- فیلم و سینما

«ژان-مارک ولی» درگذشت

«ناتان راس» تهیه‌کننده آثار این کارگردانی کانادایی ضمن تائید مرگ وی اعلام کرد که «ژان-مارک ولی» در نزدیک شهر کِبک درگذشته اما هنوز دلیل اصلی مرگ او مشخص نشده است.

به گزارش هالیوود ریپورتر، «ژان-مارک ولی» که متولد شهر مونترال بود کار خود را با کارگردانی موزیک ویدئو آغاز کرد و نخستین فیلم سینمایی خود را با نام «لیست سیاه» در سال ۱۹۹۵ ساخت که در جوایز سینمای کانادا (جینی) در ۹ شاخه نامزد کسب جایزه شد و در سال ۲۰۰۵ نیز با فیلم «C.R.A.Z.Y» برنده ۱۱ جایزه از این رویداد سینمایی شد.

در فیلم «ویکتوریای جوان» که «ژان-مارک ولی» در سال ۲۰۰۹ ساخت، «امیلی بلانت» در نقش ملکه ویکتوریا بازی کرد و این فیلم در نهایت نامزد سه جایزه اسکار شد و اسکار بهترین طراحی لباس را از آن خود کرد.

یکی از مهم‌ترین آثار در کارنامه «ژان-مارک ولی» فیلم سینمایی «باشگاه خریداران دالاس» بود که روایتگر داستان واقعی «ران وودروف» بود که داروهای تجربی خود را به بیماران مبتلا به ایدز می‌فروخت. این درام احساسی در ۶ شاخه از جمله بهترین فیلم نامزد اسکار شد و سکوی پرتابی برای «متئو مک‌کانهی» و «جارد لتو» دو بازیگر اصلی این فیلم شد.

پروژه بعدی این کارگردان کانادایی سریال «دروغ‌های کوچک بزرگ» محصول شبکه HBO و با اقتباس از داستان نوشته «دوید ای.کِلی» بود که با بازی چهره‌های سرشناسی چون «نیکل کیدمن»، «ریس ویترسپون» و «لارا درن» همراه بود که «ژان-مارک ولی» کارگردانی و تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت. این سریال نامزد یک جایزه اِمی و همچنین جایزه انجمن کارگردانان آمریکا شد.

او در سال ۲۰۱۸ نیز مینی‌سریال «چیزهای تیز» را برای شبکه HBO با نقش‌آفرینی «اِمی آدامز» و «پاتریشیا کلارکسون» ساخت.

فیلم نامزد اسکار «وحشی» با حضور «ریس ویترسپون» و «لارا درن» و فیلم «نابودی» (۲۰۱۵) با نقش‌آفرینی «جک جیلنهال» دیگر آثار سینمایی «ژان-مارک ولی» هستند.

آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید