقع، دلیل اصلی ابداع این سوپ عدم دسترسی به گوشت برای دهقانان بوده است. کسانی که توان خرید گوشت نداشتند سعی کردند با مواد گیاهی سوپی خوشمزه و خوش طعم را تهیه کنند و به این ترتیب سوپ ریبولیتا به وجود آمد. این سوپ از لوبیا سفید، پیاز، هویج، کرفس، اسفناج و سبزیجات دیگر تهیه می شود و معمولا با نان تست یا باگت سرو می شود. امروزه سوپ ریبولیتا به یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی تبدیل شده است و همه گردشگران چه گیاهخوار و چه غیرگیاهخوار این غذا را در سفرشان امتحان می کنند.

سوپ ریبولیتا

۵- شیلی، پوروتوس گرانادوس | Porotos Granados

پوروتوس گرانادوس یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی شیلی است که از ترکیب کدو حلوایی، لوبیا، ذرت، پیاز، ادویه و … تهیه می شود. کدو حلوایی را معمولا به صورت پوره درمی آورند و در نتیجه ظاهر این غذا شبیه یک سوپ غلیظ و شل است. گاهی ابتدا ذرت ها را کباب می کنند و پیازها را سرخ و کاراملی می کنند تا این غذا عطر و طعم بهتری داشته باشد.

غذاهای گیاهی شیلی

۶- اتیوپی، اینجرا و وات | Injera and Wat

یکی از لذت بخش ترین تجربیات در سفر به اتیوپی و همینطور اریتره امتحان کردن نان خاصی به اینجرا است. اینجرا نانی اسفنجی و سوراخ سوراخ است که به سبک خاصی در اتیوپی تهیه می شود و ظاهر بسیار جالبی دارد. در ایتوپی انواع و اقسام غذاهای سنتی در کنار یا روی این نان سرو می شود. یکی از بهترین غذاهایی که در کنار نان اینجرا سرو می شود سوپ وات است که یک سوپ عدس غلیظ و پرادویه است. سوپ وات در کنار نان اینجرا از جمله مشهورترین و خوشمزه ترین غذاهای اتیوپی هستند و طرفداران زیادی دارند.

اینجرا اتیوپی

۷- دولماس، یونان | Dolmas

دلما یا دلمه یک غذای یونانی که بسیار شبیه به دلمه ما ایرانی هاست. دلمه در یونان یک غذای گیاهی محسوب شده و برای تهیه آن برنج و روغن زیتون، ادویه ها و ترشی جات مختلف را درون برگ درخت انگور می پیچند و می پزند. یونانی ها دلمه را با لیمو، ماست ترش یا ترشی جات مختلف می خورند و این غذا را تقریبا در همه نقاط یونان پیدا می کنید. حتی در فروشگاه ها نیز دلمه آماده فروخته می شود با این حال می توانید این غذای خوشمزه گیاهی را در خانه نیز درست کنید. بعد از برگشت از یک گشت و گذار روزانه در شهر یا اطراف به راحتی می توانید این غذا را با طعم هایی که دوست دارید آماده و سرو کنید.

دلمه یونانی- خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا

۸- موروکو، جزیره لزوتو | Moroko

بسیار خب. شاید تمام کسانی که غذای موروکو را خورده اند با این موضوع که موروکو جو خوشمزه ترین غذاهای گیاهی دنیا است، موافق نباشند اما این جزیره کوچک خشکی در جنوب آفریقا، لزوتو که متعلق به آفریقای جنوبی است غذایی گیاهی دارد که اکثر توریست ها آن را می پسندند. در واقع موروکو غذایی بسیار ساده و بدون تعریف است که در این جزیره پخته می شود. موروکو از غذاهای ساده مانند سبزیجاتی که با چاقو ریز ریز شده است که در آب با روغن و دیگر سبزیجات جوشانده می شود و در نهایت پس از پخته شدن آب اضافه آن گرفته شده و هر چه که باقی ماند را له کرده و به شکل گلوگه های سبز رنگی در می آورند. سبزیجات استفاده شده در غذای موروکو، گوجه فرنگی، اسفناج، چاودار، قاصدک، خردل و تربچه را می توان در همه موارد استفاده کرد. این غذا اغلب با برنج یا سیب زمینی خورده می شود.

جزیره لزوتو-غذای موروکو

۹- لبنان، سالاد تبوله | Tabouleh

سالاد تبوله یکی از خوشمزه ترین غذاهای گیاهی لبنان است و امروزه در سرتاسر دنیا محبوب شده است. این سالاد از بلغور، جعفری، نعنا، گوجه فرنگی و خیار تهیه می شود و در آخر روی آن روغن زیتون و آب لیموی تازه ریخته می شود. این سالاد یک وعده غذای گیاهی، سالم و نشاط بخش به ویژه در عصرهای داغ تابستان است. در لبنان سالاد تبوله را در کنار غذاهایی مثل فلافل، حمص و زیتون می خورند و یکی از غذاهای سنتی لبنان در جشن ها و مراسم مختلف به حساب می آید. سالاد تبوله با این که طرز تهیه بسیار ساده ای دارد اما طعمی بی نظیر دارد و پیشنهاد می کنیم حتما این سالاد را امتحان کنید.

منبع: smithsonianmag.com

دیدگاهتان را بنویسید