- صداوسیما

تأکید بر همکاری ایران و ترکمنستان در تولیدات رسانه‌ای

رئیس سازمان صداوسیما در دیدار ارسلان عاشیروف، رئیس رادیو و تلویزیون دولتی ترکمنستان بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو طرف در زمینه تولید برنامه و فیلم و سریال مشترک تأکید کرد.

پیمان جبلی در این دیدار با تأکید بر اینکه ترکمنستان از نزدیک‌ترین کشورهای همسایه به ایران در زمینه اشتراکات فرهنگی و تاریخی و آداب و رسوم و مناسبات خویشاوندی و خانوادگی است، افزود: این طیف وسیع از اشتراکات ایجاب می‌کند که همکاری‌های رسانه ای دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و علاوه بر چارچوب های دوجانبه، در سازمان اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیایی نیز دو طرف همکاری و حمایت های دوجانبه داشته باشند.
جبلی تصریح کرد: رادیو ترکمنی ایران از جمله مهمترین و قدیمی ترین رسانه‌ها در میان ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی تحت پوشش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است و تولیدات این رادیو در راستای تقویت فرهنگ و سنن و عقاید اسلامی مشترک ایران و ترکمنستان است ، همچنین زبان ترکمنی یکی از مصادیق بارز اشتراکات فرهنگی دو کشور است.
رئیس رسانه ملی با اشاره به محبوبیت اشعار عرفانی و اخلاقی مختومقلی فراغی، شاعر بزرگ ترکمن گفت: ایرانیان با مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن آشنا هستند ، به خصوص سروده‌های او در مدح پیامبر گرامی اسلام (ص) برای مردم شعردوست و ادب پرور ایران و ترکمنستان ارزشمند است.
وی پیشنهاد کرد که سریال مختومقلی به عنوان کار مشترک تلویزیونی ایران و ترکمنستان تولید شود که رئیس رادیو و تلویزیون ترکمنستان با استقبال گرم از این پیشنهاد تأکید کرد رادیو و تلویزیون ترکمنستان آمادگی کامل برای ساخت سریال مشترک مختومقلی با صدا و سیمای ایران را دارد.
ارسلان عاشیروف، رئیس رادیو تلویزیون ترکمنستان نیز اشاره کرد، سفر سردار بردی محمدوف، رئیس جمهوری جدید ترکمنستان به ایران که نخستین سفر خارجی رسمی وی است، نشان دهنده اهمیت ایران در مناسبات خارجی و بین المللی ترکمنستان است.
رئیس رادیو تلویزیون ملی ترکمنستان ابراز خشنودی کرد که با امضای تفاهم نامه رسانه ای جدید با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرحله جدیدی از مناسبات رسانه ای دو کشور شروع شود.
رئیس رادیو تلویزیون ملی ترکمنستان همچنین تأکید کرد در آینده نزدیک برنامه ویژه فرهنگ و هنر ایران در تلویزیون ترکمنستان دایر خواهد شد.

صداوسیما

دیدگاهتان را بنویسید