- ادبیات

میثم نیلی: آثار مکتوب در حوزه ادبیات فلسطین کم است

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: تولید آثار مکتوب در حوزه ادبیات فلسطین در کشور ما کم اتفاق افتاده است؛ در حالی که با انتشار این آثار می‌توانیم از تحریف تاریخ فلسطین و روایت‌های اشتباه جلوگیری کنیم.

میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، امروز به مناسبت برگزاری گردهمایی هماهنگ جهانی نویسندگان و شاعران در حمایت از کودکان غزه با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: در حوزه ادبیات فلسطین فقط چند تا کتاب در کتابخانه‌هاست و آثار مکتوب درباره فلسطین از جمله داستان کوتاه، رمان و شعر کم است.

وی افزود: هماهنگی‌هایی بین مجموعه فعالان حوزه ادبیات در داخل کشورمان در زمینه فلسطین انجام شده است، چراکه انقلاب اسلامی در جریان مقاومت نقش مادری دارد.

آقای نیلی گفت: خوشبختانه چند سال قبل یک جایزه با عنوان جایزه فلسطین ایجاد شد. به ابتکار ایران و با هماهنگی اتحادیه‌های کُتاب کشور‌های اسلامی از جمله اندونزی، پاکستان، مصر سوریه و لبنان ،حدود ۱۴ کشور با هم همدل شدند و اساسنامه مشترکی نوشتند و جایزه‌ای را با عنوان جایزه ادبی فلسطین به صورت جهانی تأسیس کردند.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: جایزه فلسطین مقدمه‌ای شد تا نویسندگان ما هم حرکت کنند. از سال ۹۷ این اتفاق رخ داد و اولین جایزه فلسطین آبان ماه سال پیش با حضور تعداد قابل توجهی از نویسندگان و رؤسای اتحادیه‌های کتاب کشور‌های اسلامی در بیروت برگزار شد. حدود ۳۲۰ کتاب در حوزه کتاب‌های کودک، قصه‌های کوتاه و بلند ایران، اردن، مصر و کشور‌های دیگر به این جایزه راه پیدا کرد. از ایران هم جوایزی گرفتند. به عبارتی جریان ادبیات کشور و نشر ایران و کشور‌های اسلامی در این جهت با هماهنگی حرکت خودرا آغاز کردند.

آقای نیلی درباره روایت جنایت رژیم صهیونیست‌ها و مظلومیت فلسطینی‌ها افزود: روایت بخش مهمی از جنگ است کار رسانه هاست که در نشر روایت درست و حقیقی از موضوع نقش آفرینی کنند. سالیانی صهیونیست‌ها با غلبه‌ای که در رسانه داشتند تلاش کردند فلسطینی‌ها را مجرم جلوه بدهند؛ به قول مقام معظم رهبری جای جلاد و شهید را عوض کردند؛ ما باید برعکس آن عمل بکنیم و  اجازه ندهیم میدان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

وی گفت: امروز خیلی‌ها حتی کسانی که در موضوع فلسطین بیدار نبودند، موضع گیری کرده اند؛ کسانی که سالیانی جریان ضد مقاومت را به صورت نظریه مطرح می‌کردند چه در ایران و سایر کشور‌ها موضع گرفته اند و ان شاءالله که صادقانه است، امروز از این فرصت هم باید استفاده کرد. جریان غالبی که در رسانه‌های جهانی بوجود آمده بود با زور پول و لابی صهیونیست‌ها باید بشکند و روایت درست و صادقانه منتشر شود و باید از صهیونیست‌ها بزک زدایی شود.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: سی و اندی سال بعد از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس همچنان ادبیات مقاومت و دفاع مقدس را روایت می‌کنیم و انگار ما تازه اول راهیم، خیلی حرف نگفته، خیلی روایت نشنیده وجود دارد ما در دفاع مقدس خودمان این را تجربه کرده ایم، الان دسترسی ما به مردم فلسطین کم است، اما رسانه‌های گروهی، رسانه‌های جمعی این قابلیت را به ما می‌دهد که آن جریان را خوب شناسایی کنیم، خوب ارزیابی کنیم و بتوانیم آن حرف‌ها را به نسل بعد به خصوص، نسلی که این‌ها را کمتر دیده و کمتر شنیده، منتقل کنیم.

وی گفت: در حمایت از مردم غزه ما نباید به کشور‌های اسلامی بسنده کنیم. گام بعدی ما اتحادیه‌های نشری و اتحادیه نویسندگان کشور‌های دیگر دنیا است.

آقای نیلی همچنین درباره گردهمایی نویسندگان و شاعران در حمایت از کودکان غزه گفت: این گردهمایی یک برنامه هماهنگ جهانی با موضوع فلسطین و کشتار زنان و کودکان مردم فلسطین در غزه است که امروز ساعت ۱۲ به وقت قدس در کل کشور‌های اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: این گردهمایی به دعوت اتحادیه کُتّاب، اتحادیه نویسندگان و اتحادیه شاعران، اتحادیه‌های ناشران در کشور‌های اسلامی با محور مصر، سوریه، ایران و به صورت هماهنگ برگزار می‌شود.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه گفت: قبل از گردهمایی هماهنگ یک برنامه از ساعت ۱۱ در حوزه هنری برگزار می‌شود و ساعت یک و نیم به وقت ایران و ۱۲ به وقت قدس شریف، در حوزه هنری برنامه به صورت هماهنگ اجرا و در مصر، سوریه، عراق، لبنان و اردن این گردهمایی انجام می‌شود.

آقای نیلی قرائت بیانیه مشترک را از برنامه‌های مشترک گردهمایی اعلام کرد و افزود: این بیانیه که با همدلی نوشته شده و به زبان‌های مختلفی ترجمه شده، یک پیمان بین المللی است که نویسندگان، ناشران، شاعران و مترجمان با انگیزه‌ای که درباره جنایت رژیم صهیونیستی در کل دنیا ایجاد شده با هم بسته اند.

صداوسیما