- ادبیات

قصه‌ای از مولانا به روایت قصه‌گوی انگلیسی/ بیش از ۱۷ هزار قصه به جشنواره رسید

 

نشست رسانه‌ای بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس این دوره از جشنواره و جمعی از خبرنگاران حوزه فرهنگ، دوشنبه (۲۰ آذرماه) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد.

مدیرعامل کانون در ابتدای این نشست درباره سابقه جشنواره قصه‌گویی که بیست‌وپنجمین دوره آن در حال برگزاری است، توضیحاتی ارائه داد: در دهه ۷۰، نخستین جشنواره قصه‌گویی در کانون کلید خورد و در سال ۱۳۷۶ جشنواره در استان گیلان برگزار شد. از آن سال‌ها به بیست‌وپنجمین دوره رسیدیم و سابقه ربع‌قرنی را در ایران با فرهنگ قصه و قصه‌گویی سپری کردیم و این برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتخار بزرگی است. در این سال‌ها دوره‌های آموزش قصه و قصه‌گویی برگزار شده، کتاب‌هایی منتشر شده و جلسات نقدوبررسی داشتیم و جشنواره‌های مختلف نیز برپا شده است.

 

قصه و قصه‌گویی، اصیل‌ترین عنصر تربیتی است

وی درباره چرایی ورود کانون به حوزه قصه و قصه‌گویی گفت: قصه و قصه‌گویی یک اقدام پایه فرهنگی است؛ به این معنا که اگر ما به قصه و قصه‌گویی بپردازیم دیگر تولیدات فرهنگی و هنری می‌تواند از آن‌ها شکل بگیرد. بنابراین خروجی سرمایه‌گذاری در حوزه قصه‌گویی را می‌توانید در فرآورده‌های فرهنگی و هنری و ادبی ببینید: مثل داستان، رمان، نمایش‌نامه، فیلمنامه، تابلوی نقاشی، مجسمه، موسیقی و شعر. همه این‌ها از درون قصه‌ها شکل می‌گیرند؛ لذا تقویت قصه، تقویت همه این هنرهاست.

علامتی در ادامه گفت: نکته دوم این است که اصیل‌ترین عنصر تربیتی و اثرگذارترین آن‌ها و در عین حال، کم‌هزینه‌ترین و ساده‌ترین ابزار، قصه و قصه‌گویی است. احیای فرهنگ قصه و قصه‌گویی به عنوان یک هدف جدی برای کانون مطرح است؛ چرا که دلیلش ریشه در حرکت‌های عمومی، فردی و خانوادگی دارد و یک حرکت رسمی و دولتی نیست. این مسئله را در بطن جامعه و در گویش و کلام مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها می‌بینید.

قصه‌ای از مولانا به روایت قصه‌گوی انگلیسی/ بیش از ۱۷ هزار قصه به جشنواره رسید

دانش قصه‌گویی یک مسئله مهم است

مدیرعامل کانون از مأموریت کنونی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صحبت کرد: ما نباید در حرکت‌های فرهنگی اصالت و هویت خود را از دست بدهیم. قصه‌گویی هویت ماست و با نگاهی به آن، نباید در گذشته بمانیم و باید رو به جلو باشیم. بر این اساس چند کار باید صورت بگیرد. جهت‌دهی به حوزه قصه و قصه‌گویی و سیاست‌گذاری کلان در این حوزه یکی از آن‌هاست. ما حتماً به دنبال عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی هستیم. این شدنی است که قصه به راحتی در دسترس مردم و خانواده‌ها قرار بگیرد.

وی افزود: در این زمینه فعال‌سازی نهادها و سازمان‌ها جهت شکل‌گیری حرکت‌های کلان بین دستگاهی صورت گرفته است. ما امسال موفق شدیم با همکاری وزارت میراث فرهنگی، قصه‌گویی را در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت ملی کنیم. این مقدمه‌ای است برای ثبت جهانی قصه‌گویی به نام ایران. زمان‌بر است و ممکن است چندسالی طول بکشد. برای بین‌المللی‌کردن قصه‌گویی ارتباط‌های خوبی با رایزن‌های کشورها داریم و در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم. در عین حال، ما حرکت می‌کنیم به سمت علمی‌سازی این حرکت در قالب توسعه فعالیت‌های پژوهشی و در آینده، راه‌اندازی آکادمی‌های قصه‌گویی. دانش قصه‌گویی برای ما یک مسئله است.

از انگلیس تا مالزی مهمان جشنواره ایرانی

حامد علامتی اسامی کشورهای شرکت‌کننده در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را اعلام کرد: آرژانتین، هند، آفریقای جنوبی، ترکیه، اسکاتلند، تانزانیا، کنیا، انگلیس، مالزی، اوگاندا، لبنان و فرانسه کشورهایی هستند که آثار خود را ارسال کرده و به مراحل مختلف داوری رسیده‌اند.

در ادامه مدیرعامل کانون آمار شرکت‌کنندگان جشنواره بیست‌وپنجم را نیز اعلام کرد: به لحاظ آمار و ارقام عدد خیلی خوبی ثبت شده است و ۱۷ هزار و ۵۳۶ نفر یعنی به همان تعداد قصه، در جشنواره شرکت کرده‌اند. از این تعداد، ۵۳۳ اثر در بخش علمی و ۴۵۰ اثر در بخش بین‌المللی حضور دارند. درنهایت، ۱۸۰ اثر به بخش پایش ملی و بین‌المللی راه پیدا کرده و طی ارزیابی، نهایتاً ۶۰ اثر به بخش بین‌الملل و ملی راه پیدا کردند که در هفته آینده شاهد اجرا و داوری آن‌ها خواهیم بود.

پخش زنده جشنواره قصه‌گویی از شبکه‌های تلویزیون

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: در ماه گذشته یزد را به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی معرفی کردیم و به همین دلیل، جشنواره امسال در یزد برگزار می‌شود و دبیرخانه دائمی را هم به این استان منتقل خواهیم کرد. جشنواره قصه‌گویی، امسال به صورت زنده از شبکه‌های مختلف صداوسیما مثل پویا، امید و شبکه خبر و آموزش پخش خواهد شد. جلسات مختلفی با مدیران شبکه‌ها داشتیم تا هم به صورت زنده و هم تولیدی قصه‌ها را پوشش دهند.

قصه‌ای از مولانا به روایت قصه‌گوی انگلیسی/ بیش از ۱۷ هزار قصه به جشنواره رسید

باشگاه داوران قصه‌گویی ایران به زودی ایجاد می‌شود

رئیس بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز مطالبی را در اختیار اصحاب رسانه قرار داد. او درباره آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال گفت: در این دوره بیش از ۱۷ هزار ثبت‌نام داشتیم. بالاترین آمار ثبت‌نام در جشنواره‌های قصه‌گویی که توسط نهادهای دیگر برگزار می‌شود هزار نفر است؛ اما در جشنواره کانون بیش از ۱۷ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که نشان‌دهنده اعتبار کانون و اعتماد مردم به آن است.

وی افزود: سال گذشته جشنواره در بستر «شاد» پنج میلیون بیننده داشت و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال این آمار بیشتر می‌شود. در حاشیه جشنواره، نشست‌های نقدوبررسی قصه‌ها برگزار می‌شود که به ارتقای کیفی و کمی قصه‌ها کمک خواهد کرد. استادان و شخصیت‌های مطرح در حوزه کودک و نوجوان و قصه‌گویی در شهر یزد حضور خواهند داشت و در کنار قصه‌گویان هستند.

فرهاد فلاح درباره دوره تخصصی داوری قصه‌گویی نیز بیان کرد: ما امسال دوره تخصصی داوری قصه‌گویی را در کانون برگزار کردیم و می‌توانیم اعلام کنیم که کشورمان از افرادی برخوردار است که دوره تخصصی داوری قصه‌گویی را گذرانده‌اند. بعد از جشنواره، باشگاه داوران قصه‌گویی ایران را در یزد ایجاد خواهیم کرد. آن‌ها برگزیدگان بخش‌های ملی و بین‌المللی دوره‌های قبل هستند که می‌خواهیم از ظرفیت‌شان بهره‌مند شویم.

قصه‌ای از مولانا به روایت قصه‌گوی انگلیسی

در ادامه نشست، پنج کشور راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره قصه‌گویی نیز اعلام شد که عبارت‌اند از: ترکیه، انگلستان، هند، کنیا و اوگاندا.

وحید خسروی، رئیس دبیرخانه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره آثار بین‌المللی گفت: موضوعات آن‌ها در چند بخش بود؛ بخشی از آن‌ها بومی و سنتی آن کشور بوده، بخشی قصه‌هایی با محتوای درمانی و رویکرد روان‌شناسی و بخش دیگر قصه‌های با ابزار بوده است که با برای اجرای قصه از ابزاری استفاده کرده‌اند.

فرهاد فلاح در تکمیل این مبحث، درباره محتوای یکی از قصه‌های بین‌المللی گفت: قصه‌ای که از انگلستان به دست ما رسیده از مولانا بود.

وی از دو ایده جدید خبر داد که درصدد پیگیری آن هستند و درباره آن‌ها گفت: طرحی داریم که در تلویزیون برنامه کودک و نوجوان با موضوع قصه و قصه‌گویی تولید شود که احتمالاً از نوروز سال بعد تا پایان تابستان پخش می‌شود. همچنین برای پررنگ‌ترشدن حضور خانواده‌ها در جشنواره، ایده‌ای داریم که از سال بعد، شرکت‌کنندگان بتوانند گروهی و به صورت خانوادگی هم در جشنواره قصه‌گویی حضور پیدا کنند.

 

مرحله ملی و بین‌المللی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی ۲۷ تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ در شهر یزد برگزار می‌شود.