- فرهنگی

کتاب زندگینامه و بررسی آثار «کلر ژوبرت» در مشهد رونمایی شد

 
خراسان‌رضوی-کتاب «آیینه‌دار نیکوان» که به زندگینامه و بررسی آثاری از کلر ژوبرت تصویرگر و نویسنده کتاب‌های دینی کودک می‌پردازد، به مناسبت هفته کودک در قالب سلسله جلسات عصرانه داستان‌نویسان‌رضوی رونمایی شد.
در مشهد، سید علیرضا مهرداد دبیر سلسله جلسات داستان نویسی «عصرانه داستان نویسان رضوی» در مراسم رونمایی از کتاب «آیینه‌دار نیکوان» با حضور کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر کتاب‌های دینی حوزه کودک سه‌شنبه شب در فروشگاه مرکزی انتشارات به‌نشر در مشهد گفت: برخی فکر می‌کنند حوزه کودک نیاز به آموزش ندارد و هر مطلبی را می‌توان در قالب کتاب نوشت و به مخاطب کودک انتقال داد که این امر بسیار اشتباه است و سبب شده آثاری ضعیف در حوزه ادبیات کودک در کشور منتشر شود.

وی ادامه داد: خانم ژوبرت که در حال حاضر یکی از نویسندگان برجسته حوزه کودک کشور محسوب می‌شود در کنار تحصیلات آکادمیک و حوزوی که دارد دوره‌های مختلف داستان نویسی و ویراستاری را گذرانده‌اند و آن چیزی در زندگی ایشان مشهود است که او همیشه در حال علم آموزی و شناخت جامعه است.
 
در ادامه مهدی فردوسی مسئول تحقیق و توسعه انتشارات به‌نشر نیز در این نشست به بیان نکاتی در باب موضوع «کانونی‌سازی» به عنوان یکی از حوزه‌های مطرح در روایت شناختی که از زیرشاخه‌های مکتب ساخت گرایی در داستان است پرداخت و گفت: ساخت‌گرایی یکی از چند مکتب نقد ادبی و روایت‌شناسی رشته‌ای از شاخه ساخت‌گرایی است که چهار نظریه درباره‌ آن مشهورتر و شناخته‌تر از دیگر نظریه‌ها هستند.

وی افزود: سنجش مذکور، بر اساس نظریه ژرار ژنت، نظریه‌پرداز ادبی و نشانه‌شناس فرانسوی با تأکید بر محور «کانونی‌سازی» مطرح می‌‌شود. در این نقد، افزون بر اشاره به ویژگی‌های نویسنده پنهان و خواننده پنهان و راوی و روایت‌نیوش در داستان، مختصات روایت و کانونی‌سازی درونی و بیرونی اثر عرضه و با استناد به بخش‌هایی از دیالوگ شخصیت‌ها، «صدای راوی» از صدای شخصیت متمایز و تأکید می‌شود.
فردوسی ادامه داد: این ابزار نظری که بدیل و رقیب نظریه «زاویه دید» به شمار می‌رود، به تشخیص صدای راوی در روایت‌ها کمک می‌کند و نویسنده آشکار پس از دریافت نقد روایت‌شناختی، می‌تواند خودآگاهانه، در روایت‌سازی‌های بعدی‌اش، صدای راوی را کمینه‌تر کند تا بیش‌تر صدای شخصیت‌ها به گوش خواننده آشکار برسد.

کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر کتاب‌های دینی حوزه کودک در این مراسم نیز گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران در سن 19 سالگی مسلمان شدم و بعد از از دواج به ایران آمدم. حدود 40 سال است در ایران زندگی می‌کنم. من در ایران احساس امنیت فکری و معنوی بیشتری دارم و زندگی در این کشور را به خاطر اینکه مذهب مردم شیعه است دوست دارم. مادر من پزشک و پدرم نقاش بود و والدین درپرورش بعد هنری شخصیتی من بسیار تاثیرگذار بودند. در ایران با وجود برگزاری دوره‌های آموزشی داستان نویسی بسیار  و کتاب‌های منتشر شده، آموزش‌های ورود به حوزه داستان نویسی را که از کودکی مورد علاقه‌ام بود، فرا گرفتم. ادبیات کودک یکی از حوزه‌های جذاب مورد علاقه‌من است که می‌توان با کمک آن مفاهیم عمیق را به زبان ساده به کودک منتقل کرد.

وی ادامه داد: یکی از اشتباهات نویسندگان حوزه ادبیات کودک در ایران این است که دوست دارند در وهله اول اثر چاپ شده در این زمینه داشته باشند. اولین اثر من در ایران در سن 35 سالگی به پیشنهاد آقای سرشار منتشر شده که بعد ها از چاپ اثر پشیمان شدم؛ چراکه فکر می‌کنم هنوز آن زمان آثار من به پختگی نرسیده بود. برای من کیفیت و پختگی اثر بسیار مهم‌تر از تعداد آثار چاپ شده است. در حال حاضر 400 اثر چاپ نشده دارم.

ژوبرت اظهار کرد: نگارش اثر همراه با تصویرگری توسط نویسنده سبب می‌شود که در کتاب تناقض متن و تصویر وجود نداشته باشد. کودکان کم حوصله هستند و در کتاب‌های کودک باید توصیف کمتر باشد.

کتاب «آیینه‌دار نیکوان» مشتمل بر زندگینامه و بررسی آثاری از «کلر ژوبرت» است که «فاطمه رضایی» عهده دار گردآوری و تالیف آن بوده است و توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

این کتاب با یک مقدمه و پس از آن سال شمار زندگی خانم ژوبرت آغاز می‌شود و پس از آن در فصول دیگری از جمله گفتگو، پرسش‌های نظری درباره ادبیات دینی، هویت در داستان‌های کلر ژوبرت، داستان‌های تخیلی کودکان و قابلیت تبیین مفهوم خدا، منابع، فهرست توصیفی آثار دینی کلر ژوبرت و فهرست اجمالی آثار کلر ژوبرت ادامه می‌یابد.

کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر کتاب‌های دینی حوزه کودک اصالتا اهل فرانسه است که تاکنون 120 اثر  از او منتشر شده است که در جشنواره‌های متعدد نیز خوش درخشیده است. انتشارات به‌نشر ،کتاب‌های مجموعه 8 جلدی«یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی»، مجموعه 4 جلدی«داستان‌های شکر خدا»، « یک داستان دنباله دار»، «دوست عجیب» و مجموعه چهارجلدی «داستان‌های پاپاپا» را از این نویسنده چاپ و روانه بازار نشر کتاب ایران کرده است که برخی از این آثار از جمله مجموعه کتاب‌های «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی» و کتاب داستان «کفش های بافتنی»  از مجموعه داستان‌های شکر خدا در شانزدهمین «جشنواره کتاب رشد» و کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور» برگزیده شده‌اند.

ایبنا