- نمایش خانگی

معرفی بازیگران سریال «دفتر یادداشت»

 
سرانجام بعد از بمباران تبلیغاتی انجام شده از نخستین قسمت سریال کمدی «دفتر یادداشت» رونمایی شد تا مخاطبان شبکه خانگی شاهد حضور دوباره رضا عطاران بعد از گذشت بیش از یک دهه در این شبکه باشند. در ادامه نگاهی به کارنامه هنری بازیگران این سریال داریم.
 

سریال دفتر یادداشت محصول سال ۱۴۰۲ به کارگردانی «کیارش اسدی زاده» و به تهیه کنندگی «حسین اکبری» ساخته شده است.

خلاصه قصه

ایرج و حمید، رفقای قدیمی از دوران کودکی سرشان برای پیگیری پرونده‌های جنایی درد می‌کند، پای آن‌ها ناخواسته به پرونده قتل‌‍‌های زنجیره‌ای باز می‌شود، پرونده‌ای که با ورود آن‌ها آبستن حوادث خطرناک تری می‌شود، اما ماجرا پیچیده‌تر از این حرف هاست، در این بین ایرج به دلیل مشکل مغزی منحصر به فردش مرتبا همه چیز و همه کس را از خاطر می‌برد.

«دفتر یادداشت» یک کمدی جنایی است و با توجه به ویژگی‌های شخصیت اصلی سریال یعنی کارآگاهی به اسم ایرج، داستان هم با رمزها و نشانه‌هایی پیش می‌رود. ابتدای داستان شخصیت ایرج با آنالیز معمای یک ته‌سیگار و کشف راز این مسئله که می‌تواند متعلق به چه کسی در آسایشگاه باشد معرفی می‌شود و بعد از این است که به موقعیت او به عنوان فردی آلزایمری پی می‌بریم. با ورود شخصیت حمید، رمز و رازها باز هم بیشتر می‌شود و جالب اینجاست که ما به عنوان مخاطب، با ایرج که حافظه‌اش را از دست داده همراه می‌شویم و با توجه به صحبت‌های اطرافیان بخصوص حمید، به اطلاعی درباره گذشته آنها دست پیدا می‌کنیم؛ اطلاعاتی که هنوز از صحت و سقمشان مطمئن نیستیم چون شخصیت حمید به عمد مرموز ساخته شده و نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم. با این حال هرچه از ابتدا به سمت پایان می‌رویم، مسائلی برایمان روشن می‌شود و مواردی کماکان گنگ باقی می‌ماند که همه اینها به ساختار سریال برمی‌گردد.

 

زمان پخش

پخش سریال دفتر یادداشت از روز گذشته ۲۶ آبان سال ۱۴۰۲ از طریق پلتفرم «فیلم نت» هر جمعه ساعت ۸ صبح در شبکه نمایش خانگی آغاز شد.

درباره کارگردان 

کیارش اسدی‌زاده بعد از کارگردانی دو فیلم سینمایی «گس» و «شکاف»، سریال «کرگردن» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و در آن زمان مورد توجه قرار گرفت. او در تجربه بعدی سراغ ساخت سریالی در حال‌وهوای «کرگدن» رفت؛ سریال «هفت» که پخش آن هم سه‌شنبه همین هفته شروع شده است. منتظر بودیم ببینیم کارگردانی با این پیشینه چطور وارد عرصه کمدی خواهد شد و سریال کمدی «دفتر یادداشت» با وجود پتانسیل‌های فراوان و استفاده از بازیگرانی مثل رضا عطاران و حسن معجونی، چه ساختار و محتوایی خواهد داشت. این کارگردان در نقطه شروع، موفق ظاهر شده و توانسته در همین قسمت ابتدایی، ضمن معرفی شخصیت‌های اصلی و فاش کردن رازهایی درباره گذشته، ذهن مخاطبان را درگیر کند. او همچنین از مکان‌ها به درستی برای خلق موقعیت‌های کمدی استفاده کرده و فضایی رمزآلود و در عین حال بامزه خلق کرده است.

رضا عطاران 

رضا عطاران متولد ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷ در مشهد، دیپلمه اقتصاد دارد و دانشجوی انصرافی رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران می‌باشد که با تئاتر شروع کرد.

سال ۱۳۷۲ با مجموعه ساعت خوش جلوی دوربین رفت و سال ۱۳۷۵ با سریال دنیای شیرین، شهرت اش فراگیر شد ودر کنار بازی، خوانندگی و کار تدوین هم می کند.

او سال ۱۳۷۳ وقتی ۲۶ ساله بود با فریده فرامرزی ازدواج کرد.

حسن معجونی

محمد حسن معجونی متولد ۲۸ دی ۱۳۴۷ در زنجان، فارغ التحصیل لیسانس رشته ادبیات نمایشی (تئاتر) و موسس گروه تئاتری لیو است.

سال ۱۳۷۴ وقتی ۲۷ ساله بود با نمایش تلویزیونی پرده عجایب جلوی دوربین رفت و با سریال مسافران در سال ۱۳۸۸ به شهرت رسید.

او چند سالیست با خانم هدیه نژاد ازدواج کرده و متاهل است.

نعیمه نظام دوست

نعیمه نظام دوست متولد ۲۳ آبان ۱۳۵۳ در تهران، فارغ التحصیل فوق دیپلم رشته تصویر برداری و دیپلم علوم تجربی می‌باشد که با تئاتر شروع کرد.

با مجموعه «نوروز ۷۲» در سال ۱۳۷۲ جلوی دوربین رفت سال ۷۳ با ساعت «خوش شانس» به شهرت رسید و کباب ترش از غذا‌های محبوبش است.

حسین سلیمانی

حسین سلیمانی متولد ۳۰ شهریور ۱۳۶۳ در تهران، دانشجوی انصرافی رشته شیمی بوده که بازیگری را در سال ۱۳۷۶ در ۱۳ سالگی با فیلم مهر مادری شروع کرد.

او سال ۸۲ با فیلم مارمولک به شهرت رسید وعلاوه بر بازیگری ترانه هم می‌نویسد و شباهت زیادی به جانی دمپ بازیگر آمریکایی دارد.

ریما رامین فر

ریما رامین فر متولد ۵ فروردین ۱۳۴۹ در تهران، فارغ التحصیل فوق لیسانس رشته کارگردانی تئاتر می‌باشد که دیپلم گرافیک هم دارد و از بازی در تئاتر کار خود را شروع کرد.

سال ۱۳۸۰ وقتی ۳۱ ساله بود با فیلم نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ جلوی دوربین رفت سال ۱۳۸۲ با سریال من یک مستاجرم شناخته شد.

در سال ۱۳۸۲ با امیر جعفری آشنا و ازدواج کرد و ثمره این زندگی یک پسر بنام آیین متولد سال ۸۶ است.

سیامک انصاری

سیامک انصاری متولد ۱۲ مرداد ۱۳۴۷ در تهران، فارغ التحصیل لیسانس رشته نمایش از دانشگاه آزاد تهران مرکز است که سال ۱۳۷۳ در ۲۶ سالگی با سریال «دیدار» وارد قاب تلویزیون شد.

سال ۱۳۸۱ وقتی ۳۴ سال داشت با سریال «پاورچین» مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر بازیگری تجربه کارگردانی و اجرا هم دارد.

در سال ۱۳۹۱ وقتی ۴۲ ساله بود با خانم طناز هادیان ازدواج کرد، اما ازدواج بعد‌ها به جدایی ختم شد.

مینا ساداتی

مینا ساداتی متولد ۱۰ آذر ۱۳۶۰ در کاشان، فارغ التحصیل لیسانس و فوق لیسانس گرافیک از دانشگاه هنر می‌باشد فعالیت خود را با تئاتر شروع کرد.

سال ۱۳۸۶ در ۲۶ سالگی با فیلم زخم شانه حوا جلوی دوربین رفت با فیلم عیار ۱۴ درسال ۱۳۸۷ چهره اش شناخته‌تر شد و سال ۱۳۹۴ با بابک حمیدیان بازیگر مطرح ازدواج کرد.

سوگل خلیق

سوگل خلیق متولد ۱۶ آبان ۱۳۶۷ در تهران، فارغ التحصیل لیسانس رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه هنر تهران می‌باشد که از روی صحنه شروع کرد تا اینکه سال ۱۳۹۳ در ۲۶ سالگی با فیلم دو جلوی دوربین رفت.

شهرت اش سال ۱۳۹۸ با سریال دلدار در نقش رویا شروع شد و فرمول ثابتی را برای انتخاب نقش دنبال نمی‌کند و معیار‌های مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد.

کاظم سیاحی

کاظم سیاحی متولد ۱۳۵۷ در مشهد، فارغ التحصیل بازیگری از دانشگاه آزاد می‌باشد با تئاتر شروع کرد و‌با سریال کوچه آقاقیا در سال ۱۳۸۱ جلوی دوربین رفت.

با سریال لیسانسه‌ها در نقش رحیم در سال ۹۵ چهره اش مشهور شد و خر شریک را خیلی دوست دارد؛ سعی می‌کند کودک درونش فعال باشد.

زهرا داوودنژاد

زهرا داوودنژاد متولد ۲۹ فروردین ۱۳۵۶ در تهران، تا مقطع دیپلم تحصیل کرد که از ۱۸ سالگی بعنوان منشی صحنه فعالیت اش را آغاز کرد و با فیلم «بچه‌های بد» سال ۱۳۷۹ وارد عرصه بازیگری شد.

سال ۱۳۸۲ در ۲۶ سالگی با سریال «باغچه مینو» به شهرت رسید و سال‌ها بعد از ازدواج خود صاحب یک فرزند دختر بنام یلدا است.

بیژن بنفشه خواه

بیژن بنفشه خواه متولد ۱ فروردین ۱۳۵۲ در تهران، فارغ التحصیل رشته نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد بوده که در سال ۱۳۷۳ وقتی ۲۱ ساله بود با سریال پیک سپید شادی جلوی دوربین رفت.

او با سریال بدون شرح سال ۱۳۸۱ به شهرت رسید و در سال ۱۳۸۸ وقتی ۳۶ ساله بود ازدواج کرد و صاحب دو فرزند بنام یاسمین و امیرعلی است.

مریم سعادت

مریم سعادت متولد ۲۴ شهریور ۱۳۳۷ در تهران، فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر عروسکی از دانشکده هنر‌های دراماتیک می‌باشد و با تئاتر عروسکی شروع کرد.

سال ۱۳۶۹ با سریال آرایشگاه زیبا جلوی دوربین رفت و با سریال بدون شرح سال ۱۳۸۱ به شهرت رسید وسال هاست ازدواج کرده و زندگی متاهلی دارد.

الهام پاوه نژاد

الهام پاوه نژاد متولد ۲۷ شهریور ۱۳۵۰ در تهران، تحصیلکرده فوق دیپلم رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده وزارت فرهنگ و ارشاد می‌باشد که با تئاتر شروع کرد.

سال ۱۳۷۳ با سریال همسران جلوی دوربین رفت و سال ۱۳۸۲ با سریال وارث به شهرت رسید و با آقای کامکاری ازدواج کرده که ثمره این زندگی تولد دختری بنام کردیا شد.

اردشیر رستمی

اردشیر رستمی متولد ۱۳۴۹ در تبریز، فارغ التحصیل معادل لیسانس رشته تئاتر و سینما می‌باشد که از نویسندگی شروع کرد و سپس در زمینه کاریکاتور فعالیت کرد.

او سال ۱۳۸۴ در ۳۵ سالگی در نقش جوانی شهریار بازی کرد و دیده شد و سال ۱۳۹۰ با فیلم نارنجی پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی وارد سینما شد.

اواسط دهه ۷۰ با همسرش شهلا پیرجانی آشنا و در نهایت ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک فرزند پسر بنام آردوش است.

پاشا رستمی

پاشا رستمی متولد ۲۷ تیر ۱۳۶۳ در تهران، فارغ التحصیل لیسانس مهندسی رشته کشاورزی می‌باشد که از تئاتر فعالیت خود را آغاز کرد.

اولین بار در سال ۱۳۸۶ وقتی ۲۳ ساله بود با سریال «اغما» جلوی دوربین رفت و سال ۱۳۹۷ با سریال «لحظه گرگ و میش» در نقش حامد به شهرت رسید.

فریبا متخصص

فریبا متخصص متولد ۱ مرداد ۱۳۴۰ در بروجرد لرستان، فارغ التحصیل لیسانس رشته جامعه شناسی در سال ۱۳۷۰ می‌باشد که از تئاتر شروع کرد که سال ۱۳۶۳ زمانی که ۲۳ ساله بود با فیلم «شب مکافات» جلوی دوربین رفت.

او سال ۱۳۷۷ با سریال تولدی دیگر به شهرت رسید وسالهاست با فرد غیرهنری بنام «محسن پوربهرامی» ازدواج کرده و صاحب یک پسر است.

شمسی فضل الهی

شمسی فضل الهی متولد ۱۰ آذر ۱۳۲۰ در تهران؛ فارغ التحصیل رشته دیپلم تجری می‌باشد که فعالیت خود را با تئاتر شروع کرد و سال ۱۳۶۳ در ۴۳ سالگی با سریال امیر کبیر جلوی دوربین رفت.

در سال ۱۳۶۴ با سریال همسایه‌ها شناخته شد و سال ۱۳۴۳ وقتی ۲۳ ساله بود ازدواج کرد و حالا دو فرزند دارد.

داریوش کاردان

داریوش کاردان متولد ۱۳۳۵ در ابهر صداپیشه، دیپلم ریاضی و کارشناسی کامپیوتر دارد که از سال ۱۳۵۷ با گویندگی رادیو آغاز کرد و شهرت وی بیشتر به خاطر داشتن صراحت لهجه و لحن انتقادی در اجرای برنامه‌های رادیو و تلویزیونی است.

او همچنین برنامه پر ببینده صندلی داغ را مجری کرد و سال ۱۳۸۳ با سریال کلاه پهلوی وارد عرصه بازیگری شد و سال ۱۳۸۸ در سریال تبریز در مه نیز بازی کرد و متاهل بوده و صاحب دو فرزند است.

آزیتا حاجیان

آزیتا حاجیان متولد ۲۱ دی ۱۳۳۶ در اراک، فارغ التحصیل لیسانس رشه بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر می‌باشد که اولین بار در سال ۱۳۶۸ زمانی که ۳۲ ساله بود با فیلم سینمایی «دزد عروسک ها» جلوی دوربین رفت.

او با فیلم روبا قرمز در سال ۱۳۷۷ به شهرت رسید وسال ۱۳۵۸ وقتی ۲۲ سال بود با محمدرضا شریفی نیا ازدواج کرد که ثمره آن دو دختر بنام مهراوه و ملیکا است.

درباره بازی ها در قسمت اول

حتی پیش از شروع اولین قسمت هم می‌توانستیم حدس بزنیم رضا عطاران با این گریم و لباس متفاوت، قرار است اتفاق مهمی را در سریال رقم بزند. بهرحال تجربه ثابت کرده عطاران می‌تواند برگ برنده هر اثری باشد و طبیعتا حضورش در این سریال کمدی هم به نفع آن خواهد بود. او را در قسمت اول با دو گریم متفاوت می‌بینیم. در فلاش‌بک به عنوان یک کارآگاه پلیس او را می‌شناسیم و در زمان حال به عنوان مردی مسن و مبتلا به آلزایمر که چیزی از گذشته به خاطر نمی‌آورد اما آلزایمر نتوانسته است جلوی ذکاوت و شم پلیسی‌اش را بگیرد.

عطاران با همین دو ویژگی شخصیت ایرج توانسته است بازی متفاوتی از خودش به نمایش بگذارد. همراهی حسن معجونی در نقش حمید که در جوانی متصدی بخش بایگانی  اداره پلیس بوده و زوج‌سازی حسن معجونی و رضا عطاران هم به نفع سریال تمام شده. در مراودات میان این زوج، حمید نقش مغز متفکر را دارد و ایرج را هدایت می‌کند. مینا ساداتی در نقش مدیر آسایشگاه، بیژن بنفشه‌خواه در نقش نگهبان ساختمان و سوگل خلیق در نقش همسایه ایرج و حمید سایر بازیگرانی هستند که در قسمت اول معرفی می‌شوند. هرکدام از آنها ویژگی منحصربفردی دارند که موقعیت‌های کمدی سریال را تقویت می‌کنند.

شهرآرانیوز